הרב רצון ערוסי
הרב רצון ערוסיצילום: יח"צ

חבר מועצת הרבנות הראשית לישראל ורבה של קרית אונו, הרב ד"ר רצון ערוסי, קורא לשופטי הבג"ץ לחזור בהם מהחלטה לאפשר את פתיחת המרכולים בשבת.

"אני נדהם ונבוך כיצד הבג"ץ מנסה לעצב את פני החברה הישראלית שגם ככה משוסעת", אמר הרב ערוסי לערוץ 7. ''בהיבט המשפטי מי קבע שזכותם של הצרכנים שמעוניינים לקנות, גדולה יותר מזכותם של שאר בעלי העסקים לשבות ולהנות מכך שלא יתחרו עמם וישברו את מטה לחמם?''.

לדבריו, אם המרכולים פתוחים בשבת גם בעלי העסקים הקטנים שמעוניינים לשבות יצטרכו לפתוח גם הם, ''חלקם רוצים לשבות לאו דווקא בגלל ההיבט הדתי אלא הסוציאלי".

הרב ערוסי טוען כי השופטים מנותקים ממורשת היהודית שהובילה את עם ישראל מדורי דורות, "הם שופטים מקצועיים אבל ראייתם המשפטית צרה והם מעגנים את השקפת עולמם האישית במקום השקפת עולם יהודית של כל הדורות.

''בתורה נכתב 'למען ינוח שורך וחמורך ובהמתך', התורה דאגה גם לעולם החי וגם לאדם וכאן בפתיחת המרכולים הם הופכים את העובדים הקטנים לעבדים נרצעים בשבת. האם כל זה לא עמד בפני השופטים? האם הם רוצים בפסק הדין הזה לבטל את חוק שעות עבודה ומנוחה שמגביל את העבודה בשבת?".

הרב ערוסי קובע כי פסק הדין הזה הופך את ישראל למדינה ככל האומות, "כואב לי שבג"ץ שאמור להיות מוסד עליון שמעצב את פני החברה הישראלית רוצה ליצור כאן חברה משוסעת ומקוטבת והכל בגלל תחרות עסקית. מדינת ישראל היא מדינה יהודית-דמוקרטית, זו זהותה הפרהסית. ברגע שהמרכולים יפתחו בשבת יפתחו עוד דברים כולל תחבורה ציבורית ואז במה אנו שונים מניו יורק, פריז ולונדון ששם הכל פועל בשבת? האם אנחנו נמשלים למדינות העולם ללא שום זהות יהודית?".

הרב חושש כי פסק הדין יגרום למשבר אמון גדול מול הבג"ץ, "זה יזרז את המגמות לצמצום סמכויות הבג"ץ ולאי אמון גדול. הבג"ץ היה צריך להישאר במקומו ולדון בעניינים מנהליים ולמנוע קיפוח של בני אדם אבל לא לדון בדברים השנויים במחלוקת ציבורית כלל יהודית, זה לא המקום.

''מי שצריך לדון בצביון היהודי של המדינה זה מוסד עליון נבחר. לכן אני קורא לבג"ץ לחזור ולעיין מחדש בפסיקה הזאת בטרם יגרם משבר אמון חמור נגד הבג"ץ ועל מנת שלא לזרז הליכי חקיקה שיגבילו את הבג"ץ, במקביל לפתיחת מאבקים בחברה הישראלית בכל מה שקשור לדת ומדינה".