יובל סטופל
יובל סטופלצילום: שלומי יוסף

התחלה/לפני 41 שנים בחיפה. השלישי מתוך ארבעה אחים להורים פרופ' משה ופנינה סטופל, "אנשי חינוך ברמ"ח איבריהם. הבית נשם חינוך בכל רגע".

האבא/ משה בן 71, פרופסור למתמטיקה. היה חוקר בתחום הנדסת חומרים בטכניון וניהל במשך שנים רבות את התיכון הדתי עירוני ו' לבנות בחיפה. כיום מרצה למתמטיקה במכללת שאנן. "לקחתי מאבא את הדיוק, הסדר, האחריות והמחויבות".

האמא/ פנינה בת 72, בגמלאות מהוראה. אחותו של הדיין שלמה דיכובסקי. הייתה מחנכת בבית הספר היסודי רמב"ם בחיפה. "אמא עם אמונה חזקה. יש בה נדיבות לב עצומה. תמיד עוזרת בסתר".

חיפה חיפה/ גדל בשכונת נווה שאנן. "ילדות נעימה באווירה תורנית ציונית, שמסביבנו ירוק ושליו. כבר עשרים שנה אני לא בחיפה אבל אני יכול לזהות חיפאי מקילומטרים. כנראה יש משהו בדי אן איי שלהם, מין פשטות כזו ורוגע".

המורה אמא/ למד בבית הספר היסודי ממ"ד רמב"ם כשאמו הייתה מחנכת של הכיתה המקבילה. "היא לימדה אותי כמה מקצועות. זה הרגיש לי מאוד טבעי וטוב".

בנט האח/ בהמשך פנה לישיבה התיכונית יבנה. זוכר בהפסקות כיצד ישב עם חבריו וצפה בהנאה בביצועיו של תלמיד השמינית נפתלי בנט, "שהיה שחקן כדורסל מעולה".

קרליבך/בילדותו היה חבר מקהלת ילדים בניצוחו של יענקלה רוטנר. אחת ההופעות הייתה עם הרב שלמה קרליבך ז"ל. "במשך שנים הולך איתי הזיכרון הזה, שקרליבך עלה לבמה והאור נדלק הוא הצית את כל האולם. אחת מההופעות הסוחפות שאני זוכר".

אני גיטרה/ בגיל 16 זכה מהוריו למתנה ששינתה את חייו - הגיטרה. "ההורים שלי קנו לי גיטרה. בא מורה פרטי ללמד אותי נגינה והתחלתי עוד מהבסיס, ללמוד את התיאוריה של המוזיקה. מאוד אהבתי את זה".

הצבא/ כשרוב חבריו פנו לישיבות הסדר וישיבות גבוהות, הוא סימן לעצמו מטרה ברורה - להקת הרבנות הצבאית. "חסד עשה איתי ה' והתקבלתי. שירות משמעותי שהשפיע על מסלול חיי".

הלהקה/ שימש זמר, סולן ובשלב הבא, גם מפקד הלהקה. "זה היה בית הספר הטוב בעולם לכל אומניות הבמה. לעמוד בפני קהל, לדבר, להסתדר בכל מיני מצבים. זה תרם לי מאוד. המפקד שלי, מונה רוזנבלום שהיה מנצח הלהקה, הוא גאון מוזיקלי. הכלים שהוא העניק לי משמשים אותי עד היום".

מאחורי הקלעים/ "לאחר שהשתחררתי מהצבא חשתי שהיכולות הארגוניות והמוזיקליות פועמות בי, והגעתי לתובנה שהמקום שלי הוא דווקא מאחורי הקלעים. הרגשתי ששם אהיה יותר טוב ואמצה את עצמי".

במה כהלכה/ יחד עם חבריו אלי יזרלביץ' ודני קייזלר הקים את חברת ההפקות המובילה לציבור הדתי והחרדי. "היינו הראשונים לזהות את הצורך בריענון הפורמטים המיושנים של המופעים לדתיים. האמנו בלקחת תוכן יהודי ולהביא אותו באופן הכי חוויתי וחדשני".

