יאיר שרקי
יאיר שרקיצילום: אליאור בן חיים

כתב חדשות 2 יאיר שרקי שחשף את ההתבטאויות בגנות נשים של הרב יוסף קלנר ממכינת עלי, התארח היום (רביעי) בכנס מנהלי הציונות הדתית המתקיים בים המלח ביוזמת חברת גרופ ומשרד הפרסום אשחר & more.

בדבריו התייחס שרקי לסערה סביב פרסום שיעורו של הרב קלנר, וסיפר מה התרחש מאחורי הקלעים. "הגיעה אלי הקלטת השיעור, צלצל אלי העורך ואומר לי - 'הנה מה שהגיע'. שמעתי ונותרתי ללא מילים.

''האזנתי לטקסט והתקשיתי להאמין לדברים. אמרתי לעצמי שיכול להיות שיש כאן הקשר רחב שצריך להבין אותו, והחלטתי להשיג את השיעור המלא. שלשום באחת וחצי בלילה מצאתי את עצמי מתמלל את השיעור והמסקנה היתה ברורה... הדברים כהווייתם. כפי שנאמרו ככה הובנו.

''גם כשהשמעתי את הדברים לגברים ונשים נוספים, שמבינים את שפת בית המדרש, הם ראו את הדברים באותו האופן. ומאז, ביממה האחרונה אני שומע הרבה קולות שמקשים על הפרסום ושואלים אותי 'למה עשיתי את זה' וטוענים שמדובר בחילול השם וכדומה''.

שרקי ביקש להסביר, ''צריך להבין שהתקשורת לא עוסקת תמיד במה שטוב ונח והתפקיד שלה הוא לעסוק גם בדברים פחות נעימים. יהודי אוהב ה', אוהב תורה שמסקר את המגזר, מוצא את עצמו מהר מאוד מדווח דברים שהם לא נוחים. ופרשת הרב קלנר היא דוגמה אחת מיני רבות.

''הרב קלנר הצטער ואני חושב שזה נכון מהותית וגם תקשורתית ושכך היה צריך לנהוג. מכינת עלי היא אחד המוסדות עם התרומה הכי גדולה לחברה הישראלית ולא צריך לשכנע בכך. אם אני לא הייתי משדר זה היה משודר על ידי כתב אחר''.

''אני מאוד אוהב ומעריך את הציונות הדתית אבל אף אחד לא 'שלח' אותי. אם היתה לי קלטת ממרצה באוניברסיטה, מאיש ציבור, לא הייתי צריך לפרסם אותה?''.

שרקי הותקף בשאלות מהקהל והדגיש, ''הפרסום ראוי ואני עומד מאחוריו כי יש לו ערך ציבורי, ואגב ההקלטה היתה מתפרסמת בכל מקרה. אני לא שמעתי כזאת רגישות ללשון הרע כשהיו פה ידיעות שהיה נחמד למגזר לשמוע ולגלות ואפילו כשפרסמתי הקלטות של הרב עובדיה יוסף ע"ה, לא קיבלתי אפילו טלפון אחד שהתנגד לעניין.

''אם הרב קלנר אמר את הדברים לתלמידים צעירים במוסד לבחורים שמוכשרים לשרת בצבא זה דבר בעל השלכות".

ליאור שטול, מנכ"ל מוסדות בני דוד שישב בקהל, אמר "אני מתנגד לדברים שאמר הרב קלנר. וגם הרב סדן והרב יגאל מתנגדים. הרב קלנר העביר לתלמידים היום שיחות הבהרה במכינה. צריך להבין שהוא פילוסוף ואיש השקפה.

''אולם, כאדם שמגיע מתוך הציונות הדתית אני חושב שעין בלתי מזויינת שראתה את הדברים במהדורה אמש, קיבלה רושם שזאת היא הציונות הדתית. ובגלל שאתה יודע שההקלטות האלו מגיעות מתוך אג'נדה מסויימת, אתה היית צריך להבין את ההשלכות ולארוז את הידיעה בצורה שמתקבלת ונשמעת.

''היה אסור שהדברים האלו ייאמרו, ואני חוזר ומדגיש שכולנו נגד האמירות, אבל לקחת את הדברים ולהגיד 'זאת הציונות הדתית. זה בני דוד', ואם עשית את זה אז סימן שאתה חלק מהאג'נדה הזאת שהיא נגדנו''.

שרקי השיב לו, ''לא משנה מה האג'נדה של המקור, המבחן הוא האם הסיפור אמיתי ובעל ערך. רוב הסיפורים השליליים על דתיים מגיעים מדתיים אבל המבחן האמיתי הוא להתמודד עם התוכן ולא עם המקור''.