נחום ברנע בהר חברון
נחום ברנע בהר חברוןצילום: דוברות

העיתונאי נחום ברנע, עיתונאי בכיר בידיעות אחרונות הנחשב לפובליציסט בעל השפעה, ביקר השבוע במועצה האזורית הר חברון.

את הסיור ליווה יוחאי דמרי, ראש המועצה האזורית הר חברון, כחלק מסדרת סיורים לפוליטיקאים ומובילי דעת קהל באזור.

במרכז הביקור עמדה סוגיית הבניה הבלתי חוקית שהתעצמה בשנים האחרונות בשטחי C ומונהגת באופן שיטתי על ידי הרשות הפלשתינית ובתמיכת האיחוד האירופי.

הבניה כוללת בתים למגורים, תשתיות כבישים, מים וחשמל. ברנע ביקר בעיר הפלסטינית הבלתי חוקית שנבנית בשנים האחרונות צפונית למושב כרמל, המונה מעל אלף מבנים ויושבת על אדמות מדינה בניגוד לחוק. בהמשך צפה ברנע על מדבר יהודה הגובל בישובי ההר וראה את היקפי הבניה הנוגסים במדבר ואיסור בנייתם אינו נאכף כלל.

ברנע הופתע לשמוע כי ברשות הפלסטינית ישנו שר ממונה לענייני התנחלות, שתפקידו לממן עבודות חקלאיות ובניה בלתי חוקית על אדמות מדינה. כמו כן, תמה ברנע על אוזלת היד של המדינה באכיפת החוק. לדבריו, היה מצפה שממשלת ימין תפעל למיגור התופעה.

בהמשך ביקרו ברנע ודמרי בישיבת עתניאל, באתר המורשת בסוסיא הקדומה ובבית הכנסת העתיק שנשתמר במקום. בסוף הביקור פרס דמרי את משנתו בסוגיית ההתיישבות.

לפגישה הצטרף אורח מפתיע, אישיות ערבית בכירה מהאזור, בעלת השפעה, שסיפר לברנע על הכמיהה של הערבים באזור להתנתק משלטונה המושחת של הרשות הפלשתינית ולחיות תחת ממשל ישראלי שיפתח את הכלכלה והתשתיות מהם סובלים הערבים ללא תמיכת הרשות.

בתום הביקור הודה ראש המועצה לברנע ואמר, "למרות חילוקי הדעות והשקפת עולם שונה, הרגשתי כי נחום הגיע פתוח ועם רצון אמיתי להקשיב ולהכיר את האתגרים שמלווים את ההתיישבות ביהודה ושומרון ובהר חברון בפרט".

"כמי שמסקר את ההוויה הישראלית, חשנו חובה לחבר אותו למציאות השוררת בהר חברון, גם בקרב הציבור הערבי המבקש להתנער מההנהגה שאינה מייצגת אותו ועסוקה בהתססת השטח ולכן הצעד המתבקש כיום הוא הכרזת ריבונות על שטחי C, פעולה שתסיים את השלטון הצבאי ותאפשר משילות במרחב לטובת כולם. בשנים האחרונות אירחנו בעלי השפעה רבים שנחשפים לקצב הצמיחה ביישובי הר חברון ומנגד לאתגרים בהם נדרשת פעולה נחרצת מצד הממשלה", הוסיף ברנע.