מחנכים מהשטח

ד"ר צביה בר שלום ממכלת חמדת הדרום: "סטודנטים לחינוך לא צריכים רק לשבת בכיתה וללמוד על חינוך, הם צריכים לראות מהו חינוך".

רעות הדר , ט' בשבט תשע"ח

חמדת הדרום
חמדת הדרום
דוברות חמדת הדרום

יותר מ-100 סטודנטיות הלומדות במכללה האקדמית לחינוך חמדת הדרום, יצאו השבוע לביקור במרכז רטורנו שהוקם במטרה להתמודד עם בעיית ההתמכרויות, להעלות את המודעות לטיפול ולמניעה.

הביקור התקיים במסגרת שבוע עבודה מעשית, שבוע מרוכז בו הבנות מבקרות במסגרות ייחודיות כמו בי"ס למחוננים, מרכז רטורנו ועוד, ונועד לחשוף את הבנות למסגרות ייחודיות לבני נוער המותאמות לצרכיהם הייחודיים.

ד"ר צביה בר שלום, סגנית הנשיא וראש התוכנית לתואר ראשון במכללה, אמרה כי: "בחינוך של היום אנו חייבים לחשוב מחוץ לקופסה. סטודנטים לחינוך לא צריכים רק לשבת בכיתה וללמוד על חינוך, הם צריכים לצאת לשטח ולראות מהו חינוך, הם חייבים לצאת לשטח ולפגוש את התלמידים, את ההתמודדויות ואת הקשיים. אנחנו יוצאים מהכיתה ויורדים לשטח, להבין ולשמוע".

הסטודנטיות סיירו במקום, ראו את החווה החקלאית ופגשו מדריכים וחניכים שסיפרו להם על הגמילה מהתמכרויות כמו סמים, אלכוהול והימורים. במהלך הביקור הן פגשו מדריך בקהילת רטורנו שהתחיל בעבר כחניך בה, אשר סיפר להם על התהליך שעבר לגמילה מהימורים ועד שהפך למדריך במקום. לאחר מכן פגשו הבנות חניכה שנמצאת בשלבים מתקדמים של גמילה.

ד"ר בר שלום מסבירה את הבחירה להגיע דווקא למקום כמו רטורנו, "כמחנכות העתיד של ישראל, הבנות ילמדו את תחום הדעת, אך בראש ובראשונה יעסקו בחינוך ויטפלו במגוון בעיות קלות וקשות, ולכן חשוב שיכירו את ההתמודדויות השונות. כדי לזהות בעיות מוקדמות, לתת פתרונות אמיתיים ולעזור לילדים בזמן אמת לחזור לדרך המלך, ואולי אפילו לא להגיע למקומות הבעייתיים מלכתחילה, חשוב שיפגשו בזה כבר במהלך הלימודים, שיראו כיצד מתמודדים ומה ניתן לעשות כטיפול מונע.

''כמו שנלמד אותם איך לזהות אלימות בכיתה, נלמד אותם איך לזהות התמכרויות. כשאנשים מגיעים למצב של התמכרויות הם נמצאים במקום אחר מהמוכר והידוע, וכשמורה תדע לזהות את זה, להבין את המציאות בה התלמיד נמצא ומתוך כך לעזור לו, עבודתה תהיה יעילה יותר", הסבירה בר שלום.

מורן, סטודנטית לחינוך מיוחד וספרות בשנה ב', אמרה בסיום הביקור "היה מספק, מעניין, ומסקרן. זה היה חשוב לראות מקרוב עם מה הם מתמודדים ואיך הם עוברים את התקופה הזו. כסטודנטיות לחינוך חשוב להיחשף גם לתחום כזה. כמורה אני מניחה שאתקל במקרים כאלו ובתלמידים שיכולים להגיע להתמכרויות, וזה חלק מתהליך ההכשרה שלנו בחינוך, לקבל את הכלים לעזור לתלמידים שלי".