הרב שטיינמן זצ"ל
הרב שטיינמן זצ"לPhoto by Yaakov Naumi/Flash90

הרב אהרן לייב שטיינמן, שהסתלק הבוקר לבית עולמו, היה המנהיג הרוחני שהשפעתו על המגזר החרדי בשנים האחרונות היתה מכרעת.

למרות שהוא מייצג רק אחד משלושת הזרמים המרכיבים את הציבור החרדי - הזרם הליטאי המרכזי - פסיקותיו בענייני השעה הקרינו על הרחוב החרדי כולו ובעיתות משבר בענייני דת ומדינה אף על המערכת הפוליטית כולה.

את ההנהגה על הציבור הליטאי הוא קיבל לאחר פטירתו של הרב יוסף שלום אלישיב לפני כחמש שנים. בהיותו בן 99 הוא נכנס לנעלי ההנהגה כיו"ר מועצת גדולי התורה של 'דגל התורה' והיה לקובע סדר היום לחברי הכנסת של 'דגל התורה' - חברי הכנסת משה גפני, אורי מקלב ויעקב אשר.

ולמרות זאת הוא בכלל רצה ללמוד. כבר בשנות נעוריו בעיירת בריסק על גבול פולין הוא נודע לעילוי בתורה. הוא התחנך אצל גדולי התורה של התקופה וגאונותו היתה לשם דבר. ערב מלחמת העולם השניה הוא ברח לשוויץ שם נישא, ולאחר המלחמה עלה לארץ והתיישב בפתח תקווה ובהמשך בבני ברק. בעשרות השנים האחרונות התגורר ברח' חזון איש 5 בעיר בדירה צנועה והמשיך לעסוק בתורה עד סוף ימיו.

לאורך שנות הנהגתו נחשב הרב לפרגמטי יותר על פני קודמו הרב אלישיב בכל הנוגע לסוגיית הגיוס והתנגד להפגנות ספונטניות נגד הממשלה. דרכו הפרגמטית עוררה התנגדות בקרב זרמים בציבור הליטאי בראשות הרב אוירבאך והציבור הליטאי פוצל בתקופתו.

הרב שטיינמן היה בקשרי ידידות והלכה עם כל גדולי הדור הליטאיים לאורך עשרות השנים האחרונות, החל מבעל ה'חזון איש', דרך ה'סטייפילער' בעל ה'קהילות יעקב', ועד הרב שך והרב אלישיב.