"עזר מציון זאת שליחות". הרב צ'ולק
"עזר מציון זאת שליחות". הרב צ'ולקצילום: שלומי יוסף

ביומן השיחות בסלולרי של הרב חנניה צ'ולק אפשר לגלות תיעוד גם לשיחות שהתקיימו בשעות הקטנות של הלילה.

בלילה שלפני קיום הריאיון, למשל, צלצל המכשיר בשעה שלוש לפנות בוקר. על הקו היה בן מבוהל שאביו חולה סופני הנתמך בבלון חמצן. הבן סיפר כי גילה עתה שהבלון התרוקן לחלוטין והוא חושש לחיי אביו. הרב צ'ולק הרגיע את הבן ודאג להעברה של בלון חמצן מלא באופן מיידי. רק לאחר שווידא שהבלון הגיע ליעדו חזר לישון.

הרב צ'ולק, מאנשי החסד המוערכים בישראל, עובד מסביב לשעון ומנהל סדר יום גדוש ואינטנסיבי. מבחינתו אין דרך אחרת: "אנחנו מהווים משענת להרבה הורים, משפחות וילדים. זה יום ולילה, שבתות וחגים. זה לא מפסיק אף פעם", הוא מסביר בפשטות, ומדגים: "בליל שבת לפני כמה שבועות ישבתי בבית הכנסת והתפללתי. פתאום מישהו טפח לי על הגב וביקש שאסגור את הסידור ואצא איתו מהר החוצה. הוא סיפר לי על פטירה טראגית של אב משפחה צעיר וביקש שאלך, לבקשת הרעיה ההמומה שנותרה בבית החולים, לבשר את הבשורה הקשה לילדים. כמובן, הלכתי מיד לבית המשפחה".

"הרבה פעמים אני הולך לישון בלילה וחושב לעצמי: 'ריבונו של עולם, מה יקרה מחר? מי המסכן שיתקשר?'. זה בהחלט לא פשוט. יש מקרים קורעי לב. אמא צעירה חולת סרטן שנפטרה לאחרונה לימדה את הבן שלה לומר קדיש. אמא מלמדת את הבן שלה לומר אחריה קדיש - זה לא נתפס. אני רואה הרבה קשיים וצרות, אבל עם כל זה אני חושב שאני אדם שמח ומודה על כל מה שיש לי. עזר מציון זאת שליחות ואני מאמין שאני מקבל כוחות מיוחדים לשם כך מריבונו של עולם".

אמבולנס נולד

להקמת עמותת 'עזר מציון' הגיע הרב צ'ולק מתוך חוויה אישית. חודשיים לאחר נישואיו לקה חמיו, שהיה בשנות החמישים לחייו, בשבץ מוחי. "במשך שנה חמי נכנס ויצא מבתי חולים. באותה שנה נחשפתי להתמודדות הכמעט בלתי אפשרית של בני משפחות החולים. הייתה שם ילדה קטנה שחלתה בסרטן. ההורים שלה סעדו אותה ולא עזבו את מיטתה במשך ימים ולילות. חשבתי לעצמי 'מה עושים הילדים שבבית? מי דואג להם ולצרכים שלהם?'. דיברתי עם אשתי לאה וניסינו לחשוב יחד איך נוכל לסייע למשפחה. גייסנו כמה שכנות ועשינו תורנות לדאוג לבישול ארוחות חמות ושמירה על הילדה כדי שההורים יוכלו להתרענן ולאגור כוחות וגם ללכת הביתה לשאר הילדים. ככה התחלנו. בקטן", הוא משחזר.

"עם הזמן עוד אנשים ביקשו עזרה, ומעגל המתנדבים והפעילות התרחבו בהדרגה. בבתי החולים ראיתי חולי דיאליזה שצריכים להגיע לטיפול שלוש פעמים בשבוע. זה אומר מבחינתם לדאוג לשש נסיעות, הלוך וחזור, בכל שבוע. זה המון. נפגשתי עם חבר בעל טנדר גדול ושיתפתי אותו במצוקה של אותם חולים. לשמחתי הוא נרתם למשימה והעביר לנו את הרכב שלו. הפכנו את הטנדר לאמבולנס, וזה היה האמבולנס הראשון שלנו. ככה התחלנו להסיע חולים לבית החולים".

