הבין כבר שהעסק מורכב. טראמפ
הבין כבר שהעסק מורכב. טראמפצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ דוחה את ההחלטה האם לחתום על הצו הדוחה בחצי שנה נוספת את העברת שגרירות ארה"ב בישראל, בתל אביב לירושלים.

במסיבת העיתונאים היומית של הבית הלבן, מסר תת הדוברת הוגאן גידלי כי יש התעניינות בינלאומית רבה סביב הנושא, אך הכרעה טרם התקבלה.

"הנשיא כבר הבהיר מהרגע הראשון את נושא ירושלים - וזה לא עניין של אם אלא של מתי", אמר גידלי.

הוא הוסיף, "הנשיא לא ימסור החלטה היום. בימים הקרובים הוא ישקול את החלטתו ואנו כמובן נודיע עליה כשתתקבל".

כזכור, הקונגרס אישר כבר לפני 22 שנים חוק בנוגע להעברת השגרירות האמריקנית בישראל לירושלים, אך נשיאי ארצות הברית לדורותיהם, דחו את יישום ההחלטה באמצעות צו הנזקק לחתימה פעם בחצי שנה.

הנשיא טראמפ כבר חתם על הצו בעבר, והיה אמור להחליט אם לחתום עליו שוב, או לוותר על החתימה ובעצם כך להתחיל להוביל מהלך להעברת השגרירות.

בארה"ב מתגברות ההערכות כי בנאום שיישא ביום רביעי, מתכוון הנשיא להודיע כי ארצו תכיר לראשונה בירושלים כבירתה של מדינת ישראל. על פי ההערכות צעד זה אמור לעמעם מעט את החתימה המתוכננת על הצו שיורה לעכב עוד את העברת השגרירות.

גורם בממשל האמריקני אמר בתחילת השבוע לערוץ 7 כי אם יצא לפועל מהלך של הכרה בירושלים כבירת ישראל מצד הנשיא טראמפ - תידחה באופן משמעותי העברת השגרירות האמריקנית.

לדברי הגורם, "הנשיא מדבר כבר זמן מה על ההכרה בירושלים כבירת מדינת ישראל באופן הצהרתי, כדי שהדבר ייתפס כקיום חלקי לפחות, של הבטחתו בעניין השגרירות".

הוא הוסיף כי "הצהרה של טראמפ, תאפשר לו לחתום שוב על דחייה בהעברת השגרירות, כפי שעשו נשיאים קודמים - ובמקביל לנסות להמשיך לקדם את חידוש השיחות בין ישראל והפלסטינים".

נציין כי במסדרונות הממשל רווחת הדעה שטראמפ עצמו מעוניין בהעברת השגרירות, אך יועציו הקרובים מפעילים עליו לחץ כבד נגד המהלך.

יו"ר המפלגה הרפובליקנית בישראל, עו"ד מארק צל, התייחס ביומן ערוץ 7 לנושא. "ההכרה בירושלים היא לא סמלית, אלא מאוד חשובה היסטורית ודרמטית. זה הופך את מדיניות ארה"ב שקיימת מזה שבעים שנה. היא גם בעלת השלכות משפטיות. התיק בבית המשפט העליון לגבי הדרכונים של אמריקאים שנולדו בירושלים יכול להתהפך על ידי ההחלטה".

עוד הוא מציין כי לאור הכרה שכזו, אם אכן תינתן, גם "מעמד הקונסוליה בירושלים יהיה בספק. זו תהיה אולי קונסוליה שתהיה כפופה לשגרירות בתל אביב, מה שלא היה מאז 48'".

עם זאת הוא מדגיש כי הדברים יהיו תלויים באופי הניסוח של הכרזת הנשיא טראמפ. "ההכרה, אם תנוסח נכון, תהיה אולי יותר חשובה מהעברת השגרירות. עם זאת אנחנו רוצים את העברת השגרירות בגלל הסמליות של ירושלים, מעבר לזה שיש הבטחה של הנשיא וסגן הנשיא במהלך המרוץ לנשיאות".

"אני יכול לומר בוודאות שהנושא הזה נידון בצורה רצינית ביותר בבית הלבן, בניגוד לנשיאים קודמים שהטילו את העיכוב הזה באופן אוטומטי. לכן הבית הלבן תחת טראמפ ופנס מאוד רוצים להעביר את השגרירות, הסיבה היחידה שלא להעביר זו ההשפעה השלילית כביכול לשיחות עם הפלסטינים".