בין ישיבת נוברדוק לארגון השומר. 'אורנים'
בין ישיבת נוברדוק לארגון השומר. 'אורנים'מאת: ימימה חובב. הוצאת ידיעות ספרים

מה שמספֵּר טוב צריך לדעת זה לעניין. מצד אחד לספר סיפור קולח וזורם, אך מצד שני לשמור על גורם ההפתעה ולאתגר את הקורא בכל מיני חידושים או תובנות מיוחדות. המציאות הבדיונית אמורה להיות מובנת לקורא כדי שיוכל לדמיין אותה בעצמו, אך תיאורים רבים מדי עלולים לעייף ולהפיל חללים רבים בדרך. היום, בעידן הפאסט-פוד והפאסט-מדיה, קשה גם שלא ליפול למלכודת השטחיות, ולכן המשימה לכתוב פרוזה שיש בה עומק ומשמעות (לצד עניין כמובן) הופכת להיות קשה ומאתגרת פי כמה. ימימה חובב היא היסטוריונית, מקצוע שרובו התעסקות בפרטים. הנבירה המייגעת בעבר יכולה לשפוך אור על אירועים מעורפלים, אך עלולה גם להסתכם במחקר משמים שעוסק בצ'ופצ'יק של הקומקום בלי כל עניין ממשי לציבור.

רומן הביכורים של חובב, 'אורנים', עוסק אכן בהיסטוריה, אך למרבה המזל משתייך לסוג הראשון - זה שמצליח להאיר דברים חשובים באמת מבלי לייגע את הקורא באותו צ'ופצ'יק שלא ממש נוגע אליו. העלילה נסובה סביב נוגה לרמן, ירושלמית צעירה ונאה בת 27, שבניגוד לכל הציפיות והתחזיות הולכת ללמוד מקצוע לא רווחי בעליל - היסטוריה של עם ישראל. נוגה היא "ילדה טובה ירושלים", אך הבועה הוורודה שעטפה אותה עד כה הולכת ומתנפצת לה טיפין טיפין. זה מתחיל במרד הקטן אך הלא-בלתי-חשוב בנוגע לעיסוק חייה, וממשיך לחיי האהבה שלה שמתחילים, אומנם, בקצב מצוין ומבטיח, אך גם הם מתקדרים ומתעננים עד לאפילה של ממש.

נוגה היא רווקה דתייה שלא ברור למה חצתה את גיל 25 כשעודנה לבד. יש לה הכול: משפחה טובה, שכל, יופי, הברקות שנונות, קסם, חן, ביטחון עצמי. אלא שכנראה המעטפת לא באמת מעידה על מה שבפנים: נוגה חווה ריקנות ובדידות בפרקים לא מעטים בספר, ונראה שאהבתה לגבִּי לא מצליחה לחדור באמת ולגעת בנימים הדקים בנשמתה. הקשר עם גבי, שגם הוא "דתי מצליח" ממש כמוה, הוא קשר חיצוני ומרפרף שנועד לכישלון. למעשה, רק עם התעצמות הכאב שהיא חווה במערכת היחסים עמו, מתגלה לקורא שנוגה היא לא עוד אחת מאותן פרפקציוניסטיות מצליחניות שאין להן כמעט קשר עם הלב, אלא שהיא אדם עם לב פועם מלא רגשות, ולא ייצוג כלשהו של מצליחנות ותדמיתנות כוזבת.

במקביל לחיפושיה אחר אהבה אמיתית, נוגה מתחקה אחר עקבות היסטוריים מרתקים הקשורים בקשר הדוק עם העבר של משפחתה. האם סבא שרגא אכן נפל במות גיבורים אי שם ברוסיה, או שמדובר בתרמית שנועדה להגן על משהו עדין בהרבה? ומה הקשר בין מותו ובין ארגון השומר שפעל אי שם בימי העלייה השנייה? ואיך כל זה קשור לישיבה המפורסמת נוברדוק הידועה בקיצוניותה ובסגפנותה חמורת הסבר? השאלות הללו שוזרות את העלילה לסיפור שיש בו הכול מהכול: גם עניין היסטורי, גם עניינים משפחתיים סבוכים מלאי עסיס, גם עומק שבדמות מרובת קונפליקטים וגם חיי אהבה מרגשים ובלתי-צפויים.

רומנים רבים מגלים סוד משפחתי נסתר ומעורר תדהמה, או חושפים עבר מפוקפק של סבתא סוערת ועלומה, אך היתרון של 'אורנים' הוא שהיסטוריונית אמיתית כתבה אותו, היסטוריונית שלמרבה הפלא יש לה עין רגישה לדקויות ויודעת לכתוב פרוזה מרתקת להפליא.

רומן הביכורים של ימימה חובב מומלץ בכל פה, ולקרוא אותו זו הנאה צרופה ומתמשכת. אין ספק שבנוף של ימינו ספר כזה הוא פנינה ספרותית שעוד תעשה היסטוריה.