במערכת הפוליטית מברכים הערב (רביעי) על ההכרה האמריקנית בירושלים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "זהו יום היסטורי. ההצהרה של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ היא אבן דרך חשובה בתולדות ירושלים", אמר נתניהו ''ירושלים היא בירתנו מזה 3,000 שנה. כאן התהלכו אבותינו, כאן עמד בית המקדש, כאן מלכו מלכי ישראל, כאן הטיפו נביאי ישראל.

''במשך אלפי שנים התפללו דורות של יהודים 'לשנה הבאה בירושלים'. על נהרות בבל ובין חומות גטו ורשה, דורות דורות בכו וחלמו על ציון'', הוסיף ראש הממשלה.

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, אמר "אני מברך על הודעתו של הנשיא דונלד טראמפ באשר להכרה האמריקאית בירושלים כבירת ישראל וכן העברתה הצפויה של השגרירות האמריקאית לירושלים.

"אין מתנה יפה וראויה מזו במלאות 70 שנים להקמת מדינת ישראל. במשוך היובל, ובמלאת חמישים שנים לאיחודה של העיר הגיע הזמן להביא שלווה אל ירושלים ולהצמיח בבירת ישראל שעולים אליה לרגל מכל קצוות תבל, תקווה.

''לכל אחד ואחת יש עיר ושמה ירושלים. אלפי שנים נשא העם היהודי את עיניו לירושלים, התפלל אליה וחלם עליה. הכרה בירושלים כבירת ישראל והעברת כל השגרירויות אליה היא ציון דרך מכונן בזכות העם היהודי על ארצו ובדרכנו אל השלום – שלום לכל תושבי ירושלים, והאזור כולו'', הוסיף ריבלין.

שרת המשפטים איילת שקד (הבית היהודי) אמרה בעקבות ההכרה בירושלים, "טראמפ בדורו ככורש בדורו. אני מודה לנשיא טראמפ על עמידתו האיתנה בלחצים בינלאומיים כבדים ועל ההכרה בירושלים כבירתה של מדינת ישראל. אני מקווה שבקרוב נראה את בית השגרירות החדש ניצב בבירה.

''הפלסטינים צריכים לדעת: חוקי המשחק השתנו. הספינה שינתה כיוון. אני ממליצה להם לא לבחון את סבלנותה של ישראל כלפי איומי הטרור שלהם. ארצות הברית היא הידידה הגדולה של ישראל, וכעת גם עושה את הצעד הראשון שצריך היה להתבצע לפני 70 שנה", הוסיפה.

שר המדע אופיר אקוניס (הליכוד) אמר כי ״הערב זכה טראמפ - ובצדק בתואר הנשיא האמריקני הידידותי ביותר למדינת ישראל, מאז הקמתה. הוא הוכיח שוב את מחוייבותו וידידותו האמיתית לעם ישראל. כעת, עלינו לפעול מיד מול מדינות נוספות בעולם להכרה בירושלים כבירת העם היהודי''.

סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי אמרה כי "ידידתנו ארה"ב עשתה מהלך חשוב והיסטורי בכך שהכירה בירושלים כבירת ישראל, בירתה הנצחית של העם היהודי. אנחנו מברכים את הנשיא טראמפ על ההכרה, ומקווים שמדינות נוספות יאמצו את ההכרה".

שר החינוך נפתלי בנט (הבית היהודי) פרסם ברכה מיוחדת לנשיא טראמפ בעקבות ההכרה האמריקנית בירושלים.

''הנשיא טראמפ – מזל טוב. בשם אזרחי ישראל אני רוצה להודות לך. זהו יום גשום בירושלים אבל יום בהיר לעם היהודי. היום עשית היסטוריה. ב-15 במאי, 1948, ארצות הברית, בהובלת הנשיא טרומן, היתה לאומה הראשונה שהכירה במדינת ישראל שזה עתה הוכרזה. שאר העולם הלך בעקבותיה. הנשיא טרומן עשה זאת למרות הלחצים הגדולים מבית.

