ראובן ריבלין
ראובן ריבליןצילום: הלל מאיר/TPS

נשיא המדינה, ראובן ריבלין, פתח הבוקר (שני) את כנס ירושלים ה-15, והשתתף בראיון ''אחד על אחד'' עם פרשן חדשות 2 עמית סגל.

לשאלתו של סגל מדוע כולם סבורים שהוא איש שמאל אמר ריבלין "בכל חיי הייתי בצד הנכון, באנגלית – רייט. תמיד עמדתי על עקרונותיי שפעמים רבות היו נתונות בוויכוח גם בתוך הימין. אני מאמין שכנשיא, לאחר שנבחרתי, עליי להבהיר שאין סתירה בין היותה של מדינת ישראל מדינה יהודית לבין היותה דמוקרטית".

עוד אמר הנשיא כי לא שינה את עמדותיו ''ואני מקפיד לחזור על זה שוב ושוב... אנחנו הופכים להיות כאלה שמאמינים רק באמונתנו ולא יודעים בכלל מה האמונה של הצד השני".

"ייתכן שאנשים חושבים שאני נבחרתי כדי לספק עבורם את מה שהם רוצים. אבל אני נבחרתי על ידי הכנסת בה יש יהודים וערבים, ימנים ושמאלים, ועליי להבטיח שכולנו נדבר ונידבר, ועלינו לדעת שיש אנשים שלא חושבים כמוני ותמיד היה לי ברור שאין הכרח שמי שלא חושב כמוני הוא נגדי".

לשאלת המראיין על אהדת השמאל כלפיו אמר ריבלין: "כשעיתון הארץ כותב עליי דברים טובים, אני באמת חושש ומפשפש במעשיי". עם זאת, התעקש ריבלין כי הוא לא זה ששינה את דעתו, והאשים "אחרים" בשינוי עמדותיהם.

עמית סגל הזכיר את האירוע שבו החרים את הנשיא את הזמר עמיר בניון, ותהה מדוע בבית הנשיא נתלתה תמונה של הצייר יאיר גרבוז. ''בניון הוא אחד מהזמרים היותר אהובים עליי. אבל באותה עת הוא חיבר שיר שהייתה בו התרסה מול ציבורים אחרים. הדברים שגרבוז אמר אכן לא ראויים והציור שלו תלוי אצלנו נתלה בגלל הציור ולא בגלל דעותיו ובכלל, התמונה נתלתה עוד הרבה קודם לדברים שאמר באותו נאום בכיכר".

ריבלין התייחס למתיחות בינו ובין ראש הממשלה נתניהו. "הוא ראש הממשלה ואני נשיא המדינה. הוא ממלא את תפקידו ואני את תפקידי. כנראה שהוא לא חבר שלי", הוסיף הנשיא לכל צחוקם של הנוכחים לשאלת המראיין, מדוע לא נפגש לאחרונה עם נתניהו. "בכל מקרה לפני שאסע לאיזה שהוא מקום בעולם, לרוסיה או לכל מדינה אחרת, תמיד אתייעץ עמו".

הנשיא הבהיר כי הוא מתנגד להחלטת גלי צה"ל להשעות את עירית לינור לשבוע, לאחר שזו ביקרה אותו בשידור. "אפשר לשאול בביתי ובלשכתי, ביקשתי לפנות לגלי צה"ל כדי שיבטלו את ההחלטה הזו". לדעתי זה לא ראוי וצריך לתת לכל אדם להביע את דעתו ועמדתו".

לסיום, ריבלין אמר כי הוא תומך בסיפוח שטחי יהודה ושומרון למדינת ישראל אך הזכיר כי גם הערבים בארץ ישראל צריכים להיות אזרחים שווי זכויות. "כל חיי האמנתי שארץ ישראל היא כולה שלנו. לדעתי הפיתרון היחידי הוא קיר הברזל ואני מאמין באמונה שלימה שימין זו דמוקרטיה יותר מכל דבר אחר.

''יידע כל אדם שאם מחילים את הריבונות על כל הארץ, כל הערבים שגרים באותם שטחים חייבים לקבל את זכויות האזרח של אזרחי ישראל", אמר הנשיא.