איראן הפרה את הריבונות שלנו

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הערב (מוצאי שבת) להסלמה בצפון וליירוט המל"ט האיראני.

"קיימתי היום שורה של התייעצויות עם שר הביטחון והרמטכ"ל. המדיניות שלנו ברורה לחלוטין: ישראל תגן על עצמה מפני כל התקפה ומפני כל ניסיון לפגוע בריבונות שלנו. איראן עשתה ניסיון כזה היום. היא הפרה את הריבונות שלנו, היא החדירה כלי טיס שלה לשטחה של ישראל משטח סוריה".

"חיל האוויר הפיל את כלי הטיס הזה, ופגע במרכז השליטה והבקרה ששיגר אותו. ישראל גם תקפה בעוצמה מטרות איראניות וסוריות אחרות שפעלו נגדנו. זוהי גם הזכות שלנו וגם החובה שלנו ואנחנו נמשיך לממש אותן ככל שיידרש. שאף אחד לא יטעה בכך".

נתניהו הוסיף "שוחחתי לפני שעה קלה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. חזרתי באוזניו על זכותנו וחובתנו להגן על עצמנו מול התקפות עלינו משטח סוריה. סיכמנו שהתיאום הביטחוני בין הצבאות שלנו יימשך. שוחחתי גם עם מזכיר המדינה האמריקני, רקס טילרסון, גם על ההתפתחויות של היממה האחרונה ועל התפתחויות נוספות באזור".

"אני מבקש להבהיר - פניה של ישראל לשלום, אך נמשיך להגן על עצמנו בנחישות מול כל התקפה נגדנו ומול כל ניסיון של איראן להתבסס צבאית נגדנו בסוריה או בכל מקום אחר".

תיעוד: הפלת המל"ט האירני בישראל

משרד הביטחון האמריקאי פרסם הצהרת תמיכה בתקיפות הישראליות בסוריה, וציין כי לישראל שמורה הזכות להגן על עצמה. "ארצות הברית מכבדת את זכותה המובנית של ישראל להגן על עצמה נגד איומים על שטחה ואזרחיה".

סמוך לשעה ארבע לפנות בוקר (שבת) זיהה חיל האוויר מטוס איראני ללא טיייס שחדר לשטח ישראל ושהה בו דקה וחצי. מסוקי קרב של חיל האויר תקפו את המל"ט והפילו אותו.

בתגובה לחדירת המל"ט האירני שיצא מעומק סוריה, יצאו ארבעה מטוסי F16I לתקיפת קרון הבקרה האירני בעומק סוריה. במהלך התקיפה שוגרו לעבר המטוסים עשרות טילי נ"מ אחד מהם פגע במטוס והביא לנטישת המטוס בידי הטייסים כאשר היו כבר בשטח ישראל. טייס אחד נפצע באורח קשה וחברו נפצע באורח קל.

בתגובה להפלת המטוס יצא חיל האוויר למבצע רחב היקף נגד מטרות איראניות בשטח סוריה ובמהלכו הושמדו לפחות ארבעה אתרים ועוד מתקנים כשכל העת נורו לעבר המטוסים טילי נ"מ דבר שהפעיל את מערכות התרעת צבע אדום בגבול הצפוני. בשעות האחרונות שקט באזור וצמרת מערכת הביטחון עוקבת מקרוב אחר האירועים.