מסוק אפאצ'י
מסוק אפאצ'יצילום: עופר צידון, פלאש 90

מערך מסוקי האפאצ'י (פתן) של צה''ל חוזר בהדרגה לכשירות מבצעית, לאחר כחודשיים בהם קורקע, בעקבות תאונת המסוק בה נהרג רס"ן דוד (דודי) זוהר ז״ל ונפצע קשה סגן און, הנמצא בתהליכי החלמה.

חזרת המערך לטיסה הדרגתית החלה היום לאחר יישום המלצות דו״ח הביניים בנושא חקירת התאונה.

מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, נטל חלק ביום האימונים הראשון של טייסות האפאצ׳י.

כזכור, דו"ח הביניים שפרסם חיל האוויר בעקבות אסון התרסקות מסוק האפאצ'י, קבע כי בעיה בהתקנת מוט היגוי היא שגרמה לתאונה שבה נהרג הטייס רס"ן זוהר ז''ל.

עקב הקביעה שמדובר בבעיה בהתקנת מוט ההיגוי, קיבלו הן צוותי הקרקע והן צוותי האוויר הנחיות חדשות למעקב קבוע אחרי מוט ההגוי והשחיקה בו.

התאונה אירעה 45 דקות אחרי ההמראה, כאשר התנתק מוט ההיגוי. בעקבות ניתוק המוט הפך המסוק לבלתי יציב. הצוות הכריז על מצב חירום וחזר לבסיס כשברקע תנאי טיסה קשים מאוד כתוצאה מהתקלה.

האירוע התרחש סמוך לשעה 21:00 בערב, כשהמסוק חזר לבסיס מטיסת אימון שגרתית ודיווח למגדל הפיקוח על תקלה טכנית. הוא המשיך להתקרב לנחיתה, וכשהיה בגובה מגדל הפיקוח התרסק אל הקרקע בין שני המסלולים בבסיס.

מבדיקות שנעשו בחיל האוויר התברר כי מקורה של התקלה הוא בשחיקה שנוצרה במוט ההיגוי לאורך זמן. בחיל האוויר בודקים עדיין כיצד אירע שהצוותים השונים לא גילו את השחיקה אך בכל מקרה הדגישו בחיל שלא מדובר ברשלנות.