בגלל האמריקנים. דוד ביטן
בגלל האמריקנים. דוד ביטןצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן (ליכוד), טען הבוקר (ראשון) כי ההחלטה שלא להעלות היום להצבעה את החוק לביטול תוכנית ההתנתקות איננה קשורה למשבר הקואליציוני סביב החוק הצרפתי.

לטענתו של ביטן, הסיבה שבגללה ההצבעה על החוק תידחה היא הרצון לא להיכנס לעימות מול ארצות הברית.

נזכיר כי החוק, שמשמעותו העיקרית נוגעת להתיישבות בצפון השומרון, אמור היה לעלות היום להצבעה בישיבת ועדת השרים לחקיקה, אך אמש התברר כי הליכוד מתנגד להעלאתו.

תחילה נראה היה שהרקע להתנגדות הוא המשבר הקואליציוני סביב העלאת החוק הצרפתי להצבעה בוועדת השרים לחקיקה, ובבית היהודי תקפו את הליכוד על רקע זה.

הבוקר נראה, כאמור, כי מדובר בסוגייה סבוכה יותר, וכי הרקע לבלימת החוק בשלב זה הוא מדיני ולא פוליטי-קואליציוני.

גורם פוליטי אמר בשיחה עם ערוץ 7 כי בכוונת הוועדה להעלות את החוקים, "אם הליכוד רוצה לסכל את החקיקה ולהטיל וטו המחדל ירשם על שמו ולא על שם האמריקאים".

ביטן התייחס בדבריו גם לחוק ירושלים רבתי שהוקפא אמש על ידי ראש הממשלה וטען כי גם החוק הזה צריך להיות מתואם עם הממשל האמריקני. מנגד השר ישראל כ״ץ הבהיר כי מבחינתו ומבחינת מגיש החוק ח״כ יואב קיש ,יש להעלות את החוק היום בוועדת השרים לחקיקה, כפי שסוכם.

"זהו חוק היסטורי שיבטיח את הרוב היהודי בירושלים ויחזק את אחיזתנו בעיר. החוק אינו עוסק בסוגיות מדיניות וחשיבותו בוודאי עולה על כל חישוב פוליטי אלקטורלי של מגזר כזה או אחר- ולכן אין כל סיבה לדחותו". השר כ״ץ הוסיף "איני מכיר החלטה אחרת, ובכוונתנו לשוחח היום בנושא עם ראש הממשלה. הבטחת הרוב היהודי בירושלים היא משימה היסטורית ועל כולנו לפעול במשותף להגשמתה".