אחתץ מזרועות הצבת. מנדלבליט
אחתץ מזרועות הצבת. מנדלבליטצילום: פלאש 90

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, פנה היום (רביעי) לנציב שירות המדינה, אהוד פראוור, בבקשה לחדד לכל עובדי השירות הציבורי כי התנהגות או התבטאות גזענית של עובד מדינה עלולה להוות עבירת משמעת.

במכתבו לנציב שירות המדינה, מבהיר היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט כי עמדתו היא שעבירת המשמעת "התנהגות שאינה הולמת" בחוק שירות המדינה (משמעת), כוללת כבר כיום את ההתנהגויות האמורות.

"דומה כי אין חולק שתפקידו ומעמדו של עובד ציבור אינו יכול להלום כל התבטאות מפלה או גזענית, וכי התנהגויות או התבטאויות מסוג זה פוגעות בצורה חמורה בתדמיתו של השירות הציבורי ובאמון הציבור בו", כותב היועץ המשפטי לממשלה.

עוד כותב מנדלבליט, כי "הגם שהדברים הם בבחינת מושכלות יסוד, אני רואה תועלת רבה, ולו מבחינה ציבורית, בחידוד הדברים על ידך לכלל עובדי השירות הציבורי. בנוסף, אציע לשקול את הגברת האכיפה המשמעתית ביחס להתנהגויות או התבטאויות אלו במקרים המתאימים לכך, וזאת לצד נקיטת צעדים מינהליים נוספים המתחייבים לפי העניין".

היועץ המשפטי לממשלה מציין, כי הוא "רואה חשיבות גדולה במאבק נחוש ובלתי מתפשר בתופעת הגזענות והאפליה בחברה הישראלית. בהקשר זה, ראוי לו לשירות הציבורי להיות 'נושא הדגל' ו'ראש המחנה' במאבק האמור".

ראש היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות, עו"ד אווקה זנה, מסר כי "דו"ח פלמור היווה אבן דרך במאבק בגזענות בכלל ובגזענות הממסדית בפרט, ויישום ההמלצות שאומצו בהחלטת ממשלה, מוביל לשינוי משמעותי בקידום זכויות החברה הישראלית".

"אני מברך את היועץ המשפטי לממשלה על החלטתו להוביל ולשאת את דגל המאבק בגזענות ללא פשרה. מהלך זה, לצד יישום המלצות נוספות של דו"ח פלמור, כגון הנחיית המשנה לפרקליט המדינה לתובעים ופרקליטים לדווח לו על חשד להתנהלות על רקע גזעני בפעילות שיטור ואכיפה מול אזרחים, מתווסף ליצירת תשתית חשובה להתמודדות עם התנהגויות פסולות של עובדי השירות הציבורי. נמשיך לפעול ליישום מלא של החלטת הממשלה בנושא זה ולמגר את הגזענות הממסדית", הוסיף זנה.