תוקף את הרבנות. הרב שאייר
תוקף את הרבנות. הרב שאיירצילום: אביעד ויצמן

ועדת העלייה והקליטה של הכנסת קיימה היום (שני) דיון בנוגע לעיכוב בפרסומם של הקריטריונים להכרה ברבני חו"ל.

הרב אדם שאייר, רבה של הקהילה היהודית האורתודוקסית הגדולה ביותר בצפון אמריקה, מקורבו של ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו ומי שנודע כבכיר הרבנים שנכללו ב"רשימה השחורה" של הרבנות הראשית, הגיע אף הוא לכנסת בכדי להשתתף בדיון.

הרב שאייר, שנודע גם כרבו של הזמר המנוח לאונרד כהן, פנה למנכ"ל הרבנות הראשית, משה דגן, וסיפר "בכל שנה, בסיומו של יום כיפור – כאשר כולם כבר רעבים, להוטים 'לשבור' את הצום, ומלאים באנרגיות לאחר שעברנו בשלום את השעות הארוכות של התפילות – 2,000 המתפללים שממלאים את ספסלי בית הכנסת שלנו נעמדים יחד ושרים את 'התקווה' (...) כמה עוצמתי זה שדווקא את הרגע הטעון ביותר מבחינה רוחנית אנו מנצלים בשביל להביע את אהבתנו לישראל".

לדבריו, "אנחנו אוהבים את ישראל משום שאנחנו מאמינים מעומק ליבנו שמדינת ישראל היא ביטוי ל'קידוש השם' בעולם (...) לכן כה מכאיב לי לראות כיצד הפעולות האחרונות של הרבנות הראשית גורמות ל'חילול השם' בעולם".

הרב שאייר תיאר כיצד כאשר הוא מקבל פניות מצעירים מבני קהילתו שהחליטו להינשא בישראל בעידודו עליו לבשר להם, בד בבד, כי יתכן ולא יוכל להשיא אותם בטקס בישראל, משום שאינו יודע אם הרבנות תאשר לו.

לשאלת חברי הקהילה, מה הקריטריונים של הרבנות, נותר הרב נבוך ללא מענה משביע רצון, כתוצאה מהתנהלותה של הרבנות. "האם אין הרבנים הללו, האם אין מדינת ישראל, חשים תחושה של אחריות כלפי הקהילה שלנו? אנו חשים כה קרובים אליהם – האם לא איכפת להם מאיתנו? כיצד הם יכולים להתייחס כך לרבנים שלנו?" ציטט שאייר שאלות שהופנו אליו בקהילתו.

הוא הוסיף "אין לי תשובות לשאלות אלה. למעשה, גם בדעתי עלו שאלות כאלה לא פעם. למה אנשי הרבנות מתייחסים לרבני התפוצות – מדוע נציגי הרבנות מתייחסים אליי – בחוסר אמון כזה?".

שאייר תיאר כיצד העובדה ששמו נכלל ב"רשימה השחורה" של הרבנות פגעה בו מול חברי קהילתו ופגעה באנשי הקהילה עצמם. לדבריו, שמו נכלל ברשימה לאור העובדה שמסמך אישור יהדות עליו חתם אובחן על ידי נציגי הרבנות כ"מזוייף" – זאת ללא שטרחו לשוחח איתו על כך או לבדוק איתו את הנושא. "לפני מספר שבועות, רב מקומי בעירנו אמר לחבר בקהילה שלי שלא יזמין אותם לחתן את ילדיו. מדוע? מאחר ואני לא מאושר על ידי הרבנות הראשית לישראל (...) הרבנות שחקה את הלגיטימיות שלי בעיני בני קהילתי" סיפר שאייר.

"זה חייב להיפסק. נהגי הבירוקרטיה וההדרה של הרבנות אינם עומדים בסטנדרטים בסיסיים של הגינות ומקצועיות. לא מדובר פה אפילו על סטנדרטים דתיים; מדובר פה באנושיות בסיסית. אם אין לסמוך עליי, אז אנא חשפו, אחת ולתמיד, למה לא. בבקשה הודיעו לי, לחבריי הרבנים בתפוצות, ולקהילות שלנו מה הופך רב ל"כשר", בעיני הרבנות הראשית לישראל ובעיני מדינת ישראל" סיים שאייר את דבריו.

