תעיוש: מעורבים בניסוח הנחיות צה"ל

ארגון השמאל הקיצוני ״תעאיוש״ זוכה לשיתוף פעולה עם הייעוץ המשפטי הצה"לי של איו"ש, כך עולה מדברים שאומר מייסד הארגון ד"ר עמיאל ורדי ותועדו במצלמה נסתרת.

בסרטון אותו חשף ארגון ''עד כאן'' נראה ד"ר ורדי כשהוא מספר על שיתוף הפעולה הקיים לכאורה בין משפטנים מטעם ארגונו לבין משפטני היועמ"ש של המינהל האזרחי.

לדבריו מהרגע בו שולב ביועמ"ש איו"ש גורם רציני, כהגדרתו, מעביר אותו גורם לארגונו הנחיות שבכוונתו לפרסם בקרב חיילי צה"ל טרם פרסומן, ומשפטנים מטעם 'תעאיוש' בוחנים את ההנחיות, מתקנים את הנראה להם דרוש תיקון ומחזירים את הנוסח המתוקן לגורם הצה"לי להפצה.

ד"ר ורדי מתאר את המסלול אותו עוברות ההנחיות בדרכן אליו, מסלול שנועד לטשטש את התיאום לכאורה בין היועמ"ש במינהל האזרחי לבין ארגונו. לדבריו ההנחיות עוברות אליו דרך האגודה לזכויות האזרח המגישה בג"ץ, ולאחר מכן הוא בוחן את ההנחיות ומוצא בהן נקודות המוגדרות בעיניו כבעייתיות וכנתונות לפרשנות שאינה תואמת את השקפותיו והוא מחזיר את מסמך ההנחיות שעדיין לא קיבל תוקף רשמי בצירוף המלצות מטעמו.

בתיעוד, שכאמור בוצע במצלמה נסתרת מציין ורדי דוגמא לדברים בהנחיות שהעביר יועמ"ש איו"ש לכוחות צה"ל בשטח אודות ההתנהלות בתקופת המסיק. לדבריו ניתן היה מלכתחילה להבין שההנחיות שניתנו בעקבות עתירה לבג"ץ נוגעות אך ורק לתקופת המסיק, ובכך יש פתח להבנת את ההיפך בתקופה שאינה תקופה זו, אך בעקבות המלצות ארגונו השתנה נוסח ההנחיה ונוספו מילים המבהירות ומדגישות כי ההנחיות חלות גם בשאר ימות השנה.

"אלה דברים שבאו מאיתנו חזרה אליהם ויצא נוסח וזה היה עבודה באמת רצינית", אמר ורדי ודבריו תועדו במצלמה נסתרת.

בארגון "עד כאן" שחשף את התיעוד אומרים כי "במידה ואכן מתקיים קשר כזה כפי שמעיד בעצמו איש השמאל הקיצוני פרופ' עמיאל ורדי, עקיף או ישיר, בין ארגון שמאל קיצוני ואף אנרכיסטי, שעזרא נאווי כגורם בכיר בו קשר עצמו לרצח פלסטיני, לבין גורמים בכירים בצה"ל, הרי שהדבר מחייב בחינה מעמיקה של גורמי אכיפת החוק.

''אנו דורשים מחברי הכנסת לקיים דיון דחוף בועדת חוץ וביטחון לבדיקת האירוע, וחקירה מקיפה על מנת לוודא שלא היו מקרים נוספים כאלו ובכדי שלא יחזרו שוב בעתיד. אנו מביעים תקווה כי ההליך יהיה מזורז, בניגוד לזחלת במקרה הפושע עזרא נאווי שעדיין מסתובב בחוץ ומהווה סכנה לציבור", הוסיפו בארגון.

תגובת דובר צה"ל: "אין יסוד לטענה כי מפקדי צה״ל או יועציהם המשפטיים מקבלים תכתיבים מארגון כלשהו. מדי שנה, מפקדי צה״ל באזור יהודה ושומרון נערכים לעונת המסיק ומנחים את הכוחות כיצד לנהוג במהלכה, במטרה לשמור על הביטחון והסדר הציבורי.

''במסגרת ההיערכות, נפגשים כלל הגורמים הרלוונטים עם נציגי הארגונים המייצגים את המוסקים הפלסטינים על מנת לצמצם את החיכוך ולהיערך טוב יותר לתקופת המסיק הקרובה. נדגיש כי ההנחיות שניתנות נקבעות על-ידי הדרגים הפיקודיים בהתאם לשיקול דעתם ולתמונת המצב בשטח".

מארגון ''תאעיוש'' לא נמסרה תגובה.