לא כולם יחוברו. בדואים
לא כולם יחוברו. בדואיםצילום: מרים אלסטר. פלאש 90

השר אורי אריאל החליט לתקן את ההחלטה לחבר כפרים בדואים בלתי מוכרים למים, ולאפשר חיבור רק לכפרים המוכרים. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם יאיר מעיין, מנכ"ל הרשות להסדרת התיישבות הבדואים בנגב, על ההחלטה, על התיקון ועל התמורות שמתחוללות בפזורה הבדואית.

"אנחנו מחויבים לספק שירותים מינימאליים לכלל התושבים הבדואים ולכן מרבית הבדואים מחוברים לרשת המים", הוא מציין בפתח דבריו ומבהיר כי ההתחברות המוסדרת ביקשה לתקן את הליקוי שבו לא לכל משפחה יש מונה משלה וממילא הסדרת התשלום אינה תקינה והתעריפים גבוהים.

על מנת לנסות לפתור את הבעיה עלתה הכוונה לחבר את הכפרים לתאגידי המים, ואולם בהמשך הורה השר אריאל "לחבר רק את המוכרים ולא לחבר כאלה שמיועדים להעתקה", אומר מעיין ומסביר כי ההחלטה התקבלה משני טעמים: ראשית, אין טעם להשקיע בהסדרת חיבורי המים עבור מי שממילא במהלך כזה או אחר יועתק ממקומו לישוב מוסדר. שנית, הסדרת חיבורי המים תהווה תמריץ להישאר בישובים הבלתי מוסדרים, בה בשעה שהממשלה מבקשת לתמרץ את הבדואים לעבור לישובים המוסדרים.

מעיין מדגיש כי "כל התושבים הבדואים מחוברים למים על פי החלטת בית המשפט. השאלה היא רמה ואיכות החיבור".

באשר לתמורות המתחוללות בפזורה הבדואית אומר מעיין כי אכן קיימת תמורה שכזו והיא באה לידי ביטוי באופן משמעותי בתחום התחלות הבנייה. "בשנה האחרונה התחלנו בפיתוח שכונות מוסדרות במגרשים, מעל עשרת אלפים יחידות דיור, וכך יהיה גם בשנה הבאה. ככל שמגבירים את השיווק וההסדרה ומגבירים אכיפה במקומות לא מוסדרים, יש ירידה של 30 אחוז בבניה הבלתי חוקית, וריכוזים מעתיקים את עצמם לישובים מוסדרים". העתקה זו, הוא מציין, מתבצעת בעקבות אכיפה מוסדרת של המערכות הריבוניות הרלוונטיות.

באשר לשאלת שיתוף הפעולה עם הנהגות החמולות הבדואיות הוא אומר כי מדובר בשיתוף פעולה שמתבצע ונובע מההליכים המשפטיים, לאחר מיצוי הליכים משפטיים שנמשכים זמן בלתי מבוטל ולאחר הליכי אכיפה.