מכונות כביסה
מכונות כביסהצילום: ISTOCK

הימים שטרם הפסח מתאפיינים בלא מעט רכישות, ולא רק של אוכל וכלים חד פעמיים. הרבה מכשירי חשמל נרכשים בימים הללו. פרט לא ידוע אצל מרבית רוכשי המכשירים הללו הוא שהמשווק שמוכר לנו מכשיר חשמלי אמור גם לפנות את המכשיר הישן במידה והוא מיועד למיחזור.

דן הלמן, מנכ"ל משותף בתאגיד המחזור מ.א.י התארח ביומן ערוץ 7 להבהרת מספר שאלות סביב הנושא. לדבריו אמנם חלק ניכר מהציבור לא מודע לזכויותיו בנושא פינוי מכשיר ישן, אך עם זאת ישנו גידול בהיכרות עם זכות זו והראיה היא כמות המכשירים שהתאגיד מפנה מדי חודש, מספר העומד על כ-9000 מוצרים בכל חודש.

מכשיר המיועד למיחזור, מסביר הלמן, הוא מכשיר שהוחלט שלא מעוניינים בו יותר והוא אינו מיועד למסירה או מכירה כמוצר יד שנייה. מוצר שכזה מזכה את בעליו בפינוי, אך על הרוכש לציין זאת בפני המוביל של המכשיר החדש ורצוי לעשות זאת בזמן הקנייה עצמה, הוא מחדד.

על המוצר המיועד לפינוי להיות מנותק מתשתית כלשהי כחשמל, מים וגז. לזאת קיימים סייגים: המכשיר צריך להיות מסוגל להגיע ללא מכשולים מיוחדים, ואם מדובר במייבש כביסה הרי שהוא צריך להיות מונח על הרצפה ולא על מכונת הכביסה כפי שהוא נמצא ברבים מהבתים.

עוד מציין הרמן כי עד קומה שלישית הפינוי הוא בחינם. מכאן והלאה יוכל המפנה לדרוש תשלום. את כל פרטי הפינוי יש לתאם כאמור מול בעל הרשת או בעל החנות בה נרכש המכשיר החדש, והרמן מרגיע אותנו ומציין כי איש אינו עובד בחינם. המפנה יזכה בתגמול מתאגיד המיחזור על הפינוי וההובלה.

ומה קורה עם אותם מכשירים ישנים שפונו? כאן הטיפול בהם משתנה בהתאם לייעודו ומאפייניו של כל מכשיר ומכשיר. יש מכשירים שיש להוציא מהם רעלים שהצטברו, יש כאלה שיש לפרק מהם משקולת בטון שיועדה לייצב אותו וכיוצא באלה. כל אלה מתבצעים באחד מחמשת המפעלים למחזור והמתכת שבה אל השוק כחומר גלם.