התלמידים בסיור עם הרב אריאל
התלמידים בסיור עם הרב אריאלצילום: הרב אריה ליפו

עשרות בני נוער מכל רחבי הארץ ואברכים מכולל 'בית הבחירה' בכרמי צור השתתפו בכנס 'יום שכולו מקדש' בירושלים.

במהלך יום העיון נשאו דברים הרב דב ליאור, רבה של קריית ארבע לשעבר, ראש ישיבת המקדש ומכון המקדש, הרב ישראל אריאל והרב צבי שלווה.

מארגני האירוע מציינים כי "בהגדרתו, הכנס היה גם מכוון לבני נוער, תלמידי ישיבות תיכוניות, במטרה לחברם לנושא

המקדש, לחשיבות העיסוק בבניין הבית השלישי ולתודעת חזרת השכינה לציון".

במהלך הכנס עסקו הבחורים ובני הנוער בסוגיית יצירת המנורה בדורנו ובשאלות הלכתיות הקושרות בין המקדש למעשי החשמונאים. המשתתפים נחשפו למצגות ונתונים על ידי הרב ישראל אריאל שריכז את הפעילות כולה.

לכנס שוגרה ברכתו הכתובה של הרב אריה שטרן, רבה הראשי של ירושלים, שנבצר ממנו להגיע אך ציין את חשיבות העלאת סוגיית המקדש והקשר אליו דווקא בימים אלה, ימי החנוכה. "נרות החנוכה מגלים את התשוקה שיש לנו לחזור ולזכות בגילוי השכינה על המקדש ועל כל ישראל".

גם הרב שמואל אליהו, רבה של צפת, שיגר ברכה מצולמת לכנס ובה אמר: "ממש מבורך מה שאתם עושים. לעורר את הרצון, התפילה וההכרה בערך בית המקדש. סוף סוף זה הלב! העיניים של הקב"ה שם - 'והיו עיני וליבי שם כל הימים', אז גם אמורים להיות העיניים והלב שלנו... העיניים שלנו צריכות להיות נשואות למקום הזה. אשריכם שאתם מעוררים... זה נכנס ללבבות...

''כעת העיניים שלנו נשואות לשם, אחרי שהדבר הזה היה סוג של מוקצה. אין ספק שזה המפתח... הלב שלנו. לא הערבים, האו"ם או טראמפ... הלב שלנו הוא ינצח! מה שכל אחד מכניס בלב שלו את הרצון והכיסופים להשראת השכינה"יהי רצון שכבימי המכבים שהיו קומץ... תעירו את הרוח הזו הטבועה בנו... לחזור אל הלב שלנו אל הבית הגדול והקדוש ולהביא ברכה גדולה לעם ישראל".

הרב ישראל אריאל, ראש מכון המקדש וישיבת המקדש, סיפר לבני הנוער כי ההשגחה זיכתה אותו להיות בשחרור הר הבית ומקום המקדש במלחמת ששת הימים, זכות שהוא מרגיש אותה גם כאחריות.

"לאחר הגירוש מימית וסיני שבה שמש כרב העיר, הגענו לירושלים ועשינו חשבון נפש כיצד הגענו למצב שהקדוש ברוך הוא נתן לנו את מרחבי ארצו כולל סיני, ואפילו זכינו ליסד לישיבה באופיר בשרם א-שיח, ואז לקח אותם. נזכרנו בדברי השם לדוד המלך, "הלכת לכבוש סוריא ופלטין של מלך לא כבשת..." היתכן שה' נתן בידנו את מקום המקדש ואנו במקום להתקדם לבנינו מסרנו אותו לוואקף? בעקבות כך, לקחתי על עצמי בתחילה להקדיש חצי שעה בשבוע לעניין המקדש. מההחלטה הקטנה הזו הדברים התפתחו עד להקמת מכון המקדש ומפעל גדול של בניין המקדש - ראיתם יש כבר כמעט את כל הכלים, מנורה ושולחן ומזבח ובגדי כהונה. מה שחייבים עכשיו זה את האנשים".

הרב קרא לבני הנוער לקבל על עצמם לקחת אחריות פנימית בלב על כלל עם ישראל ולהוביל ולהצמיח את הדור אל היעד של השראת השכינה ובניין המקדש בדורנו, בין השאר על ידי חיזוק גרעיני הלימוד בישיבות השונות ופעילות בין בני הנוער, וחיזוק ישיבת המקדש שנועדה להיות הלב הפועם של הלימוד וצפייה להשראת השכינה.

בתום האירוע כולו הרב דוב ליאור לבאי הכנס: "ביקרתי היום בישיבת המקדש. התרשמתי לטובה מהבחורים הרציניים, יראי שמיים. אני קורא לכל בחור שנשאו לבו ונדבה רוחו לקרבה אל הקדושה לפעול לחיזוקה של הישיבה הזו. בזכות התעוררות דלתתא תהיה התערותא דלעילא ונזכה שהקב"ה יחזיר לנו את מקום מקדשנו ולזכות בדורנו לראות בהיווסדות ההיכל. עלו והצליחו כל אלו שרוצים להצטרף לישיבת המקדש".

לאחר סיור מודרך בהנחיית הרב ישראל אריאל במכון המקדש, צילמו בני הנוער סרטון בו קראו לנערים ברחבי הארץ לקבל את קריאת גדולי התורה ולפעול וללמוד את ענייני המקדש.

נציגי גרעיני הלימוד בישיבות התיכוניות קיימו דיון סביב השאלה כיצד נכון וניתן לקדם את תודעת המקדש בקרב בני הנוער בישיבותיהם.

בני כהן מישיבת 'מקור חיים' תאר כיצד לאחר תשעה באב לפני מספר שנים החליט לייסד את נוער המקדש. "המחשבה היא להפיח רוח של קדושה שתדליק את בני הנוער ותרומם את עם ישראל", אמר

הרב אריה ליפו המשיל במפגש התלמידים את יחסנו למקדש בסיפורו המפורסם של רבי נחמן מברסלב על ההינדיק, הסיפור על בן המלך שהשתגע ובחר לרדת מתחת לשולחן כתרנגול הודו. "ההינדיק הוא עם ישראל ששוכח את גדולתו כבן מלך ומסתפק בחיי גלות, בכותל, מתחת לשולחן המלך, והמלך יושב אצל השולחן, במקדש, ובוכה ומייחל - מי יוציא את בני משיגעונו? עד שבא החכם בדמות החנוכייה ומאיר את קדושת המנורה, מנורת המקדש, לכל אחד - מתחת לשולחן, יורדת אלינו מתחת לשולחן ומזכירה לנו את גדולתנו כבנים אהובים של המלך היושבים אצל שולחן אביהם בבית המקדש".

"היזכרו ברוח המכבים שאמנם היו קומץ קטן אך הפיחו רוח גדולה בעם ישראל, נתנו לעם אומץ להשתחרר מתרבות יוון ושבו אל גדולתנו וגאולתנו בהדלקת פך השמן הטהור במנורת המקדש", דברי הרב ליפו.

הרב דב ליאור בפני באי הכנס
הרב דב ליאור בפני באי הכנסצילום: הרב אריה ליפו

הרב אריאל בהרצאתו
הרב אריאל בהרצאתוצילום: הרב אריה ליפו

התלמידים בסיור
התלמידים בסיורצילום: הרב אריה ליפו

התלמידים במכון המקדש
התלמידים במכון המקדשצילום: הרב אריה ליפו