הרב בני מכלוף
הרב בני מכלוףצילום: עצמי

"הערבוב של החיילים והחיילות בצבא מפרק משפחות. שמים גברים ונשים במצבים לא הגיוניים ובלתי אפשריים שלא קיימים באזרחות, והם נכשלים אחד אחרי השני. קצינים, נגדים, אנשים דתיים, חילונים, אין שום הבדל. מפקדים תוך כדי המלחמה בגדו עם החיילות שלהן, אצלי בחמ"ל חיילת נכנסה להיריון מחייל וניסתה להסתיר זאת. במקום להפיק לקחים ולהודות בטעות, איזנקוט ממשיך לפתוח עוד גדודים מעורבים ומשתיק את הביקורת נגדו".

את הדברים החריפים הללו אומר לעיתון 'בשבע' סגן אלוף (במיל') הרב בני מכלוף, שהשתחרר לפני שלוש שנים לאחר שירות ארוך ברבנות הצבאית. "קצינים בכירים התקשרו אליי וביקשו שאסייע להם בעקבות התהומות שהם נפלו אליהם. הגיוני שנהגת האמר תהיה עם שני חיילים לבד בשטח במשך שלושה ימים? זה כל כך מופרך שבכלל לא צריך להסביר למה זה לא שייך".

הרב מכלוף מכיר היטב את הרמטכ"ל רב אלוף גדי איזנקוט. הוא שירת תחתיו כרב פיקוד צפון כאשר איזנקוט היה אלוף הפיקוד. הוא עבד בשיתוף פעולה גם עם ראש אכ"א, מוטי אלמוז. מכלוף היה רב פיקוד מרכז כאשר אלמוז היה קצין אגף המבצעים הפיקודי. "היינו בקשרים טובים מאוד, ואני אומר לך חד משמעית שהם נסחפו למקומות שהם לא האמינו בהם בעבר כששירתנו יחד. היום איזנקוט לא מוכן לשמוע על חיילים דתיים שיוצאים מטקס בזמן של שירת נשים והוא אף עיגן זאת בפקודה. פעם גיבשנו יחדיו פתרונות לטובת החיילים הדתיים", מגלה מכלוף ומוסיף: "שילוב לוחמות לא העסיק אותם ולא עניין אותם והם לא ראו בו שום אידיאל או יעד".

איך אתה מסביר את השינוי שחל אצלם?

"יש לחץ מאוד חזק של שדולת הנשים ואנשי שמאל על הרמטכ"ל, וכשהוא הגיע לפסגה – הוא פשוט השתנה. זה הגיוני שמפקד בגבול עזה צריך לעשות ביקורת פתע בלילות כדי לוודא שאין אף חיילת במגורי הבנים או להפך? זה מה שהמפקדים צריכים להתעסק בו? ככה צבא יכול להתנהל? הגיוני שחייל וחיילת ישמרו יחד באמצע הלילה במקום שומם לחלוטין? מישהו יכול לעמוד בניסיון הזה? כשהייתי רב פיקוד מרכז, כל הקצינים היו מדברים על זה שבמחסומים החיילים עסוקים בחיילות במקום לאבטח את הגיזרה. את ההבדלים בין מחסום שמאויש על ידי גברים בלבד ובין מחסום שמאויש על ידי גברים ונשים אפשר לראות בעיניים".

לתת גב לרבנות הצבאית

כיום מכהן הרב מכלוף כרב קהילה בכרמיאל וראש בד"צ "ברכת אליהו" על שם הרב מרדכי אליהו זצ"ל. הוא שירת חמש שנים כרב פיקוד צפון, ולפני כן שלוש וחצי שנים כרב פיקוד מרכז. הוא גם שירת כרב אוגדה בלבנון ובתפקידים נוספים. אחרי שירות של 18 שנה ברבנות הצבאית הוא מעדיף שלא למתוח עליה ביקורת, אולם לבסוף ניאות להביע את עמדתו על התנהלותה, מתוך היכרות מבפנים. "הרב אייל קרים הוא תלמיד חכם ואדם טוב, אבל הוא אדם רך. לא יכול להיות ששר הביטחון והרמטכ"ל אוסרים עליו להיפגש עם הרב הראשי לישראל והוא שותק. הוא היה צריך להפוך על זה שולחנות. הפגישות של הרבצ"ר עם הרב הראשי הן פגישות מקצועיות, וזה בכלל לא רלוונטי אם הרב הראשי אמר משהו שלא מצא חן בעיני הרמטכ"ל. אתה מעלה על דעתך שהרמטכ"ל היה אוסר על קצין רפואה ראשי להיפגש עם מנהל בית חולים הדסה כי הוא אמר אמירה אתית שנויה במחלוקת?".

