ראש מדור תקשורת ערבית בחטיבת דובר צה"ל, רב סרן אביחי אדרעי, פרסם לפני כשבוע סרטון בו הוא מעביר את המסר כי חכמי דת סעודיים פסקו כי על תושבי רצועת עזה להימנע מהשתתפות בהפגנות "צעדת השיבה" על גבול רצועת עזה, אותם כינה "צעדת הכאוס" (משחק מילים בין "עַוְדַה" (שיבה) ל"פָאוְדַה" (כאוס).

בתגובה לסרטון פרסמה הקריקטוריסטית העזתית אֻמַיַה גֻ'חַא ציור בהשראת שירו של אחמד שווקי, משורר מצרי מפורסם, בו הוא כותב על השועל הערמומי. כותרת הקריקטורה היא "יום אחד הופיע אדרעי בגלימת המטיף" כשהמשפט המקורי בשיר נכתב על שועל, הידוע כחיה ערמומית.

הכותרת מנסה להעביר את התמיהה איך אדם כאביחי אדרעי, "דובר צה"ל בערבית", אדם שבעיניהם הוא שקרן ורמאי (כמו השועל), מטיף להם מה לעשות תוך שהוא מביא ציטוטים של פסקי הלכה מוסלמיים. בקריקטורה עצמה ניתן להבחין כי הדמות של אדרעי מופיעה עם זנב שועל,כיפה, עטורת זקן ואוחזת בחרוז תפילה, מסבחה ואומרת כי צעדת השיבה אסורה על פי ההלכה המוסלמית.

אדרעי, שלעמוד הפייסבוק שלו בערבית מעל ל-1.2 מיליון עוקבים, הפך עם השנים לדמות מוכרת ברשתות החברתיות הערביות ואף באמצעי התקשורת, ולא רק בשל ראיונותיו אצלם. השבוע, לדוגמא, הוא הכעיס מאוד את ערוץ אלג'זירה אחרי שהשתמש בקריקטורה של עַלַאא' א-לַקְטַה, איש עזה, שגם אני העליתי השבוע בערוץ הטלגרם שלי.

בקריקטורה שעלתה בערוץ אלג'זירה הקטרי, רואים משפחה עזתית הצועדת לכיוון הגדר. רגליהם שורשי עץ זית, המסמלים את ה"היצמדות לאדמה" של הפלסטינים. האב מחזיק את מפתח השיבה, האם את הדגל ואת בנם. הגדר היא גדר תיל ובתחתית שלה שני חיילי צה"ל עם רובים מכוונים אליהם.

אדרעי פרסם את הקריקטורה עם מעט שינויים. הסיר את חיילי צה"ל והעלה כתובת של "חמאס אמר לנו לבוא". הכעס של הערוץ הקטרי הוא על כך שאדרעי הסיר את שם המאייר ואת המקום בו התארחה הקריקטורה, אלג'זירה.

אין ספק כי הכניסה הישראלית אל המרחב של הרשתות החברתיות והתקשורת הערבית לא נוח להנהגה הערבית, ונמשיך לראות ניסיון לגחך את הגורמים הישראליים שמנסים ליצור קשר בין אם מדובר בגורמים אזרחיים כמו משרד ראש הממשלה, משרד החוץ וכמובן מדור תקשורת ערבית בחטיבת דובר צה"ל.

להרצאות וכניסה לרשימת התפוצה - מוזמנים ליצור קשר. נעם בנעט - חלון למזרח התיכון המתחדש.