מפלים מתנחלים? יש לזה מחיר

לבית המשפט הוגשה תלונה נגד חברה שסירבה לספק סחורה מעבר לקו הירוק והבהירה: 'זו המדיניות שלנו'. האם משתלם לצאת למאבק המשפטי הזה?

שמעון כהן , ט"ו בשבט תשע"ח

אילוסטרציה
אילוסטרציה
צילום: iStock

עורך הדין עמיחי זלצר מוביל תביעה נגד חברה לאספקת קרמיקה שהבהירה כי שליחים מטעמה לא יעברו את הקו הירוק. ביומן ערוץ 7 סיפר את סיפורה של התביעה.

"אנחנו עדים למרבה הצער לתופעה רחבה שבה נותני שירותים בוחרים להפלות את מי שגר מעבר לקו הירוק באופן המנוגד לחוק. בתחילת שנת 2017 ח"כ שולי מועלם הגישה הצעה לתיקון החוק וההצעה התקבלה. החוק כיום לא מאפשר אפליה על בסיס מקום מגורים, לכן הגשנו את התביעה".

על המקרה עצמו הוא מספר: "הלקוחות שלנו, שגרים בישוב במזרח בנימין, ביקשו לרכוש מוצרי קרמיקה מחברה שמייבאת מוצרי קרמיקה לארץ. הם ביצעו את ההזמנה ואפילו שילמו עבור המשלוח. ביום האספקה הודיעה להם החברה שהם לא מגיעים ליהודה ושומרון".

עו"ד זלצר מדגיש כי עד לשלב זה של יום האספקה בילו הלקוחות זמן לא מועט בחנות, ביצעו את ההזמנה לפרטיה וכאמור גם שילמו עבור ההובלה ו"למרבה הצער במועד האספקה החברה הודיעה שזו המדיניות שלה, לא מבצעים משלוחים מעבר לקו הירוק. חמור מכך, החברה האשימה את הלקוחות שלא אמרו שהם מתנחלים, ובכך החברה הוסיפה חטא על פשע כשסברה שמתנחלים צריכים להיכנס לחנויות עם שלט על ראשם שאומר שהם מתנחלים".

יצוין כי בטופס ההזמנה הופיע הפרט הגאוגרפי של יעד ההזמנה, "בוודאי שאף אחד לא מסתיר את מקום מגוריו. מדובר באנשים שומרי חוק, משלמי מיסים, והדבר פסול".

על מניעי המדיניות של החברה, אומר עו"ד זלצר כי הדברים נאמרו ללא פירוש והסבר. החברה "אמרה ולא פירשה, שלא מבצעים משלוחים מעבר לקו הירוק וניסתה להתנות את ביצוע המשלוח בתוספות של עלויות לא הגיוניות, פי חמש מעלות המשלוח. בשלב הזה הלקוחות ביקשו לבטל את העסקה. לא מדובר בעניין של מרחק כי הרי לקריית שמונה היו מבצעים משלוח ואילו לאורנית, דקות ממקום מושבה של החברה, הם מסרבים להגיע".

שאלנו את עו"ד זלצר אם לנוכח ניסיון העבר של תושבים רבים מיהודה ושומרון הנתקלים בתופעה, נכון ומשתלם לצאת למאבק משפטי מול החברה הסרבנית או שלעיתים כדאי לשלם תוספת כזו או אחרת ולסגור עניין.

זלצר משיב עקרונית: "כדרכם של מאבקים כל אחד וסיבותיו שלו. לא צריכות להיות כאן אוכלוסיות מסוגים שונים, אוכלוסייה שנדרשת לשלם יותר או פחות על אותו מוצר. אין כאן עניין של מרחק. מדובר באפליה שאותה חברה קבעה. התיקון לחוק נועד בדיוק למקרים הללו. בדברי ההסבר פירטה ח"כ מועלם רפאלי שהדבר מוכר לה באופן אישי".

על משמעותה הכלכלית של התביעה הוא מספר כי "החוק מאפשר פיצוי בגובה של חמישים אלף שקלים והסכום יכול לעלות עד שישים אלף שקלים. השאלה היא לא שווי המוצר". עוד הוא מדגיש כי אין מדובר במהלך שנועד לאלץ חברה שאינה מבצעת שליחויות לעשות זאת, אלא דרישה מחברה המבצעת שליחויות לכל רחבי הארץ לעשות זאת גם לישובים ביהודה ושומרון.

הכנסת תיקון החוק של ח"כ מועלם רפאלי עודו צעיר ועל כן לא ידוע על תביעות רבות שהוגשו עד כה, אם בכלל. עו"ד זלצר אינו מכיר תקדימים לתביעות מסוג זה, "אבל אני יכול לומר שהתביעה הזו אינה היחידה אצלנו במשרד. אנחנו שומעים יותר ויותר על העניין של ציבור שומר חוק שמופלה".

ניתן לשער שלאחר הכרעת בית המשפט, אם זו תכלול פסיקת פיצוי הולם לתובעים, תגענה תביעות רבות נוספות, זאת על סמך ניסיונינו בערוץ 7 עם סיפורים רבים דומים שחלקם הובאו בפני הציבור.