הצעירות שהתגיירו עם דייני בית הדין
הצעירות שהתגיירו עם דייני בית הדיןצילום: באדיבות ארגון שבי ישראל

חמש נשים צעירות, מצאצאיות הקהילה הסינית-יהודית העתיקה ששכנה בעיר קאיפנג שבסין, הגשימו את חלומן והשלימו הבוקר (שלישי) בירושלים את שיבתן ליהדות.

עם השלמת תהליך הגיור הבוקר בבית הדין בירושלים, תהפוכנה חמש הצעירות לאזרחיות ישראליות לכל דבר.

גאו אי צ׳אן (״וויווי״), 25, יואה טינג, 27, לי ג׳ינג, 30, לי יואן, 29, לי צ׳אנג ג׳ין (״לולו״), 30, עלו לישראל בפברואר 2016 באמצעות ארגון שבי ישראל, עמותה ללא מטרות רווח הממוקמת בירושלים.

כולן נולדו וחיו בקאיפנג, עיר במרכז מחוז חנאן שבדרום-מערב לבייג׳ינג, והן צאצאיות של קהילה יהודית ששגשגה באזור למעלה מאלף שנים.

"צאצאי היהודים של קאיפנג הם החוט האנושי שמחבר בין סין לבין העם היהודי", סיפר מיכאל פרוינד, יו"ר ומייסד ארגון שבי ישראל. "לאחר מאות שנים של התבוללות, מספר גדל והולך של צאצאי יהודיי קאיפנג החלו בשנים האחרונות לחזור לשורשיהם ולאמץ בחזרה את זהותם היהודית".

"מדובר בחמש צעירות שנחושות להצטרף לעם היהודי, ואנו שמחים וגאים לסייע להן להגשים את חלומן", הוסיף פרוינד וציין כי בשנים האחרונות ארגון שבי ישראל סייע לכתריסר סינים יהודים בני הקהילה לעלות ארצה.

"להיות חלק מהעם היהודי זה כבוד, בגלל המורשת והערכים" אמרה לי ג׳ינג, שלמדה כלכלה ומסחר בינלאומי בסין. "התפילה שלי לחזור ליהדות ולארץ ישראל נענתה".

"ישראל היא המקום בו חיו אבותינו, ואבי תמיד אמר לי שיום אחד נחזור", אמרה יואה טינג, שמדברת אנגלית ועברית בצורה שוטפת. "כל אחד מאיתנו נמצא בעולם על מנת לתרום ולעשות שינוי, כל אחד בדרכו. אני אנסה כמיטב יכולתי לעשות את כל מה שאוכל, לא משנה כמה קטן זה נראה, רק לעשות משהו טוב. אני מרגישה מאוד גאה להיות יהודיה ולקרוא לישראל הבית שלי".

במהלך שהותן בישראל, חמש הצעירות מקאיפנג נתמכו על ידי ארגון שבי ישראל. הארגון מימן את שכר הלימוד שלהן, את הוצאות המחייה שלהן, וארגן את לימודיהן ב מדרשת "נשמת" בירושלים, שם חיו ולמדו בין היתר עברית ועברו הכנה לקראת גיור רשמי על ידי הרבנות הראשית לישראל. שבי ישראל ימשיכו לעזור ליהודי קאיפנג במהלך השתלבותם בחברה הישראלית.

"כיום חיים בקאייפנג כ-1,000 איש שהם צאצאי הקהילה היהודית. למרות שיהודי קאייפנג התבוללו כמעט לחלוטין ונטמעו באוכלוסייה המקומית לפני כמאתיים שנה, המשיכו צאצאיהם לשמור על מספר מנהגים יהודיים ועל זיקה לזהות היהודית שלהם", מסר פרוינד והוסיף, "בשנים האחרונות החלו רבים מבני הקהילה לחפש את שורשיהם היהודים – בין היתר בזכות האינטרנט שפתח בפניהם עולמות חדשים ואיפשר גישה למידע על יהדות ועל ישראל שקודם לא היו יכולים להשיג".