עליזה לביא
עליזה לביאצילום: הלל מאיר/TPS

נציבות שירות המדינה פרסמה היום (שלישי) נוהל חדש המכיר לראשונה במעמדן של בני ובנות זוג של חללי צה"ל, משטרת ישראל, שירות בתי הסוהר, או עובדי שירות הביטחון.

הנוהל יכיר בזכותן של בנות ובני הזוג לימי אבלות (שלא על חשבון ימי החופשה הקבועים) במהלך השבעה, וליום חופש ביום הזיכרון.

בעקבות מבצע צוק איתן, צפה ביתר שאת מצוקתן של חברות וארוסות של חללי צה"ל – שלא זכו לכל הכרה או מעמד רשמי.

ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) פעלה מול הצבא עד לאימוץ 'נוהל חברה' בצה"ל, שהסדיר את אופן ההודעה לחברות וארוסות החללים, הזכאות לימי אבל וליווי פסיכולוגי במידת הצורך. עד היום - הזכאות לימי חופשה חלו על בנות זוג בשירות צבאי, אך לא על אזרחיות.

בעקבות פנייתה של ח"כ לביא למ"מ מקום נציב שירות המדינה, אודי פראוור, החלה הנציבות בעבודת מטה, בסיומה אומץ הנוהל החדש ויחול על עובדי המדינה.

ח"כ לביא בירכה על אימוץ הנוהל, "אנחנו עושים היום צעד ענק נוסף, שיסייע ולו במעט לחברות החללים בהתמודדות עם הנורא מכל. התיקונים החשובים הללו מחדדים את ההכרה בכך שהשכול והכאב אינם פוסחים על אף אחת, גם אם טרם ענדה טבעת.

''זו לא רק שאלה של ימי חופש, אלא של הכרה רשמית, חיבוק וליווי מן הממסד והחברה - שהם חלק בלתי נפרד מתהליך הריפוי והשיקום. אני מודה לנציבות שירות המדינה ולנציב אודי פראוור על ההירתמות המיידת לטובת הנושא, ומחויבת לפעול להחלת התיקון הזה בקרב כלל המעסיקים במשק", הוסיפה לביא.

מעמותת "הותיר אחריו חברה" - העמותה לתמיכה נפשית בחברות חללי צה"ל, נמסר ''העמותה מברכת על ההחלטה של נציבות המדינה ומודה לח"כ עליזה לביא על פעילותה למען בנות זוגם של חללי צה"ל. ההחלטה מתקנת עוול היסטורי בן 70 שנים, ומכירה במעמדה של החברה השכולה כאדם הקרוב ביותר ללבו של החלל.

''ההכרה בימי השבעה ובימי הזיכרון כימי חופש, מאפשרת לבת הזוג להתאבל על אהובה באופן ראוי מבלי צורך להצטדק בפני מנהליה במקום העבודה. האבל על מותו של בן הזוג ילווה את החברה לכל אורך חייה, גם לאחר שתינשא ותביא לעולם ילדים", נמסר.