אקדמיה/ בוגר תואר ראשון במדעי המדינה ותקשורת באוניברסיטה הפתוחה. "המסגרת הזאת אפשרה לי להמשיך לעבוד במקביל. סיימתי תואר תוך ארבע שנים".

ערוץ 7/ במשך 3 שנים הגיש שתי תוכניות בערוץ. ולא, הוא לא שידר מהאונייה. "התוכניות שודרו חי מהמשרד בבני ברק". זוכר ערב אחד שתוך כדי שידור נקשו על דלת המשרד חוקרים שזיהו את מיקום השידור. למרות זאת, המשיך לשדר.

מפסיק לשדר/ בתום שלוש שנות שידור אינטנסיביות החליט לכבות את המיקרופון. "העבודה ברדיו שאבה אותי אז החלטתי לחתוך". עדיין שומר במשרדו קופסא עמוסה מכתבים שנשלחו אליו ממאזינים. "זיכרון מתוק".

החצי השני/ מיכל, אחות במקצועה. מנהלת סיעוד בקופת חולים כללית. "יכולה לשאת בגאון את התואר 'אחות רחמנייה'. שותפה מלאה לדרך וגם לשיגעונות שלי. מאתגרת אותי בכוחות הבלתי נגמרים שלה".

הנחת/ ארבעה. הבן הבכור אריאל אוטוטו חוגג בר מצוה, תאומים שלי ואורי בני עשר. והבת הקטנה עדי בת שלוש.

אבא גאה/ "ילדיי הם מקור גאוותי. הם נהדרים. יותר מכל הישג מקצועי - הגאווה שלי היא שאנחנו מצליחים לחנך את ילדינו, כפי שהורינו חינכו אותנו, להיות אנשים טובים ופשוטים".

על אותה במה/ את הזמר אברהם פריד פגש לראשונה בגיל 13 כשהיה חבר במקהלת הילדים. "הלהקה הופיעה ב'ליל המעלות' באמפי בהר הצופים. פעם ראשונה בחיי שהיינו על אותה במה".

החיבור/ "כשהקמנו את 'במה כהלכה' שותפי אלי יזרלביץ ייצג את אברהם פריד. כשאברהם התוודע ליכולות המוזיקליות שלי הוא אמר 'למה שלא נעשה דברים ביחד?'. משם נוצר החיבור ומאז אנחנו יחד".

מנצח/ משמש מנצח במופעים מוזיקליים רבים. "גם כשהייתי מפקד בלהקה בהעדרו של מונה ניהלתי את הנושא המוזיקלי". בהמשך, למד והתמקצע אצל רפי קדישזון, "שהוא שם דבר בתחום. אני אוהב את מה שאני עושה. מרוכז בעשייה מוזיקלית אמיתית".

הפסנתר/ זוכרים את הגיטרה שקיבל בגיל 16? אז כבר בצבא בשעות הפנאי למד באופן עצמאי לנגן בפסנתר. "בכול רגע פנוי ישבתי וניגנתי. כיום כל העשייה המוזיקלית שלי הם בעצם על הפסנתר".

הלחנה/ עוד בתקופת התיכון נהנה להלחין. "הייתי מקליט את עצמי ושומר בקלטות". בתקופת הצבא הוציא את שיריו הראשונים. בין שלל שיריו נכללים: להיטיו של הזמר אודי אולמן, והשירים שהלחין לפריד 'בבקשה קח את שלי' והשיר שכבר הפך מזמן לשלאגר 'כמה טוב שנפגשנו'.

כמה טוב שנפגשנו/ השיר הפך לקלאסיקה ועומד על כמעט שני מיליון צפיות ביוטיוב. "הלחנתי את השיר למילותיה של חמוטל בן זאב כשיר תודה לקהל שמלווה את פריד כבר שלושה עשורים. ישבתי חצי שעה על הפסנתר ויצא השיר. ההצלחה הגדולה הפתיעה אותי".

לשיר עם חנן/ "יום אחד האזנתי ברדיו לשיר 'כשהשמש תעבור עליי'. התיישבתי ליד הפסנתר, הקלטתי אותו מחדש ושלחתי לפריד, שלא הכיר את השיר וחזר אליי מרוגש. משם החל להתגלגל הרעיון לביצוע משותף עם חנן יובל. התגובות היו מדהימות וביצוע משותף עם זמרים ישראלים נוספים היה אך טבעי".

