מתקרבת נקודת מפנה ביחס לפייסבוק?

עבור מיליוני משתמשי פייסבוק המאבדים אמון בחברה עמוסת המידע עליהם ההתנצלות של צוקרברג מאוחרת מדי.

שמעון כהן , כ"ז בניסן תשע"ח

היחס לפייסבוק משתנה
היחס לפייסבוק משתנה
צילום: סרג' אטטאל, פלאש 90



טוען....

עדותו של מארק צוקרברג, יו"ר ומייסד פייסבוק בפני הסנט האמריקאי עוררה עניין רב לא רק בארה"ב, והגיעה לכותרות בעולם כולו.

בעקבות העדות שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם מומחה לפייסבוק, חברה ופוליטיקה, פרופ' אזי לב און מבית הספר לתקשורת באוניברסיטת אריאל.

להערכתו של פרופ' לב און עדות זו של צוקרברג, שהיו בה לא מעט חלקים מביכים מבחינתו של צוקרברג יכולה להיות נקודת מפנה עבור החברה כולה ועתידה.

בדבריו מציין לב און כי בשנים האחרונות הציבור הרחב רואה בפייסבוק לא רק מקום טוב להיפגש בו ולקדם סוגיות חיוביות אלא גם מקום שיש בו הרבה בעיות. לכך נוספו הבחירות בארה"ב והטענות לפייקניוז וכו'. כעת מתקבל לתחושה זו "ביטוי ויזואלי חזק כשצוקרברג נתפס לא מוכן מול שאלת הפרטיות שהוא נשאל, פרטיות שצוקרברג רוצה לשמור לעצמו ולא דאג לשמור עבור אחרים".

"אנשים מבינים שכשהם נותנים את המידע שלהם לפייסבוק פייסבוק עושה מזה כסף כחברה עסקית. יש כאן סתירה מובנית בין הרצון לשמור על תפוצת המידע לבין הצרכים של פייסבוק, ועם הזמן יש יותר ויותר מקרים שהדברים נגלים לציבור", אומר לב און.

לטעמו כאשר שצוקרברג עומד מול חברי קונגרס הציבור ומשיב לשאלות נוקבות באופן שנראה כי אינו מוכן וערוך, הציבור רואה ומפנים את הדברים ברור יותר מכתבה עיתונאית ו"זה חלק ממגמה שיכולה להוות נקודת מפנה של הציבור וחלק מהרשויות ביחס לפייסבוק".

את הטענה לפיה הציבור אינו יכול לבוא בטענות כאשר הוא עצמו העלה וחשף את פרטיו בפני פייסבוק פרופ' לב און אינו מקבל ומזכיר כי "בכניסה לפייסבוק חותמים על חוזה ושם נכתב שפייסבוק מתחייבת שייעשה שימוש בפרטים שאתה מעלה רק בהקשרים מסוימים, ואם החוזה הופר יש כאן עילה לתביעה. פייסבוק השתמשה במידע ונתונים שהעלינו לשם והתרנו לה לעשות בהם שימוש מסוים ולא לעשות שימוש אחר", הוא אומר ומשווה את הדברים לרכישה בכרטיס אשראי כאשר ההסכם בין הרוכש למוכר הוא שפרטי כרטיס האשראי שלו ישמשו לרכישה זו בלבד ולא יועברו לזרים.

"ההסכמה היא לשימוש מסוים ולא לשימוש אחר, וכנשעשה שימוש לא הגון וללא תום לב זו סיבה להתרעמות עד כדי עילה לתביעה", דברי לב און וכשהוא נשאל אודות משמעות הערכתו לפיה החברה מצויה בנקודת מפנה הוא נזהר מלהעריך ולהתנבא אך מציין כי "כבר עכשיו רואים שהמניה שלהם ירדה. עוד קודם הוגשה תביעה ייצוגית".

"הופתעתי לראות את צוקרברג מתפתל. הוא היה צריך לבוא יותר מוכן. הוא צריך להבין שזה לא עניין של תביעה שתפיל את המניה שאולי תעלה בהמשך מחדש. הנקודה היא שהדבר שם את הזרקור על המעילה באמון הצרכנים, ואף אחד לא רוצה שדבר כזה ייחשף לעין כל בטלויזיה".

על המשמעות הנוכחית של הירידה באמון הציבור בחברת פייסבוק הוא אומר כי כבר כעת יש ירידה של הדור הצעיר בשימוש בפייסבוק, ישנן חברות שהודיעו שהן עוזבות את פייסבוק כמחאה ותופעות דומות. להערכתו לא יהיה פשוט לנטוש את פייסבוק שכן הדברים כרוכים בהיערכות כוללת חדשה ו"קשה להאמין שתהיה קריסה המונית של פייסבוק, אבל צריך לזכור שהכוח של פייסבוק תלוי במידת האמון שהציבור נותן בחברה. המקרה האחרון הפיל אצל הציבור את האסימון שנתונים יכולים לדלוף והאמירה של צוקרברג שהוא מצטער כבר לא תעזור".