משטרת התנועה
משטרת התנועהצילום: דוברות המשטרה

עצר אתכם שוטר בכביש? אתם לא הראשונים ולא האחרונים, אבל הצעדים הבאים שתעשו והדברים הבאים שתאמרו כבר בתחילתו של הסיפור, יכולים להשפיע מאוד על הצורה בה הוא יסתיים.

מהרגע בו החליט השוטר לעצור אתכם בכביש, כל דבר שמתרחש הוא ראייה שיכולה לשמש אתכם או לפגוע בכם. מרבית הדברים שיתרחשו הם חסרי משמעות לעניין הסיבה שבגינה עצר אתכם השוטר, אבל חלקם יכולים להכריע את כל הסיפור ובדיוק מהסיבה הזאת, אתם רוצים להקפיד בכל צעד ושעל.

כדי לסייע לכם לעשות את זה נכון, כך שכשתגיעו לייעוץ עם עורך דין לתעבורה, יהיה לכם מספיק חומר שהוא יוכל לעבוד איתו, הכנו עבורכם מדריך קצר בסיועו של דמיטרי אניקין, עו"ד תעבורה מוביל:

הישארו רגועים – כדי להבטיח שתהיה בידיכם השליטה במעשים שתעשו ובמילים שתגידו, חשוב מאוד שתישארו רגועים, והאמת היא שאין לכם ממה להיות לחוצים. אם עשיתם עבירה היא כבר נעשתה ולא בוכים ולא מתעצבנים על חלב שנשפך. אם לא עשיתם אותה, אתם יכולים להיות בטוחים שבעזרת עו"ד תעבורה, בית המשפט ידע מזה. קחו נשימה עמוקה או שתיים והמתינו להוראות מהשוטר.

דברו מעט – לאורך האינטראקציה שלכם עם השוטר, חשוב שתדברו מעט ולא תגידו דברים שיכולים לאחר מכן לשמש נגדכם. בשום פנים ואופן אל תודו בעשיית העבירה באופן מפורש. לכל היותר, תוכלו לומר לשוטר שאם הוא עוצר אתכם אז אתם עוצרים, אבל מבחינתכם אין שום סיבה לכך ואתם לא עשיתם כל עבירה. היו החלטיים בדברים שלכם ואל תלכו לכיוון של "לא שמתי לב" או "לא ראיתי", אלא יותר לכיוון של "אני כל כולי בתוך הנהיגה, ולא היה ולא נברא".

הקפידו שהדברים נרשמים – דרשו מהשוטר שירשום בדו"ח את כל הדברים שיש לכם לומר, ובמיוחד יבהיר את ההכחשה שלכם על ביצוע העבירה. הדברים שתאמרו אתם כמו גם הדברים שאומר לכם השוטר, כולם מהווים חלק מהמסכת הראייתית שאיתה יוכל לעבוד עו"ד תעבורה בהמשך הדרך. בהתאם לכך, וודאו כי גם דברי וטענות השוטר נרשמים בדו"ח. רשמו גם אתם – על גבי נייר או בטלפון הנייד, רשמו את כל הפרטים שאתם רואים. יום, שעה, מקום, האופן בו עצר אתכם השוטר, הדברים שהוא אומר לכם וכל פרט אחר שעשוי להיות רלוונטי בעיניכם.

אם יש לכם ספק סביב החשיבות של פרט מסויים, רשמו אותו בכל מקרה. הקליטו והסריטו - היום, בעידן הטלפון הנייד, יש לנו את האפשרות להקליט ולתעד כל שנייה ושנייה בחיינו. ישנם לא מעט מקרים בהם אזרחים ניצלו מדו"חות שגויים אך ורק בזכות תיעוד מוסרט ומוקלט שלהם את האירוע בו היו מעורבים. גם אם זה נראה לכם כאילו כבר מאוחר מדי לשלוף את הטלפון ולצלם, ברגע שזה עולה בראשכם, עשו זאת. אתם יכולים בהחלט לצלם את השוטר ולהקליט את דבריו ואין בכך שום מניעה. תוכלו גם להודיע לו על כך. וודאו בחתימתכם – בשלב כלשהו תתבקשו על ידי השוטר לחתום על גבי הדו"ח.

בניגוד אולי להרגל שלכם לחתום על כל מה שנותנים לכם, במקרה הזה אתם רוצים לקרוא היטב את מה שנכתב בדו"ח ולוודא שכל הדברים החשובים מופיעים בו. אם משהו שאמרתם או השוטר אמר אינו מופיע בדו"ח, בקשו מהשוטר שיוסיף אותם. אם נכתב משהו שלא היה או לא נאמר, בקשו מהשוטר שיוסיף הכחשה שלכם לעניין. רק לאחר שווידאתם שהכל תקין, חתמו על גבי הדו"ח ולא רגע אחד לפני.

כעת, יהיה עליכם למצוא עו"ד תעבורה מקצועי, שיוכל לקחת את החומרים שאספתם ואת הטענות שלכם, ולהפוך אותם לקו הגנה אפקטיבי שיוכל להוציא אתכם מכל הסיפור ללא פגע, או עם פגיעה מינימלית. חשוב לומר שגם אם תעשו את כל הדברים בצורה נכונה, אין זה מבטיח דבר, אבל אם אתם רוצים להשאיר לעצמכם את האפשרות להתגונן בצורה אפקטיבית, ההתנהלות שלכם והאינטראקציה שלכם עם השוטר שעצר אתכם בכביש, יכולות להכריע את גורלכם בתיק. מבחינת עו"ד תעבורה דמיטרי אניקין, המפגש הזה שלכם עם השוטר הוא אחד ממרכיבי המפתח בכל קו הגנה בבית משפט לתעבורה.