ישראל אייכלר
ישראל אייכלרצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

על רקע אישור תקציב המדינה ל-2019 בממשלה טען ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) כי הממשלה מסיטה את הדיון מעיסוק במהות התקציב באמצעות ניפוח הסעיפים הנוגעים למגזר החרדי.

"הממשלה העבירה תקציב של קרוב לארבע מאות מיליארד שקל. אנשים שואלים מדוע מדברים בעיקר על התקציבים הדלים של החרדים? למה מבליטים רק את זה? הנה התשובה: הממשלה מעבירה תקציב ענק של 400 מיליארד שקל והיא לא רוצה שיעסקו בשאלה למה מיועד כל סעיף וסעיף", אמר בנאומו במליאת הכנסת.

"מה עושים במשרד החינוך עם 64 מיליארד שקלים שזה תקציב יותר גדול ממשרד הביטחון? האם כל סעיף הוא אכן חשוב? כדי שלא ישאלו שאלות מיותרות מפנים את כל הזרקורים לתקציבי החרדים. כך העם נותן להעביר 400 מיליארד שקל בלי לשאול שאלות", טען אייכלר.

ח"כ הרב אייכלר חשף בפני חברי הכנסת חלק מסעיפי התקציב שלא נוצלו בשנים עברו בשל קשיי רגולציה ובירוקרטיה: "אני רוצה להפנות את תשומת הלב לדו"ח שמראה כיצד מנצלים את התקציב. מדברים על תקציבים לנכים, לילדים מיוחדים, לקשישים, לדיור, לרווחה. ואומרים שאין מספיק כסף. אז הנה לכם דו"ח של תקציבים שלא נוצלו. כדי להקריא את כל רשימת הסעיפים של כל המשרדים אצטרך לקיים פיליבסטר של שלושה ימים ושלושה לילות. הנה כמה דוגמאות בודדות:

"מתקציב משרד החינוך לציוד לילדים חינוך מיוחד נוצלו רק 34 אחוז בשנים 2012 עד 2016. באתן שנים ניצל משרד החינוך את תקציב התמיכה בלימודי יהדות רק ב-14 אחוז מכלל התקציב. ואחר כך אומרים שישנה 'הדתה'.

"למשרד השיכון יש תקציב מיוחד לרכישת דירות. רק חמישים אחוז מהתקציב שהוקצה לבניית דירות לאנשים הכי מסכנים בחברה - נוצל. שלא לדבר על חוסר ניצול תקציב מוכנות לרעידת אדמה וכו'.

"אילו היו חוסכים את הכסף ומחזירים לאוצר בגלל רצון לחסוך ולהתייעל, זה מצוין. אבל לא זו הסיבה. הרגולציה והבירוקרטיה והסחבת לאזרחים הפונים למשרדי הממשלה השונים, מונעים את העברת הכספים לאותן מטרות חשובות"

ח"כ הרב אייכלר מחה נגד נערי האוצר המבליטים את סעיפי התקציב לחרדים. "זאת הסטה והסתה להברחת מיליוני שקלים מיותרים תחת סעיפים עלומים חסרי הצדקה. פקידי האוצר רוצים שאיש לא ישאל שאלות מיותרות. לכן הם זורקים לתקשורת עצמות מתוך התקציבים לחרדים", אמר.