אביצור ליבמן משחזר את רגעי האימה

צה''ל סיים לתחקר את ניסיון הלינץ' שאירע לפני כשבוע וחצי במתיישבים יהודים שטיילו בשומרון, סמוך לכפר הערבי קוצרא.

התחקיר שהוצג אתמול (ראשון) למפקד פיקוד המרכז האלוף רוני נומה, קובע כי הגורם הישיר לתקרית היה ניסיון פגיעה במתיישבים על ידי פלסטינים, תוך סיכון חייהם של המתיישבים.

למעשה, התחקיר הצבאי מעניק גיבוי לאחד היהודים המבוגרים שבמהלך ניסיון הלינץ' החליט לפתוח בירי לעבר הפורעים הערבים.

בצה''ל מציינים לשלילה את העובדה שהיציאה לטיול היתה ללא תיאום מסודר עם חטיבת השומרון. אמנם הועברה פניה בנושא מצד המתיישבים, אך היא לא נענתה כראוי. בעקבות כך הובהר נוהל תיאום הטיולים והמענה הסדור הנדרש לפניות מסוג זה בחטיבה.

אלוף הפיקוד ציין לחיוב את פעולתו של מח״ט שומרון, אל״ם גלעד עמית ורמת״ק שכם, סא״ל בהג׳ת מרעי, בהגעתם ובפעולתם בזירת האירוע. בתחקיר נאמר גם שבעקבות ניהול האירוע באופן מושכל על ידי המח״ט נמנע מקרה שיכול היה להסתיים באופן קשה יותר.

עוד נקבע כי ''יש צורך לחדד מול הציבור ובפרט מול מנהיגי ההתיישבות ביהודה שומרון והבקעה את נוהל תיאום הטיולים במרחב, וזאת במטרה לאפשר לאזרחים לטייל באופן בטוח ומתואם בהתאם להערכת המצב בגזרות השונות''.

"סגרו על המערה וזרקו עלינו אבנים"

כזכור, ניסיון הלינץ' ליד הכפר קוצרא קטע את טיול בר המצווה של אביצור ליבמן וחבריו. לאחר האירוע סיפר אביצור כיצד הותקפו הוא, חבריו ובני משפחתו, על ידי ערבים שהחלו ליידות לעברם אבנים.

"התחלנו את הטיול ממגדלים לקידה ובאמצע הטיול אחרי שעקפנו את הכפר קוצרא והיינו די רחוקים מקוצרא, הסתכלנו על מערה כלשהי", שיחזר ליבמן. ''התחילו לזרוק עלינו אבנים, היו לנו שני מלווים עם נשק, אחד עם אקדח ואחד עם M-16, נכנסנו לתוך המערה''.

המלווה החמוש ב-M16 ניסה להרחיק את הערבים והמלווה שהיה חמוש באקדח נשאר במערה במטרה להגן על יתר חברי הקבוצה.

"בינתיים הערבים המשיכו לזרוק אבנים והמלווה לא הצליח להרחיק את הערבים וירד לכביש להראות לחיילים איפה היינו''.

בשלב זה הערבים הקיפו את הכניסה למערה, ''הם אמרו למלווה עם האקדח לשים את האקדח בנרתיק ואז ישחררו אותנו. הוא שם את האקדח בנרתיק וערבי בא וחטף לו את האקדח ואיימו עלינו עם האקדח", סיפר הילד בבכי.

אחרי שחטפו את האקדח התחילו הערבים לזרוק אבנים לתוך המערה, ''איימו עלינו עם האקדח ואמרו לנו להביא את הפלאפונים ואחרי זה זרקו למלווה אבן לראש והוא נפצע וירד לו המון דם. הם התחילו לצעוק עלינו, אמרו שהם הולכים לשחוט אותנו ואמרו שכמו שהם חטפו כבר מלווה אחד הם הולכים לחטוף את כולנו.

''בינתיים התקשרנו לצבא והיינו באמצע לדבר עם המוקד, חטפו למלווה את הפלאפון עם איומי אקדח וגם את כל התיקים'', שיחזר אביצור.

בתוך המערה היו עשרים ילדים, ''זרקו עלינו אבנים, פגעו לנו ברגליים, ריססו עלינו גז פלפל ואחרי שעה וחצי חיילים הגיעו. חשבנו שהמלווה נהרג ושהולכים לרצוח אותנו.

''הם אמרו שכל מי שמעל גיל 18 ישחטו אותו, ושהילדים הולכים לחטוף. כל הילדים התחילו לבכות ולהגיד שמע ישראל. לא הסכימו לנו לדבר ולצעוק, כל הזמן צעקו בערבית, זרקו אבנים, ריססו גז פלפל ורק אחרי שעה וחצי כמה חיילים הגיעו ושמרו לנו על הפתח ואחרי זה הוציאו אותנו לוואדי", תיאר אביצור.