אילוסטרציה
אילוסטרציהiStock

פורים מתקרב ולקראת מצוות המתנות לאביונים שוחחנו עם רקפת וינטרוב, דוברת ''פעמונים'' הארגון שלקראת החג משנה מעט את התנהלותו.

"כל השנה אנחנו מאמינים במתן חכות ולא דגים, ללמד אנשים לנהל את ענייניהם הכלכליים. בפורים אנחנו מעניקים למשפחות שעוברות ליווי פיננסי בפעמונים כסף מזומן לקיום החג כהלכתו", אומרת וינטרוב בפתח השיחה עם ערוץ 7.

בשיחה עמה נשאלה וינטרוב עד כמה הליווי של אנשי 'פעמונים' נצרך גם כיום, שנים לאחר הקמתו של הארגון שעקרונות הניהול הפיננסי שלו הונחלו, כך נדמה, למשפחות רבות בישראל, וזאת לבד מייעוץ והדרכה המועברים בתחום זה דרך ספרים, מאמרים, תכניות טלוויזיה, חברים ועוד.

לדבריה "הייעוץ נדרש בכל שלב. גם אם ניקח זוג שעובד ומצליח להתנהל באופן שבו ההכנסות וההוצאות משתוות או שהמינוס נמצא בתחום גובה המשכורת, אבל הם לא שמו כסף בצד ופתאום קורה משהו, מפיטורין או מחלה ועד קלקול של הרכב והכסף שנמצא לא מספיק ואז לוקחים הלוואה קטנה פה ושם, ואנשים שרגילים לאורח חיים מסוים לא יכולים להמשיך באורח החיים הרגיל שלהם".

"הרבה אנשים שפונים ל'פעמונים' הם משכילים וכלכלנים, כאלה שיודעים להתכתב עם חשבון הבנק שלהם, אבל הפיתויים בחוץ רבים ורוצים שיהיה כמו לשכנים ולאחרים. המספר בגרף המשפחות שפונות ל'פעמונים' מלמד על עליה מתמדת, כך שנראה שלא כולם יודעים ומצליחים להתנהל באופן נבון ונכון מבלי שיקבלו את הסיוע".

עוד נשאלה וינטרוב אם למשפחות המבקשות סיוע קיימת בעיית נראות וחשש ממיתוגן בעיני השכנים כחסרי יכולת התארגנות כלכלית וכיוצא באלה, ולדבריה בעיה שכזה אכן בהחלט קיימת:

"כסף הוא אחד הנושאים שהם סוג של טאבו בחברה שלנו. מעט אנשים יספרו כמה הם מרוויחים. ניתן רק לשער כמה אדם מרוויח. מכאן מתחיל עניין הסודיות והבושה. כשלא משתפים אנשים בהכנסות, גם הטובות, קשה לאדם בוא ולהגיד שאני אדם נבון שמנהל עסק אבל לא יודע לנהל נכון את הפיננסיות שלי". וינטרוב מוסיפה ומספרת כי לא פעם בטופס הפנייה של משפחות לארגון מופיעה מעין הערת התנצלות על עצם הפנייה

בישובים קטנים, היא מספרת, רבים מבקשים שהמלווה לא יהיה מאותו ישוב על מנת שלא לפגוע במעמדם. "העניין של הגאווה על לקיחת אחריות על העתיד הכלכלי שלי והרצון לשינוי קיים אצל חלק קטן מהאנשים".

בדבריה סיפרה וינטרוב גם על הפרויקט החדש שאותו החל הארגון שלה בשנה זו, פרויקט סנדאות לחינוך פיננסי אצל תלמידי תיכון בעיקר באזור ירושלים. "מתנדבים שלנו מעבירים מספר מפגשים על התנהלות פיננסית שמותאמת לכמה שכבות גיל. זה מתכתב עם הפרויקט של משרד החינוך ובנק ישראל לחינוך פיננסי בבתי הספר".

לתרומות לחצו כאן או התקשרו 1800-35-10-12

בסדנאות אלה דנים המתנדבים עם בני הנוער על סוגיות שונות בכלכלה, "על 'אני והכסף', היכרות עם מושגים בכלכלה, שיבינו מה זה אשראי, ריבית, הלוואות מתי לקחת וכו'".

בדבריה היא מעירה על ההבדל המהותי בין אופיין של הרצאות שנמסרות על ידי אנשי הבנקים בפני בני נוער וצעירים לעומת ההרצאות של מתנדבי 'פעמונים', שכן בעוד הרצאות מטעם בנק מדברות על 'תחשוב מה החלום שלך וקח הלוואה למכונית או נסעה לחו"ל', המוטו בפעמונים הוא 'תחסוך כדי לממש את החלום הזה ואל תשעבד את העתיד עבור רגעי ההווה'.

ובחזרה למבצע המתנות לאביונים שאולי נכון יהיה לשנותו מעט לביטוי 'מתנות למשתקמים', ביטוי שייתן מענה גם לתחושתם של מקבלי המתנות, וינטרוב קוראת לציבור להתגייס לטובת המיזם, לתרום ושליחי הארגון יגיעו בו ביום על מנת למסור את סכומי הכסף למשפחות.

פעמונים: בפורים נותנים דגים, לא רק חכה