הפעילות, שהחלה בשנת 1979, התרכזה בביתה הצנוע של משפחת צ'ולק. "הכול התנהל בתוך הדירה הקטנה שלנו", הוא צוחק. "המזכירות ישבו במטבח או בחדר הילדים. אני ישבתי באיזה חדרון בכניסה ובחצי חדר ישבו האנשים שהמתינו להתייעצויות. מתנדבים הגיעו אלינו לחלוקת מזון והתארגנו בחדרים. הציוד הרפואי שחילקנו היה מאוחסן בבית. הבית היה פתוח לרווחה לכולם כל הזמן".

שלוש שנים אחר כך הרגיש הרב צ'ולק שביתו צר מלהכיל ובשלה השעה להרחיב את פעילות הארגון באופן מסודר. "אחד הנדבנים סייע בקניית הדירה לידנו. בהמשך שכרנו עוד כמה מקומות בעיר והארגון המשיך בלי הפסקה לתת מענה למצוקות הקיימות ולהתפתח. עברנו בחסדי ה' כברת דרך. אם בתחילת הדרך חילקנו מנות לכמה משפחות בודדות, כיום אנחנו מחלקים אלפי מנות מזון מדי יום למשפחות שמלוות את החולים בבתי החולים, למועדוניות ולמשפחות שהטיפול האינטנסיבי בחולה לא מאפשר להן להכין אוכל לבני המשפחה האחרים".

כיום פועלת 'עזר מציון' בפריסה ארצית של כ‑57 סניפים. בנוסף לכך, מזה תריסר שנים מוקד הפעילות של העמותה נמצא בבניין בבני ברק. בבניין מחלקה להשאלת ציוד רפואי, בריכה טיפולית, מרכז לייעוץ רפואי, מחלקה לטיפול בנפגעי טרור, מעונות לילדים עם תסמונת דאון ופיגור, אגף להתפתחות הילד ועוד. לרשות העמותה מערך של אלפי מתנדבים בכל רחבי הארץ וכן צי אמבולנסים להסעת החולים.

פרויקט נוסף, אותו ייסד לפני כשני עשורים יחד עם בני הזוג מוטי ז"ל וברכה זיסר, הוא המאגר הלאומי לתרומת מח עצם. זהו המאגר היהודי הגדול בעולם למח עצם, והוא כולל 877,315 תורמים פוטנציאליים שבזכותם בוצעו עד היום 2,657 השתלות מצילות חיים. יחד עם משפחת זיסר הוקם גם בית ההחלמה לילדים חולי סרטן ובני משפחותיהם - 'בית אורנית' בפתח תקווה. העמותה זכתה בפרסים רבים על מגוון פעילותה, בין השאר בפרס ישראל למפעל חיים בשנת תשס"ח.

"אנחנו בארגון משתדלים לתת מענה מערכתי לאדם חולה שנמצא בשעה קשה בחייו", מסביר הרב צ'ולק את היעד שסימן לפעילות הארגון. "אנחנו מעניקים לחולה מעטפת, החל מהתייעצות רפואית ועד לדאגה למכשור רפואי, תמיכה בילדים שבבית ועוד.

"ניקח לדוגמה אישה שחלתה. היא צריכה קודם כול ללכת להתייעצות רפואית ולהחליט לאיזה מומחה לפנות. יש אצלנו עשרות שיחות כאלו של ייעוץ רפואי מדי יום. בהמשך, הרופא שולח את האישה לבדיקות, אם זה בבית חולים, במכון או בקופת חולים. אנחנו מסייעים גם בקידום תורים. אנחנו נתקלים לא פעם במצבים אבסורדיים שבדיקות קריטיות נקבעות לעוד כמה חודשים. אותה אישה יכולה לפנות אלינו ואנחנו נדאג להקדים לה את הבדיקה כמה שניתן. בהמשך נדאג להפנות אותה למומחה המתאים או למנתח בכיר, ובמהלך הטיפול הכימותרפי לדאוג לצרכיה.

"בנוסף לכך, אנחנו שמים דגש גם על מה שקורה בבית באותו הזמן עם הילדים. הרבה פעמים כאשר הורה חולה במחלה קשה ונעדר מהבית, הילדים חווים קושי עצום ונמצאים במצב רגשי לא קל. פתאום הילדה מתקשה להתרכז בשיעורים או שלילד הקטן יש התקפי זעם בגן. אנחנו מעניקים לילדים הללו טיפול רגשי על ידי פסיכולוגים ומטפלים מקצועיים. אנחנו מפעילים גם קבוצות תמיכה לחולים עצמם ולבני הזוג. אני, שעברתי את ההתמודדות הזאת של בן זוג חולה, יודע בדיוק את המשמעות של לראות את האדם הכי קרוב אליך סובל ונאבק לחיות. זה קורע את הלב מבפנים", הוא נאנח ומציין כי "מתוך ההיכרות עם המציאות בשטח הקמנו את מעטפת השירותים הרחבה הזאת, מתוך רצון שתעזור לחולה ולכל בני המשפחה בשעה הקשה שלהם".

