השופט סולברג
השופט סולברגצילום: נתי שוחט, פלאש 90

בית המשפט העליון חייב את הרשות הפלסטינית לפצות בשלושה מיליון שקלים את בני משפחתו של עמוס מנטין הי"ד, טכנאי חברת "בזק" שנרצח בפיגוע ירי בשנת 2003.

המחבל, ערבי בן 15 וחצי, ביצע את הפיגוע עשרה ימים לאחר שובו ממחנה "אימוני גוף ונשק" מטעם הרשות הפלסטינית ביריחו.

בפסק הדין שניתן היום (רביעי) קבע השופט נעם סולברג כי במהלך ''מחנה האימון'' שנמשך חמישים ימים, ''אומנו בני נוער וצעירים, והרשות הפלסטינית הנחילה להם את רזי השימוש בנשק, תוך העברת מסרים המעודדים שימוש בידע ובהכשרה לצורך ביצוע פעולות טרור.

''הנער המחבל יִישם הלכה למעשה את אשר למד, וביצע את הרצח הנתעב'', הדגיש סולברג.

''על יסוד כל האמור לעיל, ובהתחשב בתכליותיהם של הפיצויים העונשיים, דומני כי זהו אחד מאותם מקרים חריגים, המצדיקים פסיקת פיצויים אלה. אציע אפוא לחברַי לקבל את ערעורה של משפחת המנוח ולחייב את הרש"פ לשלם פיצויים עונשיים בסך של 3 מיליון ש''ח, לבד מסכום הפיצויים שנפסק בבית המשפט המחוזי'', כתב השופט.

לקריאת פסק הדין המלא

נציין כי לפני ארבע שנים פסק בית המשפט המחוזי בתל אביב פיצויים של שני מיליון שקלים למשפחתו של מנטין הי"ד. המחוזי קבע כי הרשות הפלסטינית תשלם 70% מהסכום וחברת בזק תשלם את שאר הסכום לאחר שלא דאגה לאבטחה מתאימה למנטין.

נגד פסק הדין של המחוזי הוגשו ערעורים על ידי בני משפחתו של מנטין, על ידי חברת בזק שטענה כי אינה אחראית לרצח ועל ידי הרשות הפלסטינית שטענה כי אין לה אחריות לביצוע הפיגוע. את משפחת הנרצח ייצגה עורכת הדין ענת גינזבורג.

נשיאת העליון בדימוס, השופטת מרים נאור, כתבה בפסק הדין שניתן היום: "משהוכח במאזן ההסתברויות כי הרשות הפלסטינית אימנה את המחבל בנשק ועודדה אותו לבצע מעשי טרור – מעשים נפשעים ומקוממים בכל קנה מידה – יש הצדקה להשית עליה במקרה חריג זה פיצויים עונשיים".

הפיגוע שבו נרצח עמוס מנטין הי"ד אירע ביום חמישי כ"ו בסיוון תשס"ג (26.06.2003). בעת שעמוס היה עסוק בתיקון קו טלפון של "בזק" בבקה אל-גרבייה, התקרב אליו המחבל הערבי ורצח אותו ביריות.

המחבל נורה כעבור זמן קצר על-ידי איש הביטחון של "בזק". עמוס היה בן 31 במותו. הותיר אחריו הורים, אחות ושלושה אחים. "החלום התפוצץ, ולרסיסים התנפץ", ספדו בני המשפחה בהלוויה, "חור גדול נפער, כי לא נדע את המחר".