שבת לכולם. עליזה לביא
שבת לכולם. עליזה לביאצילום: הלל מאיר/TPS

ועדת הכספים אישרה היום (שני) לקריאה ושניה שלישית את הצעת החוק של ח"כ עליזה לביא ומיקי זוהר, לפיה כל אדם, גם חילוני, יוכל לסרב לעבוד ביום המנוחה השבועי, ללא צורך בתצהיר דת ומבלי להסתכן בפיטורין.

במצב כיום, חוק שעות עבודה ומנוחה קובע שמי שמקיים את מצוות דתו רשאי לסרב לעבוד ביום המנוחה, זאת בכפוף להגשת תצהיר המעיד על קיום מצוות דתו, לרבות שמירת כשרות ושבת.

התיקון לחוק מייתר את הצורך באותו תצהיר, ויאפשר לכל עובד לסרב לעבוד ביום המונחה השבועי הקבוע לגביו, ולא רק למי שמקיים מצוות דתו.

להצעת החוק נוסף סעיף המקנה לוועדת השרים ובאישור עבודת הוועדה והרווחה להחריג מקומות עבודה בשל טעמים ייחודיים הקשורים באותו מקום או סוג עבודה. בתום הדיון הוגשה רביזיה.

יוזמת ההצעה, ח"כ עליזה לביא (יש עתיד), הסבירה "במצב כיום, בחוק במדינת ישראל מעוגנת אפליה אבסורדית בין דתיים וחילונים בכל הקשור ליום מנוחה שבועי. מדובר בתיקון היסטורי המכיר בכך שהשבת שייכת לכולם, וכי אין להבחין בין מי שמדקדק בתרי"ג מצוות ומי שמגדיר עצמו כמסורתי או חילוני".

לביא הוסיפה: "כוחה של ההצעה הוא בכך שאינה פוגעת ואינה כופה דבר על אף אחד, אלא מאפשרת את הבחירה לעובד. בין אם מטעמי דת, ובין אם משיקולים סוציאליים ואחרים, ההצעה תאפשר לכל אדם החפץ בכך לבחור שלא לעבוד בשבת, מבלי להיבדק בציציות ומבלי לחשוש מפיטורים. מקווה מאוד שנשלים את תיקון החוק כבר במושב הנוכחי".

ח"כ מיקי זוהר הוסיף, "החוק נועד לאפשר חופש בחירה לכל אזרח. אין חוק דמוקרטי מזה ואין יהודי מזה. החוק נועד להגן בעיקר על העובדים החלשים שמקבלים שכר גלובלי ואינם מקבלים תוספת שבת, הם אלה שבאים לעבודה בשבת מכורח ולא מרצון. לפי החוק, מי שירצה לעבוד יעבוד ומי שלא ירצה לעבוד ביום המנוחה יוכל להישאר בבית. אין סכנה לסגירת מפעלים ומי שאומר זאת זורה חול בעיני הציבור. במקרים חריגים יש ועדה מיוחדת במשרד העבודה והרווחה לשם כך".