מוטי יוגב
מוטי יוגבצילום: מירי צחי

נציבות שירות המדינה תחל במתווה חדש לחלוקת נקודות זכייה במכרזים, על פיו יזכו משרתים בצה"ל, משרתי מילואים או מתנדבים בקהילה לניקוד גבוה שישפר את סיכוייהם לזכות במכרזים, הניקוד ישתנה לפי כמות ימי המילואים.

המתווה אמור להחליף את הצעת החוק שהגיש ח''כ מוטי יוגב (הבית היהודי) ביוזמת תנועת 'אם תרצו', הצעה שכבר עברה קריאה טרומית, לפיה תוענק עדיפות לבני מיעוטים ששרתו בצבא על פני בני מיעוטים הזוכים להעדפה מתקנת, אך לא שרתו בצבא או בשירות הלאומי.

על פי המתווה המוצע, שירות סדיר מלא או שירות אזרחי יזכה את המועמד בנקודת זיכוי אחת. מי ששירת מעל 20 ימי מילואים בשלוש שנים האחרונות יזכה ב- 2 נקודות זיכוי. מי שהגדיל לעשות ושירת מעל ל40 ימי מילואים במשך 3 שנים יזכה ל-3 נקודות.

המתווה החדש יאפשר גם למי שלא שירת במילואים לזכות באותו שיטת ניקוד וזאת על ידי פעילות התנדבותית למען הקהילה, אם יצבור המועמד לפחות 400 שעות במשך שלש שנים, בחמש השנים הסמוכות למכרז.

יוזם הצעת החוק, ומי שעמל על המתווה אל מול נציבות שירות המדינה, חבר הכנסת יוגב, אמר כי "לחוק הייתה אמירה פשוטה - יש תמורה לתרומה. השירות בצבא ובשירות הלאומי הינו הבעת נאמנות למדינה ומסירת השנים היפות ביותר של האדם למען החברה. על מדינת ישראל לתגמל את מי שנאמן לה ותורם לה ואף מסכן את נפשו עבורה.

''בקבוצות המיעוט, אלו שמשרתים מוצאים את עצמם לאחר שנות השירות מפגרים בזמן אחרי חבריהם שכבר התחילו ללמוד, לרכוש מקצוע ולצבור ותק. עלינו לתגמל ולהשוות את תנאי המשרתים ולהעניק להם עדיפות. לשמחתי, למרות לחץ המפלגות החרדיות והערביות נגד החוק, אנו צועדים לקראת מתווה רציני שנוצר כתוצאה מהלחץ שהפעלנו", אמר יוגב.

יו"ר תנועת "אם תרצו" מתן פלג שתנועתו הייתה שותפה לקידום הצעת החוק אמר כי "חיזוק ועידוד בני מיעוטים הפועלים להשתלבות בחברה הישראלית, הוא תנאי להמשך קיומה של ישראל כמדינה ציונית-יהודית ודמוקרטית. כדי להמחיש זאת, חלה עלינו החובה ליצור תמריצים אמיתיים לאלו המשרתים בצה"ל ובשירות אזרחי לאומי ולא להסס להעלותם על נס, ביחס לקוראים לבדלנות ולמלחמה במדינת ישראל".

פלג הדגיש, "העמדת בני המיעוטים המהווים סמל להשתלבות בראש סולם ההעדפה המתקנת הוא צעד מתבקש ובסיסי ביותר למען עידוד ההשתלבות וחיזוק היחסים החברתיים בארץ. מדינה הרוצה לשרוד במזה"ת לא יכולה להתייחס בשוויון נפש ובאדישות כלפי כלל המרכיבים הרוצים בטובתה. זהו יום היסטורי שיהווה נדבך נוסף בקירוב בני המיעוטים לחברה הישראלית''.