כנס המוהלים
כנס המוהליםצילום: ארנון בוסתנאי

למעלה מ-400 מוהלים הגיעו לאולם "דימול פלטינום" ברמת גן, שם נערך ערב עיון למוהלים, במהלכו הרצו רבנים ורופאים על הצדדים המקצועיים וההלכתיים שבעבודת המוהלים.

כמידי שנה, כבר למעלה מעשור, עורכת הרבנות הראשית כנס מוהלים ארצי למוהלים המוסמכים וגם לאלו שאינם, לצורך העשרת הידע המקצועי והרפואי של המוהלים ולצורך חיזוק הקשר בין המוהל המוסמך לבין הרבנות הראשית לישראל - נותנת ההסמכה.

בערב העיון, שנערך על ידי מחלקת בריתות ברבנות הראשית לישראל, השתתפו הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו, מנכ"ל הרבנות הרב משה דגן, חברי הוועדה לפיקוח על המוהלים, בכירי משרד הבריאות ומנהלי מחלקות לרפואת הילד בבתי החולים. את הערב הנחה העיתונאי שלמה קוק.

מנכ"ל הרבנות הראשית דגן אמר למאות המוהלים ''אתם זכיתם להכניס את ילדי ישראל בבריתו של אברהם אבינו, שזאת מצווה שאדם יכול לעשות אותה רק פעם אחת בחיים ואתם אלו שנמצאים ברגע הכי משמעותי בחייו של יהודי. אנחנו גאים בכם שאתם אלו שמייצגים אותנו ואתם היד הארוכה של הרבנות".

"אין תחום רפואי בעולם שאחוזי הסיבוכים בו הוא כל כך נמוך", המשיך מנכ"ל הרבנות, "כאשר גם מה שמוגדר תחת המילה 'סיבוך' - מדובר במקרים קלים מאוד של דימום יתר או קשירה מהודקת של התחבושת. אם מסתכלים על התמונה הכוללת בפרופורציה הנכונה, מבינים שמדובר בפרומיל של מקרי סיבוך, בניגוד לאווירה השלילית שגופים מסוימים מנסים ליצור".

דגן אמר כי "יש ערך מאוד חשוב בנראות, בשירות ובזמינות שהמוהל מעניק בזמן הברית ובמענה המקצועי שהמוהל מעניק לאחר הברית. בסקר שנערך ע"י הרבנות הראשית ושפורסם היום רואים בברור כי החוויה של ההורים והרושם שהם מקבלים מהמוהל המוסמך משפיעה מאוד על הרצון של עם ישראל בבחירת המוהל.

''כאשר יש מוהל לא מוסמך, אין עליו שום פיקוח ושום בקרה, יכול להיות שהם גורמים לבעיות רפואיות והלכתיות ולכן אנחנו שואפים שכל המוהלים יהיו מוסמכים ותחת פיקוח", ציין מנכ''ל הרבנות הראשית.

הוא סיפר "יצאנו בכנסים אזוריים, תגברנו את הפיקוח על המוהלים, ואנחנו מבססים את המערכת כדי לתת מענה מלא לכל המוהלים מכל רחבי הארץ".

הרב משה מורסיאנו, מנהל מחלקת בריתות ברבנות הראשית, שהשקיע רבות בעריכת והפקת האירוע, ציין בדבריו כי "המסירות של המוהלים להכניס עוד ילד ועוד ילד לבריתו של אברהם אבינו נדירה ומיוחדת במינה. כמי שעומד בקשר צמוד ויומיומי עם מאות מוהלים מכל רחבי הארץ, אני נפעם בכל פעם מחדש מסיפורים מרגשים שמגיעים לפתחנו ומהפידבק העצום מהציבור הישראלי כולו, כפי שהוכח בסקר שנחשף הערב".

ד"ר משה וסטרייך, נציג משרד הבריאות בוועדה לפיקוח על המוהלים, הרצה בפני המוהלים בנושא "איך לא להסתבך", והנחה את המוהלים מה מומלץ למוהל לעשות לפני ואחרי הברית ביחס כלפי ההורים, כיצד לשמור את הקשר לאחר הברית ואפילו לבדוק את מצבו של התינוק גם חודש לאחר הברית.

"הטיפול שייתן המוהל בזמן הברית יהיה הרבה יותר טוב מהטיפול שהתינוק יקבל מבית החולים. ברגע שהמוהל יהיה זמין להורים לשאלות או לבדיקה חזותית שהכל בסדר, זה יצמצם משמעותית את הדיווחים על סיבוכי ברית. השירות של המוהל כלפי ההורים הוא יחסי הציבור הטובים ביותר של המוהל. תהיו מקצועיים ואחראיים וכולנו נהנה מזה", סיכם.

ד"ר מיכאל בן אקון, נציג משרד הבריאות בוועדה, מסר הרצאה על קריאה נכונה של מכתב השחרור מבית החולים, על אופן הפיענוח של המושגים הרפואיים ומשמעותם בתוך מכתב השחרור. "מכתב השחרור הוא תמונת המצב הבריאותית של התינוק, ואם לילד יש נתונים רפואיים שיכולים להשפיע על בריאותו או על ביצוע הברית, זה יופיע במכתב השחרור".

קובי אלתר, מנהל מחלקת דוברות והסברה ברבנות הראשית, הציג בפני באי הכנס סקר עומק שהקיף את כל תחום ברית המילה ובחירת המוהל על ידי הורים במדינת ישראל, ואשר ממנו עלה כי 98% מההורים בישראל עורכים ברית מילה לילדיהם, ומתוכם 93% מקפידים לקחת מוהל שהוסמך על ידי הרבנות הראשית.

ד"ר מתי ארליכמן, חבר הוועדה, מסר הרצאה בנושא "כיצד נדע שהילד חולה", בה הסביר את האופנים לזהות צהבת, לדעת מתי היא נכללת בגדר מחלה ומתי חום לתינוק יכול להוות סכנה.

ד"ר ארליכמן הפתיע את המוהלים בחוות דעתו המקצועית ולפיה משקלו של התינוק אינו צריך להשפיע על השיקול האם לא למול את התינוק - כאשר שאר המדדים תקינים (כמובן בכפוף לסייגים מסוימים שמשקלו של התינוק אינו יורד בתלילות).

הרב משה וויסברג, חבר הוועדה ומפקח ארצי מטעמה, הציג בפני המוהלים מצגת בנושא הרגיש של בריתות מילה מסובכות וטיפול במצבי ברית לא שגרתיים.

הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, חתם את הערב בדברי חיזוק נרגשים, התייחס למעמדה של המילה כ'אות ברית קודש' והשווה אותה למצוות השבת שאף היא אות קודש.

הרב הראשי ניצל את הבמה הנכבדה להשמיע דברי חיזוק בנושאים אקטואליים והתייחס לסוגיה הרגישה של חילולי השבת העומדת על הפרק, ובהמשך התייחס גם לצום עשרה בטבת שיחול השבוע.

בסיום דבריו הזכיר הרב הראשי את נתוני הסיבוכים בבריתות וציין כי אין עוד פעולה כירורגית רפואית שיש בה כל כך מעט סיבוכים כמו ברית מילה. הרב הראשי בירך את המוהלים שלא תצא תקלה מתחת ידיהם ושימשיכו להכניס את רבבות ילדי ישראל בבריתו של אברהם אבינו.

צילום: ארנון בוסתנאי