עוזי דיין במכללת אפרתה: "לא יתכן שבמטכ"ל אין חובש כיפה ואשה"

בהרצאה שנתן במכללת אפרתה בירושלים בכנס האקדמי לציון שבעים שנות המדינה אמר יו"ר מפעל הפיס והאלוף במילואים עוזי דיין כי "לא יתכן שבשולחן המטכ"ל ב-2018 אין אף אישה ואף חובש כיפה".

הוא סקר את השינויים באיוש תפקידי הפיקוד בצה"ל ואת חילופי האליטות בין הציבור הדתי לאומי לציבור החילוני ובעיקר בני קיבוצים ומושבים.

"הצבא משמש כור היתוך שאסור לוותר עליו כי יש ישראלים שזו פעם ראשונה שהם מכירים שבטים שעד אז הם ראו אותם רק בטלוויזיה", אמר וקרא לציבור הדתי להגדיל את המגע עם רוב הישראלים, "יש תפקיד עצום לנוער הציוני דתי לאומי שמחליף היום את האליטה המשרתת שאנחנו היינו, זאת האמת".

דיין שיבח את המפקדים הדתיים ואמר כי לנוער "יש מספיק שכל, חלק עצום מהפיקוד הצעיר בצבא הוא דתי לאומי ולמה אני אומר שהוא כ"כ מוצלח, לא בגלל היכולת הקרבית בהכרח אלא בגלל דבר אחר בגלל שיש להם קומנסנס אחרת כל שבוע היו חמש עשר התפרצויות למה ההוא הביא סנדביץ' לא כשר וחילק אותו בצוות ואין לדבר סוף. זה מראה שיש להם יותר שכל וקומנסנס מחלק מהרבנים שלהם וחלק מהרועים הרוחניים או הפוליטיים האחרים".

הוא מתח ביקורת על הפיקוד הבכיר של צה"ל ואמר כי "מצד שני הצבא מוכרח להתרגל שבאה לשכונה אליטה משרתת חדשה. היא מבינה שזה שלטון הרוב ולא שלטון הרב, אבל לא יתכן שבצבא, בשולחן המטכ"ל היום ב-2018 אין אף אישה ואף חובש כיפה. זה פיגור עצום ממה שקורה".

אם אתם לא מבינים את זה אז תמשיכו להסביר אם נשים משרתות איך זה יכול להיות? האלופה היחידה בצבא זה בזכותי. כשהייתי אלוף פקמ"ז היינו צריכים לבחור קצינת שלישות אוגדה לאוגדת מילואים. מפקד האוגדה בא אלי ואמר שיש לי 3 מועמדים. אמרתי לו יש לך ארבעה מועמדים בגלל שיש בחורה אחת ששמעתי עליה קוראים לה אורנה ברביבאי, אמר לי על גופתי המתה כי היא לא הייתה אפילו קצינת שלישות חטיבה. דיין סיפר כי פעל למינויה וכי "היא לא הייתה נהיית ראש אכ"א אם לא הייתה קצינת שלישות אוגדה קודם לכן".

דיין קרא לצה"ל לערוך חשיבה מחודשת בנושאים הקשורים לחיילים דתיים ואמר כי המציאות החדשה מחייבת את צה"ל "להתרגל גם מבחינה תרבותית, זה לא אומר שהרבנים ינהלו את הצבא אבל זה אומר שאתה לא עושה מאבק מטומטם על זקנים וכאלו דברים".

בכנס שנערך לרגל שנת השבעים לישראל נערכו מושבים שונים, שעסקו בתחומי ההתיישבות והביטחון, החברה והמדינה, ומושב מסכם בתחום החינוך. בין המרצים בכנס: פרופ' שמואל סנדלר, נשיא המכללה שהצביע בהרצאתו על החלטתו המודעת של בן גוריון שצה"ל לא ישחרר את מזרחה של ירושלים במלחמת העצמאות ופרופ' אביעד הכהן שסקר את הקושי בהטמעת המשפט העברי בחוק ובשפיטה במדינה.