ולדימיר פוטין
ולדימיר פוטיןצילום: רויטרס

ארה"ב מובילה מתקפה דיפלומטית כוללת על רוסיה, כמאה וארבעים דיפלומטים רוסים גורשו מיותר מ-20 מדיניות כאקט של הזדהות עם בריטניה הטוענת להרעלה רוסית של המרגל הרוסי לשעבר על אדמתה.

על היחסים המתוחים בין ארה"ב לרוסיה ובין המנהיגים, פוטין וטראמפ, שעד לא מכבר תוארו כידידים, שוחחנו עם מומחית ליחסי שתי המדינות, הד"ר איזבלה גינור עמיתת מחקר במכון טרומן שבאוניברסיטה העברית.

לדבריה "מוקדם לדבר על מלחמה מעבר למלחמת מילים, אבל מלחמת מילים מתרחשת כבר זמן רב", היא מזכירה. "כבר שלוש שנים או יותר כל התעמולה הרוסית מכוונת נגד ארה"ב. אם קודם טענו שזה מופנה כלפי אובמה ונגד קלינטון, המועמדת לנשיאות, היום צריך לומר שהתעמולה הקשה מאוד כלפי ארה"ב מתנהלת גם כלפי ממשל טראמפ, אם כי טראמפ עצמו עושה ניסיון להנמיך את הלהבות".

בדבריה מציינת ד"ר גינור כי "במקרה של גירוש הדיפלומטים הרוסים מארה"ב דובר כבר בעבר על שמועות שטראמפ הולך לגרש כמה דיפלומטים, אבל אף אחד לא חשב על המספרים הללו". להערכתה "הדבר נובע מהיחסים שהממשל של טראמפ מנסה לשמר עם האיחוד האירופאי".

מהדיווחים ברוסיה עולה כי את ההאשמה על ההסלמה מטילים הרוסים על ג'ון בולטון ש"עוד לא נכנס לתפקיד וכבר רואים בו האשם לגירוש הדיפלומטים ולא חושבים שיש כאן ניסיון של המדינות המערביות להציג קיר אחיד של עזרה הדדית וקביעת מדיניות משותפת כלפי רוסיה".

"במהלך השנים האחרונות רוסיה ופוטין ניסו ליצר חוסר יציבות בכל מדינה ובקע בין המדינות השונות, וכעת מתברר שרוב המדינות האירופיות והמדינות בעולם יוצרות מצב של שכם אל שכם. מה שנשאר לפוטין זה רק בריתות עם איראן סוריה וחיזבאללה, מדינות עם השפעה פחותה".

האם לפנייתו זו של פוטין לאפיק האיראני אמורה להיות השפעה על ישראל? גינור מזכירה ש"מדובר בציר שקיים כבר הרבה שנים והוא נשען עליו, כי יש לו אינטרסים משותפים רבים יותר עם איראן מאשר עם מדינה אירופאית כלשהי, גם אם זו מדינה שהוא הגן עליה בעבר".

לדבריה על ישראל להיות עם היד על הדופק. היא מזכירה ש"ישראל נחשבה ברוסיה, ובעבר בברית המועצות, ככלי בידי ארה"ב, וכעת ישראל כונתה כבעלת בריתה של אמריקה, וכל אחד יעשה מכך את ההשלכות וההבנות שלו".

האם פוטין צפוי להגיב באופן שימשיך ויסלים את העימות עם מדינות המערב? גינור מבהירה שאינה מומחית להלכי המחשבה של פוטין, "אבל מבחינה הגיונית ניתן לשער שרוסיה ופוטין יעברו את המונדיאל במוסקבה, והתגובה הרוסית תהיה כתגובת מראה, מי שגירש יקבל גירוש מקביל". עם זאת היא סבורה שאיסלנד שהכריזה שהיא מחרימה את משחקי הכדורגל, צפויה לתגובה חריפה יותר משאר המדינות במידה ויצטרפו אליה מדינות נוספות.

ומה באשר לארה"ב? ד"ר גינור מזכירה ש"יש לפוטין תיק לא מבוטל על טראמפ ועלילותיו והרבה חומר ממנו יכול לזלוג החוצה כדי להביך את טראמפ".