השם שלכם חטף פגיעה קשה באינטרנט?

דוד קרויזר, מנכ"ל Ufirst יכול לעזור לכם.

דוד קרויזר , כ' באדר תשע"ח

לאחר ניהול מוניטין
לאחר ניהול מוניטין
צילום: באדיבות ufirst

קשה להפתיע את דוד קרויזר, מנכ"ל Ufirst משרד מוביל בהורדת תוצאות בגוגל, עם סיפורים על פגיעה במוניטין ברשת האינטרנט. את החוויה הזאת הוא עבר בעצמו בצורה המביכה והקפקאית ביותר שניתן לחשוב עליה. "את שיחת הטלפון הזאת אני כנראה לא אשכח לעולם", מספר קרויזר. "מהצד השני של הקו היה לקוח חדש שהתעניין בשירותי ניהול המוניטין שלנו. הוא התקשר אליי כדי לשאול אותי איך אני בדיוק מתכוון לנהל לו את המוניטין, אם את המוניטין של עצמי אני לא מסוגל לנהל".

אחרי כמה שניות של הלם ובעוד ממתין הלקוח לתשובה מהצד השני של הקו, נכנס קרויזר לגוגל ובחיפוש פשוט גילה את שמו מככב בחמשת תוצאות החיפוש הראשונות סביב סיפור משפטי פיקנטי על חשד שעקצו אותו ב-40,000 שקלים. "ההלם והכאב שאתה חש באותו שבריר שנייה כשאתה מגלה את שימך בראש תוצאות החיפוש של גוגל – אותם אני לבטח לא אשכח לעולם", נזכר דוד קרויזר, "התחושה היא שחרב עליך עולמך ושחוץ ממך כל העולם כבר ראה את זה".

לאחר בדיקה קצרה שערך, גילה דוד קרויזר שמדובר באדם אחר לחלוטין שנושא אף הוא את השם דוד קרויזר, ואשר ניהל תביעה נגד אדם שלטענתו עקץ אותו ב-40,000 שקלים. מצויד בתותחים הכבדים של עולם ניהול המוניטין, ניגש קרויזר למלאכה ובתוך זמן קצר הצליח לדחוק את התוצאות השליליות, נושאות שמו, אל החדרים האחוריים והאפלים של גוגל.

לקרויזר ברור כשמש שברובם המכריע של המקרים, לא מדובר על טעות קפקאית מעין זו, אלא על פרסומים אותנטיים שיכולים לפגוע בשמו של מושא הפרסום האמיתי, אלא שלדברי קרויזר, אין שום חשיבות לעובדה הזאת בקביעת היקף ועוצמת הפגיעה במוניטין, וגם לא בפתרונה. "בכל מקרה, לא יכולתי לבקש ניסיון טוב יותר מזה בכדי להבין בדיוק מה עובר על הלקוחות שלי, ואיך אני יכול לעזור להם הלכה למעשה", הוא מסכם.

מהו מוניטין ולמה צריך בכלל לנהל אותו?

ערכו הרב וחשיבותו של מוניטין להצלחה, בין שמדובר בעסק ובין שמדובר באיש ציבור או אפילו אדם פרטי, הוא לא דבר חדש. "הסיבה שהמוניטין נחשב לנכס כל כך יקר", מסביר קרויזר, "היא שלאורך זמן אי אפשר לזייף אותו. בסופו של דבר, עסקים או אנשים פרטיים המתנהלים לאורך זמן בצורה לא אתית, לא שירותית ואולי אפילו פושעת, לא יוכלו לייצר לעצמם מוניטין חיובי. להיפך, עסקים אלה יסבלו ממוניטין גרוע שלקוחותיהם יעדיפו להדיר מהם את רגליהם. עבור עסקים ואנשים כאלה יהיה קשה מאוד עד בלתי אפשרי לסייע".

לדברי דוד קרויזר, ניקוי מוניטין הוא תהליך מקצועי תומך, שמיועד לסייע לעסק או לכל אדם למדוד את המוניטין שלו, לבחון אותו באופן רציף ולבצע פעולות שונות לתמיכה במוניטין הקיים או לשיקום מוניטין שנפגע. "לכולנו יכול להיות יום רע", מסביר קרויזר, "ובהיבט של ניהול מוניטין, יום רע הוא משל לפעולה מסוימת שביצענו או לתקופה רעה שאנחנו עוברים, שיכולה להדביק בנו אות קין בניגוד לכל ההתנהלות החיובית השוטפת שלנו. במקרים האלה בדיוק, יכול ניהול מוניטין לסובב את הגלגל לאחור ולהעניק לנו הזדמנות שנייה".

מדוע הפך המוניטין לנושא כל כך מדובר בעידן האינטרנט?