''היום, ארצות הברית, בהובלת הנשיא טרמפ, היתה לאומה הראשונה בעולם שהכירה בירושלים כבירתה הנצחית של ישראל. גם אתה עמדת בפני לחצים כבירים, אך עשית זאת. אני מצפה משאר מנהיגי העולם ללכת בעקבותיך. ירושלים היא בירת העם היהודי מזה 3,020 שנים, ותישאר עיר הבירה המאוחדת לנצח", אמר בנט.

הנשיא טראמפ ואנשי ארצות הברית הנהדרים, תודה רבה ושהאל יברך את האומות שלנו'', הוסיף יו"ר הבית היהודי.

חומות העיר העתיקה
חומות העיר העתיקהצילום: דוד צרפתי

ראש העיר ירושלים ניר ברקת הגיב להכרזת טראמפ ואמר "ההכרה של הנשיא טראמפ בירושלים כבירת ישראל היא הכרזה היסטורית שמעבירה מסר ברור לעולם כולו שארה"ב עומדת לצד העם היהודי, מדינת ישראל וירושלים.

''כמחווה וכביטוי לידידות האמיצה בין העם האמריקאי לעם ישראל החלטנו להאיר הערב בצבעי דגל ארה"ב וישראל את חומות העיר העתיקה. העיר העתיקה, הכותל והר הבית במרכזם מסמלים יותר מכל את עוצמת הקשר והחיבור ההיסטורי של העם היהודי לירושלים למעלה מ-3,000 שנה. שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה", אמר ברקת.

ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי, אמר ״בכל פעם כשבא אלי שגריר חדש אני אומר לו שאני שמח לארח אותו, אבל בירתנו היא ירושלים והייתי שמח לו כל השגרירויות היו עוברות מתל אביב יפו לירושלים הבירה״.

גם שגריר ישראל לאו״ם, דני דנון, בירך על הצהרת הנשיא טראמפ. ״הנשיא טרומן היה למנהיג הראשון שהכיר במדינת ישראל בשנת 1948 והיום הנשיא טראמפ קיבל החלטה אמיצה ותיקן עוול היסטורי כשהכיר בירושלים כבירתנו״, אמר דנון.

השגריר הוסיף ״זהו הזמן עבור כל המדינות החברות באו״ם ללכת בעקבות חברתנו ארה״ב ולהכיר בבירתנו הנצחית ירושלים כבירתה של מדינת ישראל״.

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן (הליכוד) אמר ''לא נירתע מהאיומים, בכל מקרה כוחות הביטחון ומשטרת ישראל ערוכים לכל תרחיש אפשרי''.

סגן שר הביטחון הרב אלי בן דהן (הבית היהודי) הודה לנשיא טראמפ "שעשה את המתבקש ובעזרת ה' אנחנו מבטיחים שירושלים תישאר לעולם בירתה הנצחית של מדינת ישראל, נמשיך לבנות בתים חדשים ושכונות חדשות ולהתיישב בכל חלקי העיר.

''ירושלים כידוע לכם היא עיר השלום. אני קורא מכאן למנהיגי מדינות ערב לנהוג בדרך של שלום ולא של אלימות. אני רוצה לומר מכאן גם לנשיא טראמפ: ירושלים נקנתה על יד דוד המלך לפני 3300 שנה, זהו המקום היחיד שנקנה בכסף מלא, של כל שבטי ישראל", הדגיש בן דהן.

יו"ר המחנה הציוני, אבי גבאי, אמר ''ירושלים בירת ישראל לעד ועל מדינות העולם להכיר בזאת.
אחרי 70 שנות קיום של מדינת ישראל, שמח שגם ידידתנו החשובה, ארה"ב, מכירה בירושלים כבירתנו ונערכת להעברת השגרירות.

''כשההורים שלי חלמו במרוקו להגיע לישראל הם לא בדקו באתר האינטרנט של מחלקת המדינה האמריקאית כיצד מוגדרת שם ירושלים. ירושלים היא סמל לעם היהודי במשך אלפי שנים. ביום ראשון שמעתי את ג׳ארד קושנר בוושינגטון והתרשמתי מהרצינות והמחוייבות שלו לתהליך השלום ואני מקווה שהדבר יבוא לידי ביטוי בהמשך'', הוסיף.

שר התיירות יריב לוין אמר ״אנחנו לא זקוקים לאישור משום גורם כדי לדעת את מה שנכתב עוד בתנ"ך- ירושלים היא בירתה הנצחית של ישראל. אך התוקף המדיני שהנשיא טראמפ העניק הערב באומץ וביושרה- מתקן את העוול ההיסטורי ומציב את האמת בפני אומות העולם כולן.

''ירושלים, בירתנו הנצחית, היא הלב הפועם של ישראל, המקום אליו התפללנו שנים. ההכרה בעובדה הפשוטה, הברורה והבלתי ניתנת לערעור הזו, היא ההוכחה לכך שכשאנחנו עומדים על האמת שלנו- מדינות העולם מכבדות אותנו.

''זהו יום היסטורי. הנשיא טראמפ הוכיח שוב כי היחסים בין ישראל לארה"ב חזקים ואיתנים מתמיד", הוסיף לוין.

ח״כ שרן השכל (הליכוד), חברת ועדת חוץ וביטחון, הגיבה להצהרת טראמפ ואמרה ״מברכת את הנשיא טראמפ על הצהרתו, ההחלטה הייתה צריכה להיעשות מזמן. הכרה בירושלים כבירת ישראל היא הכרה במציאות. לאחר עשרות שנים של ניסיונות עקרים להסכם שלום עם הפלסטינים, נוכל לצאת לדרך חדשה''.

ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד) אמר כי ''ירושלים הינה בירת העם היהודי מכח ספר הספרים וההיסטוריה שלנו, לפני ואחרי נאום הנשיא טראמפ. יחד עם זאת מחמם את הלב ששבעים שנה לאחר הקמת מדינת ישראל נשיא המעצמה הגדולה בעולם גם מכיר בכך".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) הגיב להכרה האמריקנית בירושלים. "'אם חוזרים שוב ושוב על אותה פעולה אין מה לצפות לתוצאה אחרת', אמר הנשיא בצדק. שלושים שנה אנחנו נופלים לבור של מדינה פלסטינית כפיתרון ריאלי, הגיע הזמן לחשיבה מחודשת, הגיע הזמן להכריע, הגיע זמן ריבונות. תודות לנשיא טראמפ על המילים החמות", אמר סמוטריץ'.

גם בתנועת הריבונות מברכים על גולת הכותרת של נאום נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ – ההכרה בירושלים כבירתו של עם ישראל, אך מזהירים מהמחיר המדיני שישראל עשויה להידרש לשלם על הכרזת טראמפ. בתנועה רואים בנאום "נדבך נוסף בדרך להכרה לאומית ובינלאומית בריבונות עם ישראל על ארצו".

"דברי הנשיא טראמפ אמנם עדיין אינם שוללים את רעיון שתי המדינות, אולם טמונות בו ההבנות שאת הפתרון המדיני לא ניתן לכפות על ישראל ושניסיונות חוזרים ונשנים של נשיאים אמריקאיים הניבו את אותם כישלונות ונכון לבחון את הדברים מחדש", אומרים ב'ריבונות' ומוסיפים כי בנוסף "זורע הנשיא טראמפ בנאומו את עיקרון החובה להכיר במציאות, וכשם שעובדת היותה של ירושלים בירת ישראל היא מציאות בה מכיר כעת הנשיא האמריקאי, כך יכיר הוא ויכירו אחרים במציאות בת אלפי השנים, מציאות הקשר של עם ישראל לכל מרחבי ארצו וזכותו עליה".

כאמור, לדברי הברכה מוסיפה תנועת הריבונות אזהרה וקובעת כי "על ההנהגה בישראל לעמוד על שלה גם מול החיבוק האמריקאי. השי שהעניק הנשיא טראמפ למדינת ישראל לקראת שנת ה-70 להקמתה אינו אמור לתבוע "תשלום מדיני" כלשהו בעתיד".