לצידו של שאייר השתתפו בדיון גם הרב שלמה ריסקין, רבה של אפרת, הרב ד"ר שאול פרבר, יו"ר ארגון עתים, עו"ד אלעד קפלן, מנהל המחלקה למדיניות ציבורית ב'עתים', יו"ר הוועדה ח"כ אברהם נגוסה (ליכוד), יו"ר האופוזיציה ח"כ בוז'י הרצוג (המחנה הציוני), ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד), ח"כ רחל עזריה (כולנו) וח"כ יואל רזבוזוב (יש עתיד).

מנכ"ל הרבנות משה דגן הכחיש את השמועות והבהיר באופן נחרץ כי אין לרבנות הראשית כל רשימה שחורה של רבנים: "אין ולא הייתה רשימה שחורה ברבנות הראשית", אמר דגן. "הרשימה שפורסמה יצאה מהקשרה. אין בה שום פסילה אישית של רבנים, מדובר ברשימת תעודות נישואין שהוכרו או לא הוכרו ולא בזהות הרב שהוציא אותם".

"אני מצר בשם הרבנות ומתנצל בפני הרבנים שנפגעו מפרסום הרשימה" אמר מנכ"ל הרבנות. "אין רשימות שחורות של רבנים ברבנות הראשית, הרשימה שיצאה הינה רשימה של אוסף בקשות לנישואין שנדחו מסיבות טכניות. הרשימה יצאה מהקשרה. אין בה שום פסילה אישית של רבנים, מדובר ברשימת תעודות נישואין שהוכרו או לא הוכרו ולא בזהות הרב שהוציא אותם. אני יכול להביא דוגמאות של בקשות שנשאו תאריך לאחר פטירת הרב החתום, בקשות מחוקות בטיפקס, בקשות של זוגות שהיו רשומים כנשואים במדינתם ועוד מספר מקרים. אין ברשימה שפורסמה לפסול שם של רב או לפגוע במעמדו אני מצר מפה ומתנצל בשם הרבנות מהרבנים שנפגעו מפרסום הרשימה".

בנוגע לקביעת הקרטריונים להכרה בבתי דין וברבנים מחו"ל אמר מנכ"ל הרבנות הרב משה דגן, "מועצת הרבנות קיימה דיון בנושא ההכרה ברבנים ובבתי דין בעולם והקימה צוות שיגבש תבחינים להכרה בבתי דין וברבנים מחו"ל לצורך אשורי יהדות, גיור,נישואין וגיטין. הצוות קיים התייעצויות ובדיקות ואף התקיימו בנושא הזה מס ישיבות במועצת הרבנות הראשית, הצוות הגיש את התבחינים והם נשלחו להתייחסותם של ארגוני הרבנים בעולם בחו"ל ולאחר קבלת התייחסותם הם ידונו ויאושרו במועצת הרבנות הראשית ויפורסמו".

הרב ד"ר שאול פרבר, יו"ר ארגון עתים, אשר חשף את "הרשימה השחורה" של הרבנות ויזם את הדיון בוועדה, אמר, "מה שהרבנות עושה הוא, בראש ובראשונה, נוגד את ההלכה. במשך הדורות התקיימו קהילות יהודיות במקומות שונים בעולם, שהכירו האחת בלגיטימיות של השנייה וכיבדו זו את זו. מעבר לזה, מדובר פה גם במעשה לא אנושי. בשנים האחרונות זכינו בגידול משמעותי בעלייה לישראל. מאחורי כל רב שנפסל, ללא סיבה מהותית, יש קהילה של מאות אנשים שמעמדם כיהודים מוטל בספק והשתלבותם בחברה הישראלית נבלמת. הגיע הזמן שהרבנות תתעשת ותשים לכך סוף בפרסומם של קריטריונים שקופים, שוויוניים והגיוניים להכרה ברבנים בחו"ל, כפי שהיא עצמה התחייבה".