פמיניזם: אילוסטרציה
פמיניזם: אילוסטרציהצילום: iStock

ראיון שהעניק פרופ' ג'ורדן פיטרסון, איש שהפך בשנה וחצי האחרונות לגיבורם של מתנגדי הפמיניזם הרדיקלי במערב, מקבל מיליוני צפיות.

המראיינת, קתי ניומן, מערוץ 4 הבריטי, ניסתה להכשיל את פיטרסון שוב ושוב, אך קונצנזוס רחב ורב יבשתי קובע כי היא נכשלה בעצמה.

הראיון נתפס כאירוע יוצא דופן משתי סיבות לפחות. ראשית, הופעתו של פיטרסון היתה מבריקה ומושלמת, והוא הצליח להביך את ניומן ואף לגרום לה להודות כי "התקיל" אותה.

שנית, בניגוד לנהוג, ערוץ 4 נתן לפיטרסון ראיון בן חצי שעה והעלה אותו לרשת ללא עריכה. פיטרסון עצמו הביע הפתעה והערכה לערוץ 4 על שנהג כך. מתנגדי הפמיניזם הרדיקלי בדרך כלל אינם מקבלים במה כלשהי בערוצי המיינסטרים.

עם זאת, ערוץ 4 וניומן החלו לטעון לאחר הראיון כי תומכיו של פיטרסון מאיימים על ניומן ומטרידים אותה. הם לא הביאו ראיות כלשהו לכך. טענות מסוג זה הן הדרך המועדפת של פמיניסטיות להשתיק את יריביהן, ואנו מכירים אותן גם מדיוני הכנסת.

"הא, התקלתי אותך"

גירסאות מתורגמות של הראיון שמועלות לרשתות החברתיות נמחקות בדרך כלל ע"י פייסבוק ויוטיוב.

זהו תרגום של קטע קצר מהראיון (מתחיל ב-21:38):

נ: נקלעת לצרות כשסירבת לקרוא לגברים ונשים טרנסים בכינויי הגוף המועדפים עליהם.

פ: לא. זה לא ממש נכון. נקלעתי לצרות כי הודעתי שלא אציית להכתבות הדיבור הכפויות של הממשלה הפדרלית והמחוזית. דווקא מעולם לא נקלעתי לצרות על זה שלא קראתי למישהו משהו. זה לא קרה.

נ: אתה לא היית מציית לחוק שנועד לאסור על אפליה.

פ: ברגע שזה היה הופך לחוק, לא. זה מה שהם טענו שזה נועד לעשות.

נ: אוקיי, אתה טענת לחופש הביטוי בנושא הזה. למה לזכותך לחופש הביטוי יש יותר משקל מזכותו של אדם טרנס לא להיפגע?

פ: משום שבכדי שתוכל לחשוב, צריך לקחת את הסיכון שתעליב מישהו. תראי את השיחה שאנחנו מנהלים עכשיו. את בהחלט מוכנה להסתכן בלהעליב אותי, ברדיפה אחר האמת. מדוע שלך תהיה הזכות לעשות את זה? זה היה די לא נעים.

נ: טוב, אני שמחה מאוד שהלחצתי אותך...

פ: אבל את מבינה מה אני אומר. את מבינה מה אני אומר. את עושה מה שאת אמורה לעשות, שזה לחפור קצת כדי לנסות ולהבין מה קורה פה בעצם. וזה אכן מה שאת אמורה לעשות. אבל את משתמשת בחופש הביטוי שלך כדי בהחלט להסתכן בלהעליב אותי. וזה בסדר. יישר כוחך, מבחינתי.

נ: אבל אתה לא ישבת שם ו... סליחה, אני מנסה לעבד את זה...

פ: הא, התקלתי אותך.

נ: אכן התקלת אותי. אני מנסה לעבד את זה בראש שלי. לקח קצת זמן. לקח קצת זמן. אכן.

הכותב הוא אב לשניים ויו"ר תנועת המשפחה.