מתחם הר הבית
מתחם הר הביתצילום: אייסטוק

בדו"ח שנתי חדש של מחלקת המדינה האמריקנית לגבי חופש הדת הודגשה חשיבות שמירת הסטטוס קוו על הר הבית.

הדו"ח מוצג ע"י סוכנות הידיעות היהודית הליברלית JTA ככזה המעיד בבירור כי ארה"ב מתנגדת לעליית יהודים להר, אולם ניתן גם לפרשו אחרת.

בחלק של הדו"ח המוקדש לישראל, ישנה התייחסות למתיחות ששררה בהר ובסביבתו לאחר רציחתם של שני שוטרי מג"ב בהר הבית בחודש יולי האחרון. "

שגריר ארה"ב ואנשי צוות השגרירות שוחחו עם פקידי ממשלה ומנהיגים בכנסת לגבי החשיבות שבשמירת הסטטוס קוו בהר הבית / חראם אל שריף, ולא להסלים מתיחויות באמצעות מעשים או אמירות פרובוקטיביות", נאמר שם.

הדו”ח קבע כי "למרות מדיניות הממשלה הישראלית לאסור על על תפילה לא-יהודית באתר, מספר קבוצות ישראליות, בלווי משטרת ישראל, ביצעו מעשים דתיים כמו תפילה והשתטחות, בחראם אל-שריף / הר הבית”.

"שיעור המקרים של ניסיון להתפלל תפילה יהודית בהר הבית / חראם אל-שריף התגברו יחסית לשנים קודמות, והתרחשו על בסיס שבוע כמעט" נאמר בדו''ח.

"בזמן מועדים יהודיים כמו פסח, תשעה באב וסוכות, פעילים ערכו תפילה באתר. בדרך כלל, משטרת ישראל פעלה בכדי למנוע מהם להתפלל והסירה אותם, אבל במקרים אחרים – שחלקם תועדו במדיה החברתית באמצעות תמונות או קטעי וידאו – נדמה היה שהמשטרה לא שמה לב למעשי התפילה”.