התנגדותו של הרצי"ה לעלייה להר הבית

בסרטון חדש היוצא ע"י ארגון מורא מקדש, מספרים תלמידי הרב צבי יהודה קוק ורבנים בכירים נוספים על יחסו התקיף והמוחלט נגד כל אפשרות של עליה להר הבית.

הרב איתן איזמן סיפר באחד השיעורים, "כשישבנו אצל מורנו הרב צבי יהודה זצ"ל, הגיע מי שהיה אז יו"ר המועצה הדתית, שמואל וינגרטן, והביא אתו את חוברת, כמדומני שזו החוברת הראשונה שנכתבה על העלייה להר הבית. הניח אותה בקצה, ליד הרצי"ה, והרצי"ה דחה אותה הצידה, שם אותה בצד, לא רצה אפילו להסתכל... בסוף השיעור הוא ניגש יותר, ושאל אותו: נו, מה יהיה? והרצי"ה שאל אותו: 'מה אתה רוצה, עוד חתיכת כרת?! עוד חתיכת כרת?! מה אתה רוצה שעם ישראל יעבור עכשיו?!' ההוא מאוד נבהל מהתשובה החריפה של הרצי"ה, והיה ברור חד משמעית שאין שום אפשרות ורצון להתפייס בנושא הזה של העליה להר הבית"

ראש מכון פוע"ה, הרב מנחם בורשטיין, סיפר "אני אוהב להגיד תמיד את הדברים בדרכי נועם, אבל הרב צבי יהודה תמיד ציין שבנושא הר הבית אנחנו נטורי קרתא, וצריך מאוד להיזהר באיסורים".

הרב יהושע בן מאיר, ראש ישיבת "שבות ישראל" באפרת סיפר, "בסוכות תשכ"ח באתי לבקר את הרב צבי יהודה בסוכה, ואמרתי לו אז, שלדעתי צריך להורות ליהודים לעלות להר הבית – ואם כל ישראל יעלו למעלה – שזו הטענה שטוענים היום - זה יחזק את הזכות שלנו בהר הבית. והוא ממש זרק אותי מהסוכה, הוא כעס עלי מאוד ואמר "מה פתאום?! אנחנו לא עולים – זו הייתה שיטה אצלו - בגלל שהתורה אוסרת עלינו, לא בגלל שאין לנו את הזכות שם, ולכן אנחנו לא עולים, וזהו".

הרב משה בלייכר מראשי ישיבת חברון סיפר, "הייתי בבית של הרב צבי יהודה, והיה שם עוד מישהו, והוא אמר לרב צבי יהודה שצריכים ללכת להר הבית. ואז, באותו רגע, כשהרצי"ה שמע את הדבר הזה, הוא השתולל, ממש, אני לא סתם אומר, הוא השתולל, תפס אותו והעיף אותו החוצה, למה? שהדבר הזה הוא נורא ואיום!", כך הרב צבי יהודה אמר.

הרב אביגדר נבנצל הוסיף "ודאי צריך לשמור על מה שהרבנים גזרו בשעת כיבוש הר הבית בתשכ"ז, כל גדולי הרבנים חתמו שלא להיכנס למקדש, ולא להתקרב חס ושלום להר הבית. עוד לפני כן, הרב קוק בזמנו פרסם את האיסור לא לללכת להר הבית, והוא לא חשוד שחסרה לו אהבת ארץ ישראל... בתשכ"ז דיברתי עם הרב צבי יהודה, וגם הוא לא חשוד שחסרה לו אהבת הקודש, שאולי הגיע הזמן לעורר לבנות את בית המקדש, וגם הוא לא הסכים. הוא אמר שאנחנו עוד לא מוכנים לבניין המקדש".

ארגון מורא מקדש שאחראי על הפצת הסרטון מסר, "בתקופה האחרונה נשמע קול המערער כביכול את הידוע ומפורסם בין תלמידי הרצי"ה ביחס לדעתו הנחרצת נגד עליה להר הבית. לכן ראינו צורך לברר אותה מחדש אצל עשרות רבות מתלמידיו.

מהכרוזים שפרסם, מההקלטות שלו ושל תלמידים שפורסמו, ובע"ה יפורסמו בהמשך דברים נוספים, עולה התמונה הברורה: אין לנו שום אפשרות, להיכנס בימינו, לכל שטח הר הבית. הרצי"ה היה מסביר שזה אסור הן מבחינה הלכתית, מחששות כרת חמורים, ומהכשלת אחרים, כפי שציין בכרוז שפרסם בתשכ"ז ובתשל"ז, והן מבחינה רוחנית, שהעם עוד לא מוכן לכך, כל עוד לא חזרה הנבואה.

הרצי"ה היה מבאר, שלא רק כניסה בפועל לחלקים מההר אסורה, אלא אפילו עצם המדידות של גבולות הר הבית, על-מנת להתיר כניסה למקומות מסוימים בו, הן פגיעה ב'מורא-מקדש', והן נכללות בגדר 'רקיקה מקל וחומר'. על דבר זה היה הרצי"ה חוזר פעמים רבות. רואים גם שהרצי"ה סבר שזה שהערבים משתוללים בהר הבית זה לא פוגע בריבונותנו עליו".