יהורם גאון/ "בפעם הראשונה אירחנו אותו לדואט עם פריד והוא נהנה ביותר. בסיום המופע שלח לי הודעה שאנחנו חייבים לעשות משהו ביחד. מאז אנחנו עובדים יחד".

סימן שאתה צעיר/ "מיהורם גאון שנושק לשנתו השמונים למדתי שגיל זה רק מספר. הוא מנהל לו"ז צפוף כמו בחור צעיר, ומביע את דעותיו בלי לחשוש. אני מודה לקב"ה על הזכות לחלוק במה עם פריד וגאון, שני אייקונים מוזיקליים גדולים".

אם זה לא היה המסלול/ "אני מניח שהייתי משתלב בתחום התקשורת הכתובה או המדוברת. ולא הייתי פוסל עריכת דין".

יחד/ יותר מעשור סטופל מנהל מוזיקלית את פריד. "על הפסוק "וה' בירך את אברהם בכול", אני אומר גם בקול וגם בכול. אברהם הוא ספר מוסר מהלך בהנהגות שבין אדם למקום ובין אדם לחברו. אני מודה כל יום לה' על הזכות לעבוד עם אומן גדול שהוא גם אדם גדול".

לשיר ישראלי/ "לפני יותר מעשור חיבור בין זמרים דתיים לזמרים ישראלים או ביצוע של שיר עברי על ידי זמר חסידי היה נחשב למעשה פורץ דרך. היום זה הפך למקובל ושכיח ואני לוקח על עצמי את האחריות לכך".

במגרש הביתי:

בוקר טוב/ משכים קום בסביבות חמש בבוקר. "זה השעון הביולוגי שלי". מתפלל. מארגן את הילדים, מכין כריכים לרעייתו ולילדים, לוקח את הקטנה לגן ויאללה לעבודה. "יהיה מה שיהיה, יש חוק בלתי כתוב ביני לבין אשתי שבשעה שש בערב אני מקפיד לחזור הביתה להיות עם הילדים. זמן שהוא קודש להם". לאחר מכן ימשיך לעבוד עד השעות הקטנות של הלילה.

דיסק ברכב/ "האמת, שאחרי יום אינטנסיבי ומלא בהתעסקות במוזיקה, כשאני נכנס לרכב אני בעיקר מעדיף שקט". ואם בכל זאת מתחשק לו הוא יאזין לזמרים ישי ריבו, חנן בן ארי ויונתן רזאל.

השבת שלי/ "ממש חמצן בשבילי. השבתות מאוד משפחתיות, זמן לדבר וללמוד עם הילדים. ומדי שבת בסיום התפילה אנחנו צועדים לבית חמי וחמותי לעשות קידוש".

דמות מופת/ מוטי זיסר ז"ל. "איש יקר. יותר מעשרים שנה היו בינינו אבל נפשי נקשרה בנפשו. מוטי האמין בי, היה לי למורה דרך. מלא בחוכמת חיים ורגישות לכל אדם. חסד ואמת נפגשו אצלו. בחייו הקצרים הספיק מה שאחרים בחיים שלמים לא מספקים".

קדימה אוכל/ לפני כמה שנים גילה את נפלאות הבישול והאפייה, ומאז מדי יום שישי הוא נכנס למטבח יחד עם החצי השני, מפשיל שרוולים וטורח על הכנת מעדנים לכבוד השבת.

משאלה/ "כדברי ר' אלימלך מליז'נסק: 'אדרבה, תן בליבנו שנראה כל אחד מעלת חברינו ולא חסרונם'".

מפחיד אותי/ "מאוד פשוט: החופש. השגרה אצלי היא מבורכת. אני מכור לעבודה. לא זוכר מתי בפעם האחרונה יצאתי לחופש".

כשאהיה גדול/ "מאחל לעצמי להמשיך למלא באינטנסיביות את הייעוד שלי וליהנות גם מהדרך ולא רק מהתוצאה. ואחרי הכול לזכור תמיד ש'ריבון העולמים ידעתי שהנני בידך', הכול ממנו".

[email protected]