ד"ר אפרים זורוף
ד"ר אפרים זורוףצילום: יוסי זמיר, פלאש 90

ד"ר אפרים זורוף, אחרון צייד הנאצים וראש מרכז ויזנטל, ורוטה ונאגייטה, סופרת ליטאית שמשפחתה לקחה חלק פעיל בתהליך רצח היהודים, חברו יחד כדי לנסות להבין מה הניע ליטאים רבים כל כך לקחת חלק פעיל בחיסול היהודים, ולחשוף את חלקו של הממסד הליטאי בביצוע הפתרון הסופי.

הספר "מסע עם האויב" חושף את התפקיד המשמעותי ביותר שמילאו מנהיגים פוליטיים והממסד הליטאי בביצוע הפתרון הסופי; בד בבד המחברים אינם חוששים לדון במניעים שהביאו אלפי ליטאים פשוטים לרצוח את שכניהם היהודים.

תוך שימוש בחומרים ליטאיים בלבד: ספרים שכתבו היסטוריונים ליטאים; עדויות של רוצחים; ראיונות עם עדי ראייה ותושבים מקומיים, כולל כאלה החיים עד היום בקרבת אתרי הרציחות ההמוניות, מנתחים ונאגייטה וזורוף את העדויות ומתווכחים ביניהם על פרשנותן, בעודם תרים את הארץ לאורכה ולרוחבה ומבקרים ביותר מ-30 אתרים שבהם נרצחו יהודי ליטא, כ-212 אלף במספר מתוך 220 אלף היהודים שחיו בה טרם הכיבוש הנאצי. זהו אחוז הנרצחים הגבוה ביותר בקרב הקהילות היהודיות הגדולות במהלך השואה.

"מסע עם האויב" הוא זעקה גדולה למען אמת היסטורית, וכבר חולל מפנה ביחסם של חלקים חשובים של החברה הליטאית כלפי עברה העקוב מדם של ארצם בתקופת השואה.

בהוצאת "ידיעות אחרונות" מציינים כי הספר מעורר שיח חדש ותוסס באמצעי התקשורת וברשתות החברתיות ומחזיר את העבר הקשה של ליטא לסדר היום הציבורי במדינה.