הרב איתן אייזמן
הרב איתן אייזמןצילום: אלירן אהרון

הציונות הדתית שוב מפולגת, והפעם בסוגית היחס למיזם הכשרות של רבני צהר, וביומן ערוץ 7 ביקשנו את התייחסותו של הרב איתן אייזמן, מי שבעבר היה בין שלל תפקידיו גם מנכ"ל הרבנות הראשית תקופה לא מבוטלת, לסוגיה הזו.

"הדברים נראים לא טוב", פותח הרב אייזמן כשהוא נשאל כיצד הדברים נראים מנקודת המבט שלו. כשהוא רוצה להבהיר מדוע על אף המגמה לתקן את הרבנות, מגמה שעליה מצהירים בארגון רבני צוהר, הרי שהדבר אינו מתקבל, אומר הרב אייזמן כי מתוך גישה זו אולי "בעתיד קהילת צוהר תגיד שהיא רוצה להחליף את המשטרה כי יש כמה חריקות, ויש להם מטרות טובות. ראינו גם במערכות המשפט מסרונים בעייתיים אז יקומו ויחליפו את מערכת המשפט... אין מקום להחליף את תפקיד המדינה, ובמקרה זה את הרבנות הראשית".

הרב אייזמן אינו מתכחש לצורך לשפר סוגיות שונות בהתנהלות מערך הכשרות של הרבנות הראשית אך עם זאת הוא מציין את דבריו של מנכ"ל הרבנות הראשית שהסביר את כל תפקוד הרבנות במערך הכשרות בארץ ובעולם, מערך שהוקם לפני כעשרים שנה בתקופת כהונתו שלו כמנכ"ל ומאז הוא פועל ועושה רבות.

"יש מקום לשיפורים, גם ביחס, אבל זה מערך שמתפקד נכון וצריך לדעת את הדברים הנכונים שהרבנות עושה בארץ ובחוץ לארץ", אומר הרב אייזמן ומדגיש כי ההכשרים הבסיסיים בישראל הם של הרבנות הראשית. "הם רוצים לבוא נגד הרבנות הראשית. זה נגד החוק וזה יביא לכניסת גופים אינטרסנטים ואחרים, ועלולה להיות פרצה גדולה. לא בכדי יצאו רבנים גדולים נגד התופעה הקשה הזו שמערערת על העבודה המסורה של הרבניות הראשית".

"אני יודע כמה הרבנות ירושלים משקיעה בהכשרים הרגילים והאחרים, וכך גם רבנויות נוספות עושות עבודת קודש". על בעיית המשגיחים המשתכרים מהמושגחים, בעיה שאותה מציגים שוב ושוב תומכי המהלך של רבני צוהר, אומר הרב אייזמן כי סוגיה זו הועלתה כבר "לפני עשרים שונה ומאז המדינה מחפשת ולא מוצאת פתרון. זה עלה כבר בכנסת ולא נמצא פתרון – אולי רגולטורים, אולי תוספת כוח אדם. בירושלים העסיקו למעלה מאלף משגיחי כשרות. אין במועצה הדתית בירושלים מספר כזה של תקנים ויש צורך למצוא פתרון. מי יממן את כל זה? דרוש גוף רציני שיידע לגבות כסף. הקמנו את קרן הרבנות הראשית, ולאחר מכן הגבייה עברה למשרד הדתות והתחיל להתארגן סדר כלשהו לגבי הוצאות היבוא".

הרב אייזמן אינו מוצא קשר בין מיזם החתונות של רבני צהר, מיזם שעלה יפה, לבין מיזם הכשרות שזה עתה נפתח. "הדברים לא דומים. בנושא הנישואים לא הייתה בעיה בכשרות של הנישואים אלא בנראות, ורבני צוהר תרמו מאוד לעניין. חלק מהדברים התחילו ברבנויות שונות, ומהבחינה הזו רבני צוהר קידמו את החשיבה והביצוע של גופים מרוחקים שלא רצו להתחתן על ידי הרבנות. לא כך הוא בכשרות, הנושא מאוד מורכב עם אלפי פריטים, ולא כל אחד יכול לומר שהוא מומחה לעניין".

בדבריו מזכיר הרב אייזמן דוגמה מתקופתו של הרב שפירא זצ"ל, התקופה בה כיהן הוא עצמו כמנכ"ל הרבנות הראשית, לקשר שנשמר בין הרבנות לגופים החרדיים. "בזמנו הרב שפירא דיבר עם העדה החרדית, עם ראש אבות בתי הדין הרב וייס, כששמענו שיש רפיון בכמה דברים בנושא רישום הנישואים ומאז הם עובדים בתיאום להנחיות הרבנות".

עם זאת כאשר נשאל מה היה יחסו למיזם הכשרות של רבני צוהר אם היו אנשיו מתנים את הענקת הפיקוח שלהם רק לבעלי עסק שלהם כבר תעודת כשרות של הרבנות הראשית, כלומר כפי שהבד"צים אמורים להתנהל על פי החוק. על כך אומר הרב אייזמן כי לו אכן היו הדברים כך "יכול היות שהסוגיה הייתה אחרת לחלוטין".

"מבקרת המדינה שאלה אותי בישיבה בכנסת בוועדה לביקורת המדינה על כך. מדוע מתירים את הבד"צים שמייקרים את המוצר. עניתי שאם היא סבורה שזה לא בסדר שתכריז שמטעם המדינה זה אסור אבל אנחנו רואים את זה אחרת. אם רוצים לעטוף מוצר בשתי עטיפות או יותר לא נתערב, אנחנו מתערבים רק ביסוד הכשרות".

מדבריו של הרב אייזמן עולה כי לו היו רבני צוהר מציבים את מיזם ההשגחה שלהם כעטיפה נוספת למוצר הכשרות הבסיסי של הרבנות הרי שיש מקום לשקול באופן אחר לחלוטין את היחס למיזם כולו.