תוקפת. חיות
תוקפת. חיותצילום: הדס פרוש, פלאש 90

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, שיגרה היום (ראשון) מכתב לנשיאי בתי המשפט בארץ בעקבות תחקיר התוכנית "עובדה" מיום רביעי האחרון על עבודתה של הוועדה לבחירת שופטים.

במכתבה מתייחסת חיות תחילה לברית שנכרתה בין שרת המשפטים איילת שקד לראש לשכת עורכי הדין אפי נווה, ואשר נחשפה בתכנית, ברית שלטענתה של חיות איננה לגיטימית.

"יש האומרים כי השינוי היחיד לעומת העבר הוא שבעבר היה שיתוף פעולה בין נציגי הלשכה בוועדה ובין השופטים בוועדה והיום הוא מתקיים בינם ובין הגורמים הפוליטיים בוועדה. הקבלה כזו בטעות יסודה", קובעת חיות.

לדבריה, "הרכב הוועדה לבחירת שופטים תוכנן על ידי המחוקק כך שיתקיים בוועדה איזון בין הגורמים הפוליטיים, נציגי הרשות המחוקקת והמבצעת, לבין הגורמים המקצועיים, נציגי הרשות השופטת ונציגי לשכת עורכי הדין. מכאן ששיתוף פעולה בין לשכת עורכי הדין ובין השופטים הוא שיתוף פעולה בין שני הגורמים המונחים בראש ובראשונה משיקולים מקצועיים בבחירת המועמדים האיכותיים ביותר לתפקיד".

"לעומת זאת, שיתוף פעולה בין לשכת עורכי הדין ובין הגורמים הפוליטיים בוועדה, כברית מוצהרת, טומן בחובו סכנה כי הבחירה תחתור לקידום אג'נדה פוליטית על חשבון שיקולים מקצועיים. פוליטיזציה של מערכת המשפט עלולה לערער לחלוטין את יסודותיה כמערכת עצמאית ובלתי תלויה. בכוונתי לעשות כל הניתן כדי להגן על עצמאותה של הרשות השופטת וכדי למנוע פוליטיזציה שלה", טוענת חיות.

לקריאת המכתב המלא לחץ כאן

בחלקו השני של מכתבה התייחסה חיות לקשרים בין שופטים, ראשי לשכת עורכי הדין וחברי כנסת, המתקיימים בכנסי הלשכה, ואשר נחשפו בתכנית באופן צבעוני.

"העובדה שמארגני הכנס ומארחיו קיימו עם השופטים שיחות שהוקלטו לצורך הכתבה היא בעייתית מאוד במישור היחסים בינם ובין השופטים. ואולם, התוכנית מציבה גם בפנינו השופטים מראה, על האופן שבו התנהלו אחדים מאיתנו באותו כנס, והתמונה הנגלית אינה מחמיאה, בלשון המעטה", תוקפת חיות.

חיות רומזת, כי היא שוקלת לשנות את הכללים בנוגע להשתתפות שופטים בכנסי הלשכה, "אני בטוחה כי מה שראינו אינו מעיד על הכלל, אך גם כך יש להפיק ממה שראינו את הלקח הדרוש. על הלקחים שיש להפיק נדבר בישיבה הקרובה. אני עדיין סבורה כי הכנסים והדיאלוג המקצועי המתקיים במסגרתם בין שופטים לעורכי דין הם בעלי חשיבות. בינתיים, כל מי שמוזמן להשתתף בכנס כזה או אחר, יצטרך להחליט לעצמו, אם הוא מעוניין להשתתף אם לאו".

"עם זאת, השופטים שיבחרו להמשיך ולהשתתף בכנסים נדרשים להקפיד על הכללים שנקבעו בעניין זה על ידי הנהלת בתי המשפט, על ידי ועדת האתיקה ועל ידי נשיאת בית המשפט העליון ולנהוג באופן ההולם את מעמדנו כשופטים", חותמת חיות.