בעידן האינטרנט, כפי שמסביר קרויזר, הופך המוניטין לנושא חשוב יותר מאי פעם. הקלות של פגיעה בשמו של אדם או עסק באינטרנט היא לעיתים בלתי נסבלת. כתבות עיתונאיות, בלוגים, פרסומי הליכים משפטיים – כל אלה מתנקזים בסופו של דבר אל מנוע החיפוש של גוגל, ממנו כולנו מגיעים אל מבוקשנו באינטרנט.

כל פרסום שלילי באחד הערוצים האלה, ובערוצים רבים נוספים, יכול לייצר חשיפה רחבה מאוד באמצעות מנוע החיפוש של גוגל, כשלמושא הפרסום אין לכאורה יכולת לעשות דבר בעניין. "זה כמו אש בשדה קוצים", מתאר דוד קרויזר. "אנשים שאתמול היו על פסגת האולימפוס יכולים ליפול היום אל תחתיות השאול מפרסום שלילי אחד, אותנטי או לא, שהולך ותופס תאוצה. השמועות מתפזרות, ואנשים טובים", אומר דוד קרויזר בציניות, "דואגים ללבות את האש ולהפיץ אותה הלאה כיום בעידן האינטרנט".

בתנאים האלה, אין אף עסק או איש ציבור שיכולים להפקיר את שמם הטוב לחסדי האינטרנט. יכולת ההתמודדות של אנשים פרטיים היא מוגבלת יותר בשגרה, אבל עם המהלכים הנכונים של ניהול מוניטין, גם אנשים פרטיים יכולים לנקות את שמם לאחר שדבק בו הכתם.

כיצד מבוצע ניהול מוניטין?

כשהוא מדבר על המומחיות שלו, ניתן לזהות את הברק ניצת בעיניו של קרויזר. "ניהול מוניטין הוא תהליך שמיועד להשיג שתי מטרות. פעם אחת, ניהול המוניטין הוא פעולת המנע שמיועדת לשמר ולנהל את המוניטין של הלקוח בשגרה, לזהות איומים, להדגיש ולהעצים אלמנטים חיוביים וכדומה. את זה אנחנו עושים באמצעות פעילויות מעקב ובקרה, פעילויות יח"צ ופרסום תכנים יזומים על פעילות הלקוח. פעם שנייה, ניהול מוניטין הוא התרופה למכה שכבר חטף שמו של הלקוח באינטרנט".

אותה "מכה", כפי שמגדיר אותה דוד קרויזר, באה לידי ביטוי בשלל פרסומים שליליים באתרי אינטרנט, והופעתם בצורה מרוכזת בתוצאות החיפוש הראשונות של גוגל. אל הפרסומים האלה יכול להיחשף כל אדם שמחפש מידע אודות העסק, איש הציבור או האדם הפרטי, ואין כמו פרסום על הליך משפטי, חקירה משטרתית, חוויית שירות שלילית, התנהגות לא אתית ואפילו רכילות מרושעת, בכדי לדחות כל לקוח פוטנציאלי שאלמלא אותם פרסומים, היה עושה בחירה שונה לחלוטין.

"במסגרת התהליך של ניהול מוניטין", מסביר קרויזר, "אנו מבצעים שורה של פעולות המיועדות להשיג שתי תוצאות מרכזיות: א' להסיר בפועל כמה שיותר פרסומים שניתן, וב' לפרסם כמות מכובדת של תכנים חיוביים אודות הלקוח ולמנף טכניקות מתקדמות של קידום אתרים, על מנת לדחוק את הפרסומים השליליים אל דפי תוצאות החיפוש האחוריים של גוגל – זאת ההתמחות שלנו, בשביל זה משלמים לנו ואנחנו עושים את זה נהדר".

לסיכום, ובהמשך לסיפור האישי שעבר, מרגיש קרויזר חובה להדגיש – "אם השם שלכם נפגע, אם פרסומים שליליים אודותיכם מקשטים את מנוע החיפוש של גוגל, זה לחלוטין לא סוף העולם למרות שזה מה שאתם עשויים להרגיש. תנשמו עמוק... יש לכם זמן לפעול ויש גם לא מעט דברים שניתן לעשות כדי להציל את שמכם ולהניח את הסיפור כולו מאחוריכם. משרד Ufirst שאותו אני מנהל, מכיר את כל הטכניקות העדכניות ביותר בעולם ניהול המוניטין ויודע בדיוק מה לעשות כדי להציל את שמכם, ומהר ואפילו מספק ייעוץ טלפוני ראשוני חינם".

"וכן...", מסכם דוד קרויזר, "בניגוד לרבים אחרים, אני יכול להגיד את זה מניסיון אישי, ולא פחות מכך, מניסיונם של עוד עשרות רבות מלקוחותינו הקבועים".

ניתן ליצור קשר עם דוד קרויזר בטלפון 072-3340-711 או ישירות למייל האישי: david@ufirst.co.il