"האיתן" הנגמ"ש הגלגלי הראשון של צה"ל
"האיתן" הנגמ"ש הגלגלי הראשון של צה"לצילום: מנת"ק, משרד הביטחון

הקבינט אישר הערב (ראשון) את תכנית משרד הביטחון וצה"ל לחיזוק זרוע היבשה בצה"ל, הכוללת שני פרויקטים מרכזיים, שעליהם הוחלט במסגרת תר"ש 'גדעון': הצטיידות במאות נגמש"ים גלגליים מסוג 'איתן' ופיתוח התותח העתידי של צה"ל.

את נגמ"ש ה'איתן' מפתחת מנהלת המרכבה והרק"מ במשרד הביטחון (מנת"ק), כלקח ממבצע 'צוק איתן', והוא יחליף בהדרגה החל משנת 2020 את נגמ"שי ה-M113 הוותיקים של צה"ל.

ה'איתן' יהיה כלי הלחימה הגלגלי המתקדם והממוגן בעולם. הוא יבוסס על טכנולוגיות המרכבה והנמר ויצויד במערכת הגנה אקטיבית ובמערכות מיגון נוספות וייחודיות. יתרונו הגדול יהיה ביכולות הניוד הטובות שלו, בין גזרות לחימה שונות ובעלות היצור הנמוכה שלו (כמחצית מעלות הנמר), שתאפשר ייצור של כלים רבים יותר ובקצב גבוה יותר.

ועדת השרים להצטיידות אישרה בנוסף את פיתוח והצטיידות בתותחים מתנייעים מתקדמים, שיחליפו את מערך התותחים הקיים בצה"ל במהלך העשור הבא. את הפרויקט מובילה מפא"ת במשרד הביטחון.

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, אמר כי "תכנית ההצטיידות אושרה פה אחד, וכעת ניתן להכריז שבתוך עשור, זרוע היבשה בצה"ל תעבור שדרוג יכולות דרמטי".

"לראשונה, נצייד את צה"ל במאות נגמ"שים גלגליים עם מערכת הגנה אקטיבית ויכולות קטלניות נוספות. גם חיל התותחנים עומד בפני מהפכה עם אישור פרויקט התותח העתידי. בתוך עשור חיל היבשה ייראה אחת לגמרי. קטלני יותר, מהיר יותר וטכנולוגי יותר. מעבר לכך, יש כאן בשורה של ממש עבור עשרות תעשיות 'כחול לבן', מקרית שמונה ועד יישובי עוטף עזה, שישתתפו בפיתוח וביצור בהיקף של מיליארדי שקלים בעשור", הוסיף ליברמן.

תא"ל גיא פאגלין, ראש מנת"ק במשרד הביטחון אמר כי "ה'איתן' יהיה הרק"ם הגלגלי הממוגן בעולם. תהיה לו יכולת עבירות מצוינת, אשר נבחנה בשנה האחרונה בכל מתארי הלחימה, מצפון ועד דרום, הן בניסויים טכניים והן בניסויים אג"מיים. האיתן תוכנן בארכיטקטורה פתוחה, שתאפשר לו קליטת אמצעים נוספים ומתקדמים, שיאפשרו להמשיך ולפתח אותו אל מול איומים עתידיים".