לקחי העקירה. סמיהחזקי ברוך

בראיון לערוץ 7 מתייחס האלוף במיל' ואיש מפלגת העבודה, ד"ר יום טוב סמיה, ללקחים הנדרשים מעקירת גוש קטיף, במלאת 13 שנים לעקירה והגירוש.

לדבריו "הלקח העיקרי הוא העובדה שנטשנו את פילדלפי. אני מזיז לרגע את הנושא של עקירת האנשים, אבל הטענה שהייתה לי אז ואמרתי אותה לאריאל שרון ואנשיו, היא שהיציאה מפילדלפי, שהוא הגבול בין מצרים לעזה, וכך נוצר חיבור קרקעי ישיר בין סיני לעזה.

''המשמעות היא הכנסת תחמושת וטילים בלתי מוגבלת לרצועת עזה. צפיתי אז שבתוך כמה שנים החמאס ישחט את אנשי הפתח' וזה קרה בתוך פחות משנה לצערי".

"אחד הלקחים החשובים הוא שכאשר עושים צעד חד צדדי צריך לראות איך עושים אותו מנקודת כוח, לא להיות צדיקים יותר מהאפיפיור ולחשוב על האינטרסים ביום שאחרי. ההתנתקות מגוש קטיף יכולה הייתה להיות מלווה בשני צעדים מקדימים - בניית 17 ישובים חליפיים שנה לפני ההתנתקות, וישראל יודעת בתנאים מסוימים לבנות 17 ישובים זמניים עם קוביות קרקע לישובי קבע בנגב ובגליל ואז לא היינו זורקים את התושבים אחרי שעוקרים אותם וחלקם עוד תקועים בקרוואוונים, והלקח השני הוא הביטחוני של נטישת פילדלפי".

על שאלת היחס הנכון למצוקה ההומניטארית המדווחת מרצועת עזה אומר סמיה כי הדברים אינם קשורים לרעיון שיבת ההתיישבות לחבל עזה והוא מזכיר שוב את עמדתו נגד נטישת ציר פילדלפי. להערכתו לו הייתה ישראל נשארת בציר זה "חמאס לא היה מתחזק, לא שוחט את הפתח', הרשות הפלשתינית הייתה עדיין שולטת שם וטילים לא היו מגיעים מעזה. זו מציאות שונה לגמרי".

במציאות הנוכחית, הוא אומר, יש לאפשר כניסת משאיות ציוד ואספקה לרצועת עזה כפי שאכן ישראל מאפשרת בניגוד לטענות העולם על מצור ישראלי המוטל על עזה. "ישראל מאפשרת להכניס לעזה את כל מה שתושבי הרצועה צריכים ובלבד שלא מדובר בנשק ובתחמושת".

"באופן טבעי המציאות הופכת מורכבת כשהחמאס משתלט על משאיות הבטון ומעביר את החומר לבניית מנהרות או משתלט על המזון שמוכנס ומעביר לאנשיו. בנוסף, מדינת ישראל לא צריכה להוציא מכספה כדי להכניס את הסחורות הללו. כלומר אם יש לכם כוח קנייה תקנו. יש לנו למי להעביר את הכסף הזה אם יש לנו כסף מיותר".

על הסיכוי להסלמה ואולי התדרדרות לסבב לחימה נוסף ברצועה, אומר האלוף במיל' סמיה: "מאחר ובשלושת המבצעים האחרונים שהיו שם הממשלה לא הייתה אמיצה מספיק כדי להגדיר מטרות מבצע שישנו את המצב אז סביר להניח שבמוקדם או במאוחר נתגלגל שוב לאירוע כזה".

עוד התבקש סמיה לחוות את דעתו על סוגיית גיוס נשים לצה"ל. לדבריו את ההיבט המקצועי יש להותיר בידי הצבא ולא להעביר את הנושא לטיפולם של הפוליטיקאים, "לא נכון שפוליטיקאים יעשו מזה הון. צריך להתייחס לזה באופן מקצועי, איזה תפקיד נשים תעשינה ואיזה לא".

"באשר לנושא השותפות בנטל, מי שטעמי מצפון או דת אינו יכול לעשות שירות צבאי כמו מוסלמים, חרדים וכו', שיעשו שירות לאומי. יש הרבה מאוד מקומות לשירות לאומי במדינת ישראל והמדינה תשמח בהם".

סמיה קובע כי לצה"ל אין אג'נדה בנושא גיוס ושילוב בנות. "בנות עומדות ימים ולילות על הגנת ישראל במכ"מים ובתצפיות בגבולות. תנו לבנות לבחור היכן הן רוצות לשרת והצבא יעמיד את האפשרויות בשירות לאומי, בגדודים מיוחדים או בשירות מקצועי. יש להשאיר את העניין לשיקול המקצועי של הצבא".

נציין כי סמיה פוגש בשנה האחרונה אזרחים רבים ברחבי הארץ תחת הכותרת "מנהיג אמיתי בשביל ישראל".