הרבנים שמואל אליהו ושלמה אבינר מתחו ביקורת חריפה על הרמטכ"ל על רקע פקודת השירות המשותף. בעקבות זאת, כניסתם לבסיסי צה"ל נאסרה. גם רבנים צבאיים במילואים מתחו על איזנקוט ביקורת בתקשורת על רקע הפגיעה במעמד הרבנות הצבאית. אותם רבנים גם הפנו חיצי ביקורת אל הרב הצבאי הראשי עצמו. בתגובה הוציא הרבצ"ר לאחרונה איגרת לרבנים צבאיים במילואים, והזהיר אותם שאם יבקרו את הצבא הם עלולים למצוא את עצמם מודחים משירות מילואים.

אתה משמש גם כיום כרב פיקוד במילואים. אתה לא חושש שבעקבות הריאיון הזה תהיה הבא בתור לשלם את המחיר?

"אני רוצה לראות שידיחו אותי. אני אומר את האמת, צבא צריך להיות מסוגל לקבל ביקורת. סתימת הפיות לא מקובלת עליי ואני לא אכנע לה. אם אני רואה את הרמטכ"ל יוצר תהליכים שהורסים את הצבא ופוגעים בביטחון המדינה, אני יכול לשתוק? זה תפקידי כאזרח להתריע לפני שיהיה מאוחר מדי".

למה רק הרבנים מתריעים? אם שילוב הלוחמות פוגע במבצעיות, כולם היו צריכים להתריע על כך.

"על שילוב לוחמות בשריון הרבה מאוד התריעו, כולל תא"ל אביגדור קהלני והאלוף יפתח רון-טל. אבל זה באמת הפך להיות נושא שאנשים מפחדים להתבטא בו, כי הם יודעים שיחטפו על הראש והם מעדיפים לשתוק. רבנים שעסוקים באתיקה ומוסר לא מוכנים לשתוק, גם אם הם משלמים על כך מחיר".

האם הרב אייל קרים צריך להתפטר?

"ממש לא. למה שיתפטר? הוא צריך להמשיך בתפקידו ולחזק את הרבנות הצבאית. התפקיד שלנו הוא לחזק אותו, לתת לו גב שלא יוותר אלא יעמוד על שלו. יש עכשיו כוונה להוריד את הדרגה של רבני אוגדות מרב סרן לדרגת סרן. אסור לרבצ"ר לאפשר זאת. זה ישפיע דרמטית על היכולת של רבני האוגדות להשפיע. מקצצים תקנים למשגיחי כשרות, אסור להשלים עם זה. יש פה תהליך מתמשך של כרסום במעמד הרבנות הצבאית. הרבצ"ר בעצמו חתום על פקודת השירות המשותף, הוא לא יכול לתת למגמת הערבוב הזאת להימשך".

פקודיו של הרב מכלוף מספרים ל'בשבע' שכרב צבאי הוא היה תקיף לטובת הרבנות הצבאית. לדעתו, כך אכן צריך לנהוג. "אני הבאתי את הרב אליקים לבנון, את הרב שמואל אליהו ואת הרב שלמה אבינר לדבר בפני החיילים. כשניתנה הוראה להחרים אותם, לא נתתי לזה יד ואכן האיסור בוטל. אם אתה מתעקש, אתה משיג הישגים. כשהיה צריך, היינו סוגרים מטבחים על בעיות כשרות. היום לא תמצא דבר כזה. אין גיבוי לרבנים הצבאיים, ואפילו אם הם יחליטו לסגור מטבח, תגיע הוראה מגבוה לפתוח אותו. לא צריך לפחד, יש פקודות והתפקיד של הרבנות הצבאית היא לאכוף אותן. לא תגורו מפני איש".

לתגובות: [email protected]