אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

55 חיילים המשרתים בצה"ל מתו במהלך שנת 2017, כך עולה מנתוני התמותה בצה"ל המתפרסמים הערב (שלישי).

מדובר בעלייה משמעותית לעומת השנתיים האחרונות. בשנת 2016 מתו 41 חיילים ובשנת 2015 מתו 36 חיילים.

שני חיילים נפלו במהלך פעילות מבצעית או בקרב, חמישה נרצחו בפיגועי טרור, שניים בתאונות מבצעיות, אחד בתאונת אוויר, שניים בתאונות אימונים, 12 בתאונות דרכים, אחד בתאונת עבודה, חמישה בתאונות אחרות.

מותם של 16 חיילים מוגדר כ"חשד להתאבדות", זאת לעומת 15 אשתקד ו-14 בשנת 2014. 9 חיילים נפטרו כתוצאה ממחלות.

נציין כי עיקר העלייה בשיעורי התמותה נובעת מעלייה במספר ההרוגים בתאונות. השנה נהרגו 12 חיילים בתאונות דרכים לעומת 7 בשנה שעברה. במספר החיילים שלגביהם עלה חשד להתאבדות חלה עלייה קלה.

קצינה בכירה באכ"א התייחסה היום לעלייה המסוימת במספר ההתאבדויות בצבא, וטענה כי בצה"ל נרשם הנתון הנמוך ביותר בהשוואה לצבאות זרים שמדווחים על מספר המתאבדים, זאת למרות הגידול בכמות החיילים בצבא הסדיר.

רוב המתאבדים שמו קץ לחייהם באמצעות נשק צבאי, ולכן הוחלט בצה"ל בשנים האחרונות, כחלק מתוכנית להתמודדות עם מקרי האובדנות, לצמצם למינימום ההכרחי את נגישות הרובים לחיילים.

"הצבא הפך למקום הבטוח ביותר לנוער מבחינה סטטיסטית בנושא זה", ציינה הבכירה. "אנחנו מצמידים חיילים לחבריהם שבמצוקה כדי ללוות ולסייע, והנגשנו יותר קב"נים. יש קב"ן בכל חטיבה. זאת בנוסף לוועדת חקירה שמוקמת על כל מקרה של התאבדות לצד חקירת מצ"ח".

לדבריה, "אם בעבר היו יותר מאפיינים למתאבדים בשנה, למשל עולים, בשנים האחרונות אין מאפיינים מיוחדים. רוב ככל המתאבדים לא שמים קץ לחייהם בהכשרה אבל רובם כן עושים זאת בשנה הראשונה של השירות".