טראמפ בישראל
טראמפ בישראלצילום: לע"מ

בעוד כשבועיים צפוי להיערך הטקס החגיגי לרגל העברת שגרירות ארצות הברית בישראל מתל אביב לירושלים בירת ישראל, בהמשך להחלטת הנשיא טראמפ על ההכרה בירושלים כבירת ישראל.

לטקס צפויה להגיע משלחת רמת דרג מארצות הברית, ולאחרונה הבהיר הנשיא טראמפ כי עדיין קיים סיכוי שגם הוא יגיע לישראל על מנת להשתתף בטקס.

אולם, לערוץ 7 נודע כי לטקס החגיגי, הצפוי להיערך במתחם הקונסוליה בירושלים שיהפוך כעת לשגרירות, לא יוזמנו חברי הכנסת.

הדבר נודע במסגרת שיחות שערך צוות ערוץ 7 עם גורמים אמריקנים לקראת כנס "פרובקציה או בשורה" שיערך במלון קינג דיויד בירושלים כשבוע לפני הטקס הרשמי.

הסיבה להחלטה להחרים את חברי הכנסת איננה ברורה, אולם ניתן להעריך שבארה"ב חוששים מפרובוקציות מסוגים שונים, הן על רקע פוליטי והן פרובוקציות כדוגמת צילום ה"סלפי" שערך ח"כ חזן עם נשיא ארה"ב בביקורו האחרון בישראל.

בתוך כך החליטו השבוע שופטי בג"ץ נעם סולברג, יוסף אלרון וג'ורג' קרא לדחות את עתירת עו"ד שחר בן מאיר ואת עתירת עמותות "עיר עמים" ו-20 תושבים משכונת ארנונה, שהוגשו במטרה לעכב את העברת השגרירות לירושלים.

בשתי העתירות התבקשו שופטי בג"ץ לקבוע כי הצו הפוטר מהליכי תכנון את העבודות הנדרשות לצורך העברת שגרירות ארה"ב לירושלים הינו בלתי חוקי. בפועל מתייחס הצו לשני נושאים, הקמת חומת מגן סביב מתחם השגרירות החדש, וסלילת כביש לצורך דרך מילוט.

בפסק דינו ציין השופט סולברג, "מקובלת עלי עמדת העותרים, שלפיה השימוש בסמכות שלפי סעיף 266ה(ב) צריכה להישמר למצבים חריגים בלבד, וכי על שר האוצר לדקדק ולוודא שכל התנאים הקבועים בסעיף אכן מתמלאים, בטרם יחתום על צו הפטור. אלא, ששוכנעתי כי ענייננו בא בגדרם של אותם מצבים חריגים, וכי אכן מתמלאים התנאים שקבע המחוקק".

השופט סולברג הדגיש כי בג"ץ לא מוסמך לקבוע מהו נושא בעל "חשיבות לאומית", ולכן אין סיבה לפקפק בקביעת שר האוצר בנושא, "בכל הנוגע להגדרתו של אירוע מדיני כאירוע בעל חשיבות לאומית, עמדתו של בית משפט זה מימים ימימה היא כי עניינים מדיניים כגון דא מסורים לסמכותה של הממשלה, והם אינם עניין לביקורת שיפוטית".

"אין צורך במומחיות רבה על מנת להבחין בכך שהעברת שגרירות ארצות הברית לירושלים היא בעלת חשיבות דיפלומטית ומדינית רבה עבור מדינת ישראל; אין אפוא הצדקה להרהר אחר קביעתו של שר האוצר, שלפיה יש לראות את האירוע כמיזם בעל חשיבות לאומית", הוסיף סולברג.