שירותי העמותה, מדגיש הרב צ'ולק, ניתנים לכל דורש. "כל עם ישראל מגיע אלינו. חילונים, דתיים, חרדים - כולם. יש לנו שירותים שמוענקים לכל האוכלוסיות. מקשיש ניצול שואה גלמוד שמקבל אוכל הביתה עד לנכים, חולי נפש או משפחות לחולי אלצהיימר, סרטן ועוד. לצערי הצורך בעזרה הוא גדול ואנחנו משתדלים לעזור כמה שאפשר לכל פונה".

12 ילדים ועוד 4

הרב חנניה צ'ולק (64) נולד וגדל בבני ברק. את השאיפה לחיות חיים של חסד הוא מיישם באופן מעורר השראה גם בחייו האישיים. הוא אב ל‑16 ילדים, ארבעה מתוכם מאומצים. "הכרתי אותם במסגרת העבודה ב'עזר מציון'. משפחה של עולים מאיראן בשכונת מבשרת בירושלים. האמא חלתה בסרטן. הם היו ארבעה ילדים קטנים. הגעתי אליהם לביקור בבית וראיתי איך הם חיים בדלות קשה. המקרר היה ריק לגמרי. הכנסנו לבית מתנדבות ואוכל חם, וניסינו לסייע במה שאפשר בטיפול עם האמא. אחרי שנתיים היא נפטרה. חצי שנה אחר כך נפטר גם האבא מגידול בראש. ארבעה יתומים נשארו לבד.

"אחרי השבעה הגיעה אליי הבת הגדולה, שהייתה אז בת 13", הוא מתאר, ולמרות השנים הרבות שחלפו קולו רועד. "היא בכתה כשסיפרה לי שהודיעו להם שמתכננים לפצל אותם בין מוסדות. פתאום היא הישירה מבט ושאלה אותי: 'אולי תיקח אותנו לאימוץ?'. דיברתי עם אשתי ואמרתי לה: 'הלב נקרע, אבל אני לא יכול להגיד לך מה לעשות. זאת לגמרי ההחלטה שלך'. אשתי הצדיקה הסכימה לקחת אותם", הוא אומר בהערכה.

הרב צ'ולק מתייחס לאימוץ הארבעה בטבעיות, ומסביר כי הם ילדיו לכל דבר ועניין. "מדובר היה בסך הכול במעשה אנושי מתבקש. הם היו יתומים קטנים שאיבדו בבת אחת אבא ואמא ואנחנו היינו שם בשבילם. אומנם ההתחלה לא הייתה קלה, אבל הילדים שלנו קיבלו אותם בהמון אהבה והם הפכו לחלק בלתי נפרד מהמשפחה. היום ארבעתם כבר נשואים ויש לי נכדים מהם", הוא מציין בגאווה.

הטרגדיות הרבות שאליהן נחשף הרב צ'ולק במהלך עבודתו, לא חיסנו אותו מפני האסון האישי שנחת עליו: לפני כשלוש שנים רעייתו ואם ילדיו לאה הלכה לעולמה לאחר מאבק במחלת הסרטן. "היא הייתה בת 55, ממש באמצע החיים. מההתחלה הרופאים אמרו שהמצב לא פשוט, אבל לסוג הסרטן שלה אפשר למשוך בסביבות שמונה שנים. לצערי, זה לא לקח הרבה זמן והיא נפטרה אחרי שנה וקצת. הפטירה שלה הייתה מכה קשה שהיה צריך להתאושש ממנה. היום יש אווירה שמחה בבית. ידענו שהקב"ה לא רוצה שנישבר", הוא משתף.

"חשוב לי לציין שלאה ז"ל בנתה יחד איתי בעשר אצבעות את עזר מציון. לא עשיתי שום דבר לבד. היא הייתה מלאת חוכמת חיים, אישה גדולה. אם היא לא הייתה מתמסרת לעשייה הזאת - זה בטח לא היה יכול לצמוח ולהתפתח ככה. היא שותפה מלאה להקמה של המערכת הגדולה הזאת".

אתה ורעייתך דאגתם לכל כך הרבה אנשים חולים, וכעת היא איננה. אין בך כעס?

"הייתי פעם בהרצאה, כשאחת הנשים נעמדה ושאלה אותי 'איך הקב"ה לקח את לאה הצדיקה שהייתה גומלת חסדים ואתה עושה כל כך הרבה חסד?'. עניתי לה 'תראי, אני לא יודע יותר ממך. אני מאמין שתכלית הבריאה היא לעשות טוב לברואים. הקב"ה עושה טוב, אז לא יכול להיות שהקב"ה עשה לי משהו לא טוב'. אנחנו לא מבינים ולא שואלים שאלות. אנחנו רק בני אדם. אני לא מנסה להבין וברור לי שיש דברים שאי אפשר להבין בשכל האנושי. אנחנו צריכים להיות אנשים טובים ולקוות שיהיה טוב יותר".

בתום שנת האבל נישא הרב צ'ולק לרות כהן בחתונה שנערכה בפורום מצומצם של חברים קרובים ובני משפחה. "אחרי הפטירה של לאה היה לי קשה לחשוב על להתחתן שוב", הוא משתף בכנות. "כמה חודשים אחר כך, כשאחד הרבנים בא לדבר איתי על חתונה, עניתי לו: 'הרב, אני פצוע. על מה אתה מדבר?'. אבל הקב"ה מזווג זיווגים ובסוף שנת האבל התחתנתי עם רות, בעלת תשובה, אישה מיוחדת ונהדרת. זכיתי לשותפה אמיתית".

שאלה של קיבוצניקית

פעמים רבות מוטלת על הרב צ'ולק המשימה לבשר לבני משפחה על אסון או בשורה קשה. "אני כמו קצין העיר, הולך ומודיע לאנשים על אובדן יקירם או שבן משפחתם חלה במחלה או נפצע בתאונת דרכים. לצערי, צברתי ניסיון בכך, ובתקופות של פיגועים הדרכתי בתל אביב אנשים כיצד יש לעשות זאת ברגישות ובחוכמה".

מדי יום שלישי נוסע הרב צ'ולק לבקר חולים במחלקות השונות במרכז הרפואי תל השומר. את האחד הוא מנסה לעודד ולחזק בחיבוק ומילה טובה, לאחר הוא מסייע בהכוונה למומחה מתאים או למנתח בכיר ולשלישי הוא מפנה גורם מקצועי מסייע. "המחזות לא פשוטים", הוא מודה. "נפגשתי לא מזמן במחלקה עם הורים לילדה קטנה שסובלת מגידול ממאיר בראשה. הרופאים כבר הרימו ידיים. אי אפשר לתאר את הצער של ההורים. הלב מתרסק".

מה אפשר לומר להורים במצב כזה?

"אתה יודע שהמשימה שלך בעת הזאת היא לחזק אותם. לפני הכול צריך להבין ולהכיר במצוקה האיומה שלהם, בכאב הבלתי נתפס. בשלב הבא צריך לדעת איך להעניק לאנשים הכאובים האלה כלים להתמודד ולצלוח את התקופה הקשה והמורכבת הזאת. אמרתי להם: 'אתם גיבורים גדולים. גיבורים ובעלי כוחות נפש עילאיים. זכיתם לילדה מיוחדת. תאזרו כוח למענה ולמען הילדים היקרים שמחכים לכם בבית. הם צריכים אתכם'".

הרב צ'ולק מביע את הערכתו לציבור הדתי-לאומי שהוא שותף לדרך, כהגדרתו. "המגזר הדתי-לאומי שותף מלא לפעילויות שלנו בעזר מציון ולעשייה הנרחבת של חסד. הרבה בנות מתנדבות בקייטנות הקיץ שלנו לחולי סרטן, ישנם מתנדבים בבתי החולים ובחלוקת המזון. אם זה מיישובים בשומרון, בדרום ובצפון הארץ, בפתח תקווה, ברעננה או בירושלים, כולם נרתמים לעשייה החשובה הזאת. כך לדוגמה פרויקט 'קהילות מצילות חיים', שהתחיל במושב נחלים עם בני הזוג אורי ונורית כהן. בזכותם הוקם המיזם החשוב הזה. עשרות קהילות נוספות ממודיעין, אלקנה ועוד הצטרפו אליהם למען המשימה של הוספת דגימות למאגר מח העצם ולהצלת חיים. אני חושב שזה היופי של עם ישראל", מציין הרב צ'ולק.

"כולם מאוחדים להצלת חיים. רואים את זה בצורה מוחשית במפגשים שבין תורמי מח עצם לנתרמים. הם מתחבקים בהתרגשות, חילוני שהציל חרדי, דתי-לאומי שהציל חילוני, אין הבדלים ואין מחיצות. זה נפלא בעיניי", הוא אומר בחיוך. "לפני שנים הגדיר את זה נכון הנשיא לשעבר עזר ויצמן, כשאמר: 'אין ארגון יותר מגשר בין דתיים לחילונים כמו עזר מציון'. וזאת אמת לאמיתה. אתה רואה את זה בעוצמה בקייטנות שלנו, איך כולם מבלים יחד באחדות מופלאה. כולם אחים לצרה ומביטים על האדם האחר בעין אנושית וטובה".

הרב צ'ולק נזכר כיצד באחת הקייטנות ניגשה אליו משתתפת, אם לשלושה ילדים מקיבוץ בצפון הארץ, ואמרה בהתרסה: "אני חילונית ובעלת השקפת עולם שמאלנית מאוד. כשהגעתי לקייטנה חששתי שאתה רוצה להחזיר אותי בתשובה. עכשיו אני רואה שאתה רוצה שאנחנו ניהנה בקייטנה. תסלח לי, אני פשוט לא מבינה למה חשוב לך שיהיה לי טוב?".

"עניתי לה 'כשטוב לך - טוב לי'", הוא מספר "אני לא מבין למה בגלל שיש לה דעות אחרות משלי, לא ארצה שיהיה לה טוב. בואו נוריד מחיצות של קיטוב ושנאת חינם. במקומן נתמקד בטוב, נתבונן בעין טובה על הזולת. אני תמיד אומר לאנשים: טוב לך? יש לך פרנסה? ילדים מתוקים? איפה התודה שלך לבורא עולם על הטוב שהרעיף עליך? התודה תהיה כשתעשה טוב לאחרים'. תקדיש משהו לזולת פעם בשבוע, פעם בחודש, אבל תעשה. תבשל למשפחה נזקקת, אתה יודע לנגן? לך לשמח חולים, אתה פסיכולוג? קח אדם לטיפול בחינם, תרום למאגר מח העצם ואולי אפילו תזכה להציל חיים. לא רק 'אני ואני'. תצא מעצמך. זה חלק מההודאה שלנו לריבונו של עולם ואין אושר גדול יותר מלהעניק לאחר".

[email protected]

========================================================

========================================================

מבצע ההתרמה: "מעטפת רחבה זקוקה למימון"

עמותת 'עזר מציון' מקיימת בימים אלו את מבצע ההתרמה 'פרס מציל חיים', שבמהלכו מתנדבים יעברו בכל רחבי הארץ ויגייסו תרומות לטובת פעילות העמותה. "במהלך השנה עזר מציון נמצאת שם בשביל כל מי שזקוק לעזרה, אולם הפעם עזר מציון פונה אליכם ומבקשת את עזרתכם", אומר הרב צ'ולק. "אנחנו זקוקים לשותפות שלכם במאמצים להקל ולתמוך באוכלוסיית החולים ובני משפחותיהם. הקשיים גדולים והצרכים מרובים. 'פרס מציל חיים' הוא מיזם ייחודי שבו אתם יכולים להירתם, להקל, לתמוך ולהציל חיים פשוטו כמשמעו, וגם לזכות בפרסים. כל תרומה תזכה את התורם לא רק במעשה החסד, אלא גם בכרטיס להגרלה נושאת פרסים, ביניהם רכב, רהיטים, ציוד חשמלי, טיסות לחו"ל ועוד".

יהיו שיטענו כי 'עזר מציון' הוא גוף ותיק ומבוסס ועדיף לתרום לעמותות קטנות.

"עזר מציון הוא אכן ארגון שמעניק סיוע להרבה מאוד אוכלוסיות: חולי סרטן וחולים במחלות קשות אחרות, נפגעי נפש, ילדים עם צרכים מיוחדים, קשישים ועוד. לכולם אנחנו מעניקים מעטפת רחבה של שירותים שעוזרים ומקלים: אמבולנסים, ארוחות חמות, ציוד רפואי ושיקומי, ייעוץ והכוונה רפואיים, תרפיות וטיפולים חדשניים, מחנות ונופשונים ועוד.

"העלות של הפעלת כל שירותי המעטפת גבוהה מאוד, וזוהי בדיוק הסיבה לכך שעזר מציון זקוקה במיוחד לעזרת הציבור. דווקא בגלל המחויבות שלנו בכל כך הרבה תחומים ולכל כך הרבה חולים ומשפחות שזקוקים לעזרה החשובה הזאת".