הניתוח המורכב
הניתוח המורכבצילום: המרכז הרפואי זיו

ד"ר יבגני סולומונוב, מנהל המחלקה הכירורגית במרכז הרפואי זיו בצפת, עשה שימוש בטכנולוגיה מתקדמת להקפאת גרורה סרטנית בכבד באמצעות חנקן נוזלי כחלק מניתוח במטופל עם סרטן שניוני -גרורות בכבד של סרטן ממקור סרטני במעי גס.

המטופל בשנות ה־60 לחייו, חלה לפני מספר שנים בסרטן המעי הגס וטופל באמצעות הקרנות וכימותרפיה, אך לאחרונה המחלה חזרה ונמצא כי קיימות גרורות בכבד.

הצוות הרפואי בזיו ניתח את המטופל לכריתת האונה השמאלית של הכבד, ועל חלק הכבד הנותר בוצע הליך רפואי חדשני- קריותרפיה", שפירושו הקפאה של הגרורות באמצעות מיכשור ProSense מיוחד, שפותח ויוצר על ידי חברה ישראלית - "IceCure Medical".

לאחר שנכרתו הגידולים העיקריים בכבד של המטופל, השתמשו הרופאים בשיטת ההקפאה כדי להשמיד את הגרורות. הרופאים חיברו מחט חד־פעמית לחולה והזרימו לתוכה חנקן נוזלי בטמפרטורה של מינוס 196 מעלות.

בשיטה חדשנית זו, יוצרת המחט העברת קור, באמצעות מעין כדור קרח, המועבר לגרורה וכתוצאה מכך מושמדים התאים הסרטניים הנגועים. הודות לשימוש בקרח, המטופל גם אינו חש בכאב.

ד"ר סולומונוב אומר כי קריותרפיה היא שיטה המשתמשת בקור קיצוני כדי להקפיא ולהרוג תאים המרכיבים רקמה סרטנית בצפיפות מסוימת ובכך חוסכת כריתה של האיבר כולו. "הטכנולוגיה החדשה מאפשרת השמדת התאים הנגועים באמצעות קור, במקום כריתת חלקים נוספים, שתסכן את יכולת התפקוד של הכבד.

''האלטרנטיבה שבחרנו מספקת צרכים אונקולוגים תוך שימור נפח רקמה פונקציונלית של הכבד שנותר לאחר הניתוח. הטיפול הינו שווה ערך לכירורגיה, אך מהווה תחליף לכריתה מורחבת של הכבד במקרים המתאימים לכך''.

המנתח הבכיר הדגיש כי ''האזור המוקפא מאוד ספציפי וממוקד, ודורש תכנון מוקדם ומדויק של הניתוח , ההופך במינוס 196 מעלות לנמק המתמוסס ונעלם מבלי לגרום נזק לרקמה הבריאה המקיפה אותו. שיטה זו מסייעת לנקות לחלוטין את הכבד מהמחלה הממארת".

לאחרונה פורסמו מחקרים המראים כי כתוצאה מהטיפול בהקפאה, 'מתעוררת' מערכת החיסון, תוקפת והורגת את התאים הסרטניים שעוד נותרו. טיפול זה נוסה בעבר על חולים בסרטן שד וכליה, אך זו הפעם הראשונה בישראל שהטיפול מבוצע בסרטן הכבד, שנחשב מורכב מאוד לטיפול.

במקרים בהם אין צורך בניתוח של כריתה, ניתן לבצע את הטיפול ה'קריותראפי' ללא צורך בהרדמה כללית, ללא תפרים וללא חתכים בגוף המטופל. עדיין נדרש מעקב אחר החולה באופן סדיר, כמו כל חולה אונקולוגיה.