משמעות המשלחת
משמעות המשלחתצילום: נתי שוחט. פלאש 90

ביממה שלאחר הכרזת הנשיא האמריקאי טראמפ על הכרה בירושלים כבירה הגיעה לישראל משלחת רשמית מכובדת ובה כשלושים אנשי דת מבחריין, הנסיכות הקטנה שבמפרץ הפרסי, ובפיהם מה שכונה כבשורת שלום. על האירוע ההיסטורי הזה בצל תקופה מתוחה שוחחנו עם מומחה למדינות המפרץ, ד"ר ערן סגל, חוקר במרכז עזרי לחקר איראן והמפרץ הפרסי באוניברסיטת חיפה.

"מדובר באירוע חשוב וייחודי. זו פעם ראשונה שמגיעה משלחת שהיא כמעט רשמית, כי המדינה הוציאה הודעה שהיא מסתייגת מההגדרה שזו משלחת רשמית, ומדובר במדינה שאין לה יחסים רשמיים עם ישראל", אומר ד"ר סגל.

באשר לתגובה ברחוב הבחרייני הוא מציין כי מאחר ולא מדובר במדינה דמוקרטית קשה לקבוע, אולם ברשתות החברתיות יש התנגדות למהלך וכך מגופים המתנגדים לשלטון. גופים המקורבים לשלטון מעדיפים לשמור על שתיקה בשלב זה.

על הקשר בין בית המלוכה הבחרייני לעם היהודי אומר ד"ר סגל כי לא מדובר במהלך חדש, "השלטון הבחרייני מאוד שואף לקרב את הקהילה היהודית הוותיקה בבחריין. זו קהילה מאוד אמידה ומאוד מחוברת לשלטון". כדי להבין את הסיבות לקשרים הללו, אומר סגל, יש להכיר את הסיטואציה הפוליטית בבחריין: "בחריין זו מדינה עם שלטון סוני שהוא שלטון מיעוט שכן הרוב שם הוא שיעי. יש שם עוד כמה מיעוטים קטנים כמו יהודים ונוצרים ולשלטון יש חשיבות גדולה לייצג את עצמו כמייצג המיעוטים ולכן יש בו חלק מהרפורמות שבבניית שני בתי פרלמנט שהבית העליון שבהם הוא המכריע והוא מאוד ייצוגי עבור המיעוטים מעבר למשקלם באוכלוסייה. זה חלק מהרצון הפוליטי של המלך להציג את עצמו כמייצג המיעוטים".

באשר לקשר עם ישראל, קשר שלפתע יוצא לאור לאחר שנים בהם הדברים מושתקים, אומר ד"ר סגל שאכן "דברים שהיו מתחת לפני השטח מאמצע העשור הקודם יוצאים לאור מאז שהעימות הסוני-שיעי הפך לדבר מרכזי ובחריין, שנמצאת בדיוק בבעיה הזו ורואה באיראן איום קיומי עליה, כמי שמעודדת את השיעים שאצלה לבצע הפיכה שלטונית, פחות חוששת להציג את הקשרים שלה עם ישראל. זה גם נובע מחלק מהתמעטות התהליך הייצוגי במדינה. נעשו רפורמות שונות שעיקרו מתוכן את הפרלמנט ולכן אין רגישות לביקורת הפנימית כפי שהיה בעבר".

עוד מוסיף ד"ר סגל ומעיר כי יתכן ובחריין מהווה גשר עבור הסעודים בדרך לישראל: "מאז האביב הערבי בחריין הפכה לתלויה בסעודים בשרידות שלה. אפשר לראות במהלך הבחרייני אור ירוק לסעודים לגשש דרך בחריין אפשרות למהלכים כאלה. זו ההזדמנות שלהם לבחון מה קורה כאשר משלחות רשמיות או חצי רשמיות מגיעות לישראל".

על שאר מדינות המפרץ מעריך ד"ר סגל כי אלה לא ימהרו להגיב למהלך הבחרייני, אך עם זאת הן מנסות לבחון צעד אחר צעד את התגובות למהלך זה, אם תהיינה חריפות או לא תהיינה בכלל, וזאת לקראת השלב הבא של מפגשים בדרגים גבוהים יותר ובאופן רשמי יותר.

ומה באשר לסוגיה הפלשתינית, זו שעד כה נטען כי ללא פתרון בה יישאר העולם הערבי כולו מנותק מישראל? "אני לא מניח שהסוגיה הזו לא מטרידה אותם. אני מניח שהיא עדיין מהותית עבורם ובלעדיה ההתקדמות הייתה הרבה יותר משמעותית ומהירה, אבל מצד שני הם עדיין מעדיפים את האינטרסים שלהם במאבק מול איראן. זה מה שמהווה משקל הרבה יותר משמעותי עבורם".