עליזה לביא
עליזה לביאצילום: הלל מאיר/TPS

ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) מתייחסת בערוץ 7 למחאת הרבנים נגד השירות המשותף בצה''ל, ותוהה מדוע הביקורת על צה''ל שבה לכותרות.

"אני מצטערת על כך שזה עלה בצורה כל כך לא ראויה אחרי מאמץ מתמשך של הצבא והמטכ"ל שעסקו בסוגיית השירות המשותף. היה על זה שיח שהשתתפו בו רבנים, נציגי הצבא ונציגות הארגונים. לפני כחודש כינסתי בוועדה למעמד האישה בכנסת דיון וביקשנו מהצבא לספר על פקודת השירות המשותף.

"שאלנו את שר הביטחון למה הפקודה לא מפורסמת, ראש אכ"א הציג את הפקודה ושני הצדדים לא היו מרוצים ואם שני הצדדים לא מרוצים סימן שנעשה משהו", טוענת לביא.

לדבריה, חייל דתי שלא רוצה לשרת בגדוד מעורב יכול לומר שהוא לא רוצה, ''וזה כולל גם שהוא יכול לומר שהוא לא רוצה להשתתף בהשתלמות שמועברת על ידי אישה. הוא יכול להגיד שזה לא מתאים לו ואגב באותה מידה גם חייל חילוני שלא נוח לו יכול לבקש באישור המפקדים שלא להשתתף בשיחה עם רב".

ח"כ לביא סבורה שצריך לקבל בסבלנות גם את בנות המין הנשי בצה"ל, "קיבלתי פניות של חיילות שההסעה איחרה להגיע והן קיבלו אישור להיכנס לחדר אוכל של בנים והן נפגעו מקריאות לא נעימות. אני באמת לא מבינה את זה, החברה הישראלית היא חברה מעורבת, ככה זה היה בצבא גם לפני שלושים שנה כשאני שירתתי.

''היום חוץ מגדודי הסיור המעורבים 92 אחוז מהמקצועות בצבא פתוחים לנשים, אבל 8 אחוז, בעיקר ביחידות הלוחמות והיחידות המיוחדות, סגורים בפני נשים וגם על זה נשים היו יכולות לדבר. אני באמת לא מבינה את המתקפה של הרבנים הקיצונים החרד"לים על צה"ל, זו חרפה.

''הציונות הדתית דגלה במשך שנים בהשתלבות תורת ישראל וארץ ישראל, זו מתקפה כואבת של פלג קיצוני שלא מבין שהרכבת יצאה לדרך. איזנקוט שומר על צה"ל כצבא העם ויש מקום לכולם. ואני רוצה בהזדמנות זאת גם לברך על מינויה של האישה הטייסת למפקדת טייסת התעופה והעלאתה לדרגת סגן אלוף".

ח"כ לביא לא שוללת שירות לאומי לבנות דתיות ומספרת לאן הלכו בנותיה. "אצלי בת אחת הלכה לצבא ובת אחרת עשתה שירות לאומי והתרומה של שתיהן משמעותית. אני סבורה שצריכים לאפשר לכל בת לבחור את דרכה, הבת השלישית שלי אגב נמצאת במכינה צה"לי והיא לומדת המון.

''היא היתה תלמידה מצטיינת בתיכון והיא אומרת לי שהיא לא מבינה איך עד היום היא לא קיבלה את כל האושר התורני הזה. צריכים לתת להן חופש בחירה ולא להציע רעיונות כמו להביא דיינים לבתי הספר כדי לעודד בנות לקבל פטור או להתעמר בציוני המגן של בנות שהולכות לשרת